Sv: MrHq´s Volvo C70 T5

Här kommer jag snart att visa lite av vad jag gjort så här långt med bilen.

Senaste redigerad av MrHq (2011-09-11 22:35:37)

Sv: MrHq´s Volvo C70 T5

Jag har gått och funderat fram och tillbaka på om jag ska lägga upp en projekttråd för C70:n eller inte. Tveksamheten kommer sig av att jag inte vet vad och hur mycket jag kommer att kunna göra med bilen. Risken med en projekttråd är ju att man skapar förväntningar bland er som läser den och det här kommer att med all sannolikhet bli ett långtidsprojekt, vare sig jag vill det eller inte.
Med andra ord, förvänta er inte att det kommer täta uppdateringar i den här tråden! Det behöver dock inte innebära att det inte händer något i garaget för jag är inte helt säker på att jag vill visa "allt" innan alla pusselbitarna är på plats.  wink


Vi tar det från början!
Den 31 augusti 2010 tar jag bussen till Jönköping för att hämta bilen, en C70 T5 , -99.

http://www.gatbilar.se/cars/457/3/4d24b54fc227e.jpg

http://www.gatbilar.se/cars/310/3/4d24b55404e9c.jpg

http://www.gatbilar.se/cars/178/3/4d24b551170a5.jpg


Dagen efter byter jag ut dom kantskavda originalhjulen mot dom jag hade på V70:n tidigare. Visserligen är dom däcken i stor sett slut men fälgarna är det inget fel på och däcken håller tills det är dags för C70:n att gå i ide i garaget.

http://www.gatbilar.se/cars/990/3/4d24b59ecaa22.jpg

Den 25 oktober lämnar jag bilen hos en lackerare för att få främre stötfångaren och båda framskärmarna omlackade. Höger framskärm har en mindre plåtskada, vänster framskärm en liten lackskada och stötfångaren har stenskott, skavmärken i underkant fram och en mindre plastskada vid vänster hjulhus. Några dagar senare hämtar jag bilen igen och nu ser den lite trevligare ut!

Jag njuter av bilen i några veckor. Trots att det är en bil med ganska många år bakom sig är den underbar att köra. Jag alternerar mellan bilarna fram till mitten av november. Den 23:e är det dags för "Milou" att gå i vinteride i garaget! Därmed är V70:n dömd till ett liv utomhus i vinter....

Sv: MrHq´s Volvo C70 T5

Skall hålla ett öga wink

Sv: MrHq´s Volvo C70 T5

Kanonkul med en tråd Mr.H, ska bli spännande att följa detta, nu har man ju tjuvkikat lite irl och det ser kanon ut;-)

// Skåne

Sv: MrHq´s Volvo C70 T5

MRsandgren skrev:

Skall hålla ett öga wink

Trevligt!

Skane skrev:

Kanonkul med en tråd Mr.H, ska bli spännande att följa detta, nu har man ju tjuvkikat lite irl och det ser kanon ut;-)

// Skåne

För din del blir det väl inga jättenyheter i den här tråden. Inte än på ett tag i alla fall då det blir en "copy/paste" från SVXC.

Sv: MrHq´s Volvo C70 T5

MrHq skrev:
MRsandgren skrev:

Skall hålla ett öga wink

Trevligt!

Skane skrev:

Kanonkul med en tråd Mr.H, ska bli spännande att följa detta, nu har man ju tjuvkikat lite irl och det ser kanon ut;-)

// Skåne

För din del blir det väl inga jättenyheter i den här tråden. Inte än på ett tag i alla fall då det blir en "copy/paste" från SVXC.

Gött man kan följa utvecklingen här istället.. Är ju knappt inne på SVXC längre.. smile

Sv: MrHq´s Volvo C70 T5

Det första stora C70-projektet blir ljudbygget!
Stort för mig i alla fall eftersom jag aldrig gjort ett så omfattande ljudbygge tidigare. Sommaren 2011 kommer dock att vara en testsommar vilket i klartext innebär en enkel installation för att kunna avgöra framför allt hur framsystemet låter. Om det fungerar med elementen monterade i originalposition eller om dom måste vinklas på ett eller annat sätt för att ljudbilden ska bli bra. Jag umgås visserligen inte med några tankar på att tävla med ljudbygget men vill ändå att det skall låta bra. Att det kommer att kunna låta mycket, oavsett högtalarplacering, vet jag redan innan prylarna blivit inkopplade!
 
När utvärderingen är gjord är tanken att det skall bli en installation som både låter bra och flirtar med utställningsbesökarna, men som ändå är stilren. Inga lackade ytor och "rymdraketsutseende" i min bil! Det skall också vara byggt i sann "Mr H-anda", dvs utan ingrepp på bilen. Allt ska gå att återställa om så önskas i framtiden.
 
Det är dom här prylarna som skall in i bilen på ett eller annat sätt. smile


http://www.gatbilar.se/galleries/786/3/4e6ddd29807d7.jpg
Slutsteg och högtalare kommer från DLS. Som synes är huvudenheten från Pioneer.

http://www.gatbilar.se/galleries/866/3/4e6ddd27123ce.jpg
Det är nu den 19 december 2010 och med bagaget rensat från paneler och golv började jag montera dämpmattor. Nu ska det redan från början påpekas att det inte kommer att "tokdämpas". Återigen, det handlar inte om någon blivande tävlingsbil.

http://www.gatbilar.se/galleries/751/3/4e6ddd2387730.jpg

http://www.gatbilar.se/galleries/921/3/4e6ddd1d095dc.jpg
Så här långt är det dämpmattor på över- och undersidan av hatthyllan, fram- och baksidan av ryggstödsplåten och främre delen av bagagerumsgolvet. Det får räcka tills vidare, och och om jag upplever ett behov av det, kompletteras innan det slutliga bygget.

Här syns också att jag skurit upp hålen i ryggstödplåten där originalbasarna sitter i förekommande fall. Tanken är, rätt eller fel, att låta basarna spela mot dessa hål så gott det nu går.

http://www.gatbilar.se/galleries/537/3/4e6ddd19551fe.jpg
På juldagen började jag med snickerierna. Här har sidopanelerna åkt in igen för att jag skall kunna se vad golvyta jag har att jobba med. Det nya golvets första reglar är på plats.

http://www.gatbilar.se/galleries/295/3/4e6ddd15b19a6.jpg
Främre och bakre golvregel inpassade.

http://www.gatbilar.se/galleries/758/3/4e6ddd1058e8f.jpg
Vänster sidopanel penslad med polyester för att sedan kunna slipas slät inför plastningen. Det här skulle komma visa sig vara det första misstaget i det här bygget, men det återkommer jag till senare.

http://www.gatbilar.se/galleries/631/3/4e6ddd0a80527.jpg
Det nya golvet provas. Tanken är att ljudbygget skall rymmas under hatthyllan för att på så vis ändå få lite bagageutrymme kvar.

http://www.gatbilar.se/galleries/227/3/4e6ddd01af53e.jpg
Då bagageöppningen är så pass liten som den är så bygger jag två separata, identiska, lådor.

http://www.gatbilar.se/galleries/154/3/4e6ddcfd82c7c.jpg
Den fösta lådan provas på plats i bilen. Tittar man noga på den tomma platsen till höger så syns det att den tvärgående golvregeln ligger ner medan sidoregeln står på högkant. På så vis kommer baslådorna att fixeras i sidled.

Det är nu den 29:e december och jag avbryter byggande för nyårsfirande hos goda vänner i huvudstaden.

Sv: MrHq´s Volvo C70 T5

Brinka skrev:

Gött man kan följa utvecklingen här istället.. Är ju knappt inne på SVXC längre.. smile

Dumt av dig för då har du kanske missat att det är lite fika på G. Kolla under träffar. Vore kul om du också kunde komma.

Senaste redigerad av MrHq (2011-09-12 11:36:05)

Sv: MrHq´s Volvo C70 T5

MrHq skrev:
Brinka skrev:

Gött man kan följa utvecklingen här istället.. Är ju knappt inne på SVXC längre.. smile

Dumt av dig för då har du kanske missat att det är lite fika på G. Kolla under träffar. Vore kul om du också kunde komma.

Har tyvärr redan konstaterat att jag inte har möjlighet att vara med då eftersom sambon jobbar.. sad

Sv: MrHq´s Volvo C70 T5

Nytt år, 2011, och på vägen hem från Stockholm satt jag ock tänkte på baslådorna, "undrar om det ändå inte borde gå att bygga en låda till båda basarna som går in i bagaget". Sagt och gjort, väl hemma så satte jag ihop det två små lådorna med ett par skruvtvingar och testade. Jag har ingen bild på mitt försök, men resultatet var att dom gick in.

http://www.gatbilar.se/galleries/707/3/4e6f20a74acc5.jpg
Här är den stora lådan påbörjad. En av "smålådorna" syns bakom.

http://www.gatbilar.se/galleries/337/3/4e6f20a35cf67.jpg
Det är inte mycket spelrum.....

http://www.gatbilar.se/galleries/711/3/4e6f20a004aa4.jpg
....men den går in!

http://www.gatbilar.se/galleries/692/3/4e6f209d0e539.jpg
Fram tills nu har golvreglarna legat på "lösen" i bagaget men nu sätts dom ihop med vinkeljärn och bultar.

http://www.gatbilar.se/galleries/518/3/4e6f2098f1142.jpg
Blev lite stabilare.

http://www.gatbilar.se/galleries/874/3/4e6f20954cc65.jpg
Här är även en tredje regel på plats och mäts in.

http://www.gatbilar.se/galleries/252/3/4e6f208f83cf4.jpg
Baslådan kommer att vila på det båda liggande reglarna.

http://www.gatbilar.se/galleries/739/3/4e6f208b41acf.jpg
Lådan passar med näst intill klämpassning mellan sidoreglarna. Mittenstödet i baslådan kommer senare att bli utbytt mot en mellanvägg.

http://www.gatbilar.se/galleries/33/3/4e6f2087b3211.jpg
Bakstycket på plats på baslådan för nu....

http://www.gatbilar.se/galleries/280/3/4e6f2083a2b3b.jpg
....är slutstegspanelen på gång.

http://www.gatbilar.se/galleries/360/3/4e6f207fd8258.jpg
Så här någonting kanske funkar. Det är grymt mycket tid som går till att fundera på olika alternativ när man aldrig gjort något sån't här tidigare.

http://www.gatbilar.se/galleries/687/3/4e6f207c08882.jpg
En täckskiva kom till efter en ruskig massa mätande.

http://www.gatbilar.se/galleries/695/3/4e6f20710c6fc.jpg
Ett litet vinkeljärn med en nitmutter fastsatt. Givetvis ett även på andra sidan också. Dessa blir fästpunkterna mellan golvramen....

http://www.gatbilar.se/galleries/120/3/4e6f2076d08c2.jpg
.... och slutstegspanelen.
 
 
Vi är nu i mitten av januari och nu körde det fast ordentligt. Jag funderade på en mängd olika lösningar för fastsättning av täckskivan för slutstegen. Det är väl ett utslag för min oerfarenhet av den här typen av konstruktioner kan jag tro.


http://www.gatbilar.se/galleries/745/3/4e6f206ad771e.jpg
Att med hjälp av små beslag haka fast panelen blev till slut det alternativ jag valde. Ännu mer mätande vidtog.

http://www.gatbilar.se/galleries/938/3/4e6f20672be49.jpg
Lyft lite, tryck mot, sänk ner....

http://www.gatbilar.se/galleries/937/3/4e6f20aa53e78.jpg
...och panelen sitter på plats.
 
 
I slutet av januari började jag med plastandet av sidopanelerna. Varför jag fick för mig att jag var tvungen att göra det vet jag inte riktigt. Dom få bilder jag har på detta tänker jag inte visa för jag blev allt annat än nöjd och tappade sugen på byggandet. Hela februari gick utan att jag rörde bygget!

Sv: MrHq´s Volvo C70 T5

Kul tråd! detta ska följas med spänning:)

Min projekttråd http://www.gatbilar.se/forum/viewtopic.php?id=10734
Sammarbetspartners 2012 :
UppsalaBilradio
ScStyling
Wickedpaint

Sv: MrHq´s Volvo C70 T5

Ser riktigt nice ut, bra lösning för att dölja kablarna smile

Sv: MrHq´s Volvo C70 T5

Svårt att inte bli imponerad av dina färdigheter, Magnus! Du har verkligen tagit finsnickeriet in i bilvärlden.. Mycket mätande som ger väldigt små, men perfekta marginaler. Allt kommer att se kanon ut sen när klädseln är på plats! smile

Sv: MrHq´s Volvo C70 T5

selemark skrev:

Kul tråd! detta ska följas med spänning:)

Tack!

MRsandgren skrev:

Ser riktigt nice ut, bra lösning för att dölja kablarna smile

Tack! Ja, jag är inte så mycket för att visa kablar utan vill ha ett stilrent utseende, även på en tillfällig lösning.

Brinka skrev:

Svårt att inte bli imponerad av dina färdigheter, Magnus! Du har verkligen tagit finsnickeriet in i bilvärlden.. Mycket mätande som ger väldigt små, men perfekta marginaler. Allt kommer att se kanon ut sen när klädseln är på plats! smile

Nu blir jag generad! Jag försöker bara att få saker och ting att passa ihop på ett snyggt sätt. Att slarva ihop ett bygge är inte riktigt min grej. Då får det heller vara! Byggen med taskiga passningar får andra syssla med. wink

Sv: MrHq´s Volvo C70 T5

I början av mars gjorde jag ett försök att komma igång igen.

http://www.gatbilar.se/galleries/10/3/4e71cb3eaf610.jpg
Jag insåg att jag måste fästa golvramen på något sätt även i bakkant. (Fram är den inkilad under ryggstödsplåten och i sidled fixerad av fjäderbenstornen.) Dom här vinkeljärnen innebär den ena av två olika ingrepp jag gjort i bilen för ljudbyggets skull, två hål genom golvet.

http://www.gatbilar.se/galleries/187/3/4e71cb43bfd03.jpg
Ramen är alltså fäst med genomgående bult med bricka och låsmutter i golvet i bakkant.
 
Mycket mer hände inte med ljudbygget i mars. Jag gjorde ett försök att få ordning på plastningen av sidopanelerna, men det ville sig fortfarande inte och bygget avstannade igen och jag pillade med lite andra saker på bilen istället.
 

--------------------------------------------------------------------------------

 
Den 17:e juli tog jag mig i kragen och satte igång igen! Semestern var inne på sin andra dag. Lördagen hade jag avsatt som en ren slappardag, bara känna att nu äntligen var det semester. Jag hade dagarna innan semestern bestämt mig för att ljudbygget skulle bli ett testbygge i år och att första semesterveckan skulle vigas för ändamålet. Sagt och gjort, söndag morgon satte jag igång!

http://www.gatbilar.se/galleries/965/3/4e71cb309392c.jpg
Jag satte igång med att dra en strömkabel på 50 mm2. Inga halva grejer här inte! Jag började framme vid batteriet och här passerar kabeln luftfilterburkens plats.

http://www.gatbilar.se/galleries/875/3/4e71cb3553631.jpg
Den sk tillbehörskanalen som förnämligt nog finns på dessa bilar sitter fäst i denna kabelklamma. Funkar ju utmärkt till att hålla elkabel också.

http://www.gatbilar.se/galleries/892/3/4e71cb3a6f200.jpg
In genom hålet i gummibussningen.....

http://www.gatbilar.se/galleries/420/3/4e71cb2a92697.jpg
....och in genom isolermattan i kupén.

http://www.gatbilar.se/galleries/22/3/4e71cb254ce06.jpg
Stolar och baksäte är urplockat för åtkomlighetens skull.

http://www.gatbilar.se/galleries/684/3/4e71cb1e9527e.jpg
Kabeln dragen längs tröskeln. Det märks att det inte är tänkta att det skall dras så kraftiga kablar här. Trångt är bara förnamnet! Jag provade att dra kabeln flera olika vägar och i och med att jag hade en begränsad längd kabel att tillgå var det här det minst dåliga alternativet.

http://www.gatbilar.se/galleries/704/3/4e71cb190f0c7.jpg
På måndagen kände jag mig plötsligt övervakad.

http://www.gatbilar.se/galleries/744/3/4e71cb13e19cc.jpg
Kisse, min lilla "sambo", kom för att inspektera vad husse sysslade med.

http://www.gatbilar.se/galleries/193/3/4e71cb0e19cbc.jpg
Försiktigt tassade hon förbi både vassa verktyg och uppåtvända, spetsiga skruvar.

http://www.gatbilar.se/galleries/624/3/4e71cb0849031.jpg
Plötsligt får hon syn på något riktigt spännande!

http://www.gatbilar.se/galleries/657/3/4e71cb022b816.jpg
Ett stort hål! Kan det vara en mysig sovplats?

http://www.gatbilar.se/galleries/141/3/4e71cafc02e75.jpg
Nja, hon bara vände inne i baslådan. Där fanns ju varken någon filt eller gosig kudde att sova på. (Däremot kom hon gärna in då och då och rullade ihop sig på golvet inne i bilen och låg och tittade på medan jag jobbade.)

http://www.gatbilar.se/galleries/919/3/4e71caf602593.jpg
Efter Kisses inspektion fortsatte jag med den bångstyriga strömkabeln. Här är den framme vid baksätet där det tillfälligt blev stopp då glipan mellan ryggplåten och hjulhuset var lite för smal. Jag hade inget bra verktyg för att kunna förstora glipan hemma, och dessutom var det dags att avrunda för dagen.

http://www.gatbilar.se/galleries/554/3/4e71caef7e0bb.jpg
Efter en liten inköpsrunda fortsatte jag nästa dag. Här har jag kapat upp glipan så att kabeln får plats. (Det här är den andra punkten i bygget d jag tvingats göra åverkan i bilen.)

http://www.gatbilar.se/galleries/549/3/4e71cae872fb9.jpg
Jag fäster kabelankare till högtalarkablarna längs a-stolparna och....

http://www.gatbilar.se/galleries/934/3/4e71cadf8f9b8.jpg
.....ner via b-stolparna och bak mot bagaget.

http://www.gatbilar.se/galleries/201/3/4e71cada7f2f6.jpg
Lågnivåkablarna dras längs höger sida av "kardantunneln"....

http://www.gatbilar.se/galleries/487/3/4e71cad532e83.jpg
....och vid baksätet över till vänstersidan.

http://www.gatbilar.se/galleries/140/3/4e71cad02a36a.jpg
In genom ett befintligt hål....

http://www.gatbilar.se/galleries/417/3/4e71caca18a0e.jpg
....och upp under baksätet....

http://www.gatbilar.se/galleries/918/3/4e71cac11b870.jpg
....och ut i bagaget. Att jag använder silvertejp är av flera skäl, dels för att jag i det här läget inte vet om det är en störningsfri väg att gå med signalkablarna och då är det lätt att lossa dom, dels ligger kablarna still tills jag får dit mattor och säten igen och dels för att det faktiskt inte behöver vara märkvärdigare än så här när man inte jagar installationspoäng i ljudtävlingar.

http://www.gatbilar.se/galleries/450/3/4e71cabb18f54.jpg
Återigen en ny dag med nya äventyr i garaget. Dragning av högtalarkablar står på programmet. Jobbade mig bakifrån och framåt. Att jag drar tre kablar på varje sida beror på att jag inte hittade någon vettig plats för dom ganska så stora delningsfiltren fram utan....

http://www.gatbilar.se/galleries/457/3/4e71cab554ddc.jpg
....fick sätta dom i bagaget. Får se om dom blir kvar där bak även på det slutliga bygget. Notera också att det sitter en "oplastad" panel i bagaget nu. Jag har i det här läget tänkt om och anpassar bygget till panelerna i stället för tvärt om som jag försökte göra i början.

http://www.gatbilar.se/galleries/505/3/4e71caae55dc2.jpg
Delningsfiltren på plats. Det går att komma åt dom även när baslådan är på plats. Dock blir det trångt när slutstegspaneln också är på plats. Ska kika på det senare då det kan vara bra att kunna nå dom utan att behöva lyfta ut slutstegen.

http://www.gatbilar.se/galleries/959/3/4e71caa79e9cc.jpg
Här är allt hopsatt på prov. Hakfästningen av täckskivan är utbytt och istället har jag monterat gamla specialbeslag i plast jag hittade i en låda i gömmorna. Tyvärr är plasten så skör att det är tveksamt om den håller för så många isär- och ihopsättningar. Men å andra sidan spelar inte det så stor roll då det ju ändå är en tillfälligt lösning.

http://www.gatbilar.se/galleries/398/3/4e71ca9a8a2b4.jpg
Högtalarkablarna dragna och klammade.

http://www.gatbilar.se/galleries/73/3/4e71caa0a4186.jpg
Överdelen på instrumentbrädan demonterad för att lättare komma åt att dra ner kablarna.


 
Efter fem intensiva dagar i garaget tog jag några dagars paus och åkte bla till en träff i Västervik med min V70. Det blev en väldigt trevlig dag som dessutom resulterade i att jag åkte hem med ett "Topp 5-pris" i bagaget.



http://www.gatbilar.se/galleries/498/3/4e71ca94d11f9.jpg
Hemma igen så satte jag igång igen. Den där första veckan då allt skulle vara klart var ju över, utan att allt var klart. Strömkabel och jordkabel framdragna, högtalarkablarna anslutna och golvreglarna på plats.

http://www.gatbilar.se/galleries/616/3/4e71ca8ee6676.jpg
Slutstegspaneln på plats och allt anslutet. Det börjar likna något!

http://www.gatbilar.se/galleries/639/3/4e71ca8917503.jpg
Täckskivan klädd med Biltemas mörka klädselmatta och det tredelade golvet inpassat.


 
Nu är det i stort sett klart i bagaget, bara golvet som skall kläs också, så då är det bara att ge sig på det jag bävat mest av allt inför, dörrarna!



http://www.gatbilar.se/galleries/596/3/4e71ca83251ea.jpg
Att komma åt dörrkontakterna var ingen lek! Här är tre stora samlingskontakter delade och den runda dörrkontakten hänger intill huvöppnaren. I det här läget inser jag att jag inte kommer att kunna dra två högtalarkablar genom dörrkontaktens centrum. En hade gått finfint men inte två. Däremot har jag sådan jä-la tur att det finns fem tomma stiftplatser i kontakterna, på båda sidorna. Då jag inte ser något annat alternativ är det bara att prova om det funkar via stiften i dörrkontakten. Bara att åka till volvohandlarn' och vara besvärlig genom att fråga om såna där delar ingen annan någonsin kommit och frågat om.

http://www.gatbilar.se/galleries/857/3/4e71ca7ca260a.jpg
På höger sida var jag tvungen att demontera fläktmotorn för att kunna lirka ut dörrkontakten.

http://www.gatbilar.se/galleries/283/3/4e71ca76bd961.jpg
Medan jag väntade på kontaktstiften började jag borra hålen i högtalaradaptrarna jag låtit tillverka åt mig. Här för bashögtalaren.

http://www.gatbilar.se/galleries/564/3/4e71ca709a4dd.jpg
Alla sex på tork, målade med svart hammarlack.

http://www.gatbilar.se/galleries/193/3/4e71ca6a841e0.jpg
Ny dag igen och här är kablarna på plats i dörrens kontakt. Passade även på att dra en extra kabel på den återstående lediga platsen i kontakten. Lika bra att passa på för den här operationen vill jag ogärna göra om igen.

http://www.gatbilar.se/galleries/768/3/4e71ca656a0d0.jpg
"Bilsidans" kontakt delad....

http://www.gatbilar.se/galleries/199/3/4e71ca5f4e799.jpg
....och stiften på plats på kablarna. Nu ska dom in i kontakten också, och det var allt annat än lätt. Hade det varit tunnare kablar hade det varit betydligt lättare men nu blev det rejält trångt och det var det som gjorde det så jä-la bökigt.

http://www.gatbilar.se/galleries/109/3/4e71ca5a636f0.jpg
Till slut gick det och jag kunde börja återmontera allt igen.

http://www.gatbilar.se/galleries/899/3/4e71ca550469a.jpg
Högtalaradaptrarna hade torkat och här är ena mellanregistret monterat.

http://www.gatbilar.se/galleries/126/3/4e71ca4ebd4c0.jpg
Sen skall adaptern skruvas fast i originaluttaget på dörrpanelen.

http://www.gatbilar.se/galleries/513/3/4e71ca4876370.jpg
På plats bakom originalgallret.

http://www.gatbilar.se/galleries/389/3/4e71ca35c5e0b.jpg
Och så ser det ut på baksidan.

http://www.gatbilar.se/galleries/221/3/4e71ca4296521.jpg
Golvet blev också klart.

http://www.gatbilar.se/galleries/78/3/4e71ca3c07b02.jpg
Halva bagageutrymmet kvar, ungefär.

http://www.gatbilar.se/galleries/155/3/4e71ca2f0fd74.jpg
Basen på plats i adaptern.

http://www.gatbilar.se/galleries/235/3/4e71ca29154e7.jpg
Kabeln ansluten....

http://www.gatbilar.se/galleries/903/3/4e71ca2319b9b.jpg
....och allt fastskruvat i originalhålen. Sitter som berget! (Det är mellanregistrets kabel som hänger ner framför högtalaren.)

http://www.gatbilar.se/galleries/24/3/4e71ca03b69fc.jpg
Bara diskanterna kvar! Här nyttjar jag originalets hållare och kompletterar med en liten adapterring.

http://www.gatbilar.se/galleries/161/3/4e71c9f963076.jpg
Diskanten är fäst i adaptern med medföljande fästbygel....

http://www.gatbilar.se/galleries/248/3/4e71ca1d1f227.jpg
....som sen snäpps fast i dom små hakarna som håller originaldiskanten. Då adapterringarna är något mindre än originaldiskanten, för att inte riskera at knäcka hakarna, så har jag säkrat den med lite smältlim. Ser kanske inte så proffsigt ut, men det funkar!

http://www.gatbilar.se/galleries/22/3/4e71ca0df1d79.jpg
En närbild, om än lite suddig.

http://www.gatbilar.se/galleries/277/3/4e71c9f26d8e9.jpg
Systemet anslutet till batteriet via säkring. Även splittblocket i bagaget har en säkring på respektive utgång och dessutom har slutstegen egna säkringar. Det vore väl fan om något slutsteg skall brinna upp vid en ev kortis! big_smile

http://www.gatbilar.se/galleries/524/3/4e71c9ea0bfc2.jpg
Huvudenheten också på plats. Efter att alla paneler mm är återmonterade återstår bara att lösa problemet med täckramen runt huvudenheten. Den har inte riktigt lika runda hörn som det är i bilens panel, och dessutom snäpps den fast med små hakar så även om den hade gått att montera så hade jag aldrig fått loss den igen utan att den hade gått sönder. Får se hur jag löser det.


 
Därmed är testljudbygget på plats! 
När jag väl fick fart i början på semestern så tog det 10 dagar att slutföra bygget, utan att jag för den skull jobbade dygnet runt. Det blev tio rätt normala "arbetsdagar" med väl tilltagna fikaraster. smile
Om det låter nåt? Gissa! big_smile


I och med sista bilden har jag också avslöjat en "modd", paneler i borstad aluminium à la Mr H. wink

Sv: MrHq´s Volvo C70 T5

Grym update ser riktigt fint ut smile

Sv: MrHq´s Volvo C70 T5

Både arbetet och dokumentationen är ju bara toppklass! smile

Sv: MrHq´s Volvo C70 T5

MRsandgren skrev:

Grym update ser riktigt fint ut smile

Tackar! smile

Brinka skrev:

Både arbetet och dokumentationen är ju bara toppklass! smile

smile Bugar och bockar!

Sv: MrHq´s Volvo C70 T5

Grymt fint bygge...ordning på allt å gillar när man provar sig fram ...alltid kul ....ok inte om det skiter sig  haha smile
men då har man ändå lärt sig massor wink

snygga kabel dragningar , bra lösningar smile men om jag får ...så kommer ett litet tips när du jobbar i detalj med allt  wink

....tipset är att måla med tex svart färg innan du monterar täckskiva så ser man inte mdf färgen/skivan mellan stegen å täck skivan wink

välkommen till det galna meckandet av ljudbyggen big_smile big_smile alltid mer pill än man tror med dessa kablar å passform mm smile

MYCKET snyggt jobbat smile smile

Senaste redigerad av Pain (2011-10-22 09:19:05)

Sponsorer
MDS 
Guttes custom & flock
Pioneer
Sportstolen.se.

Sv: MrHq´s Volvo C70 T5

Pain skrev:

Grymt fint bygge...ordning på allt å gillar när man provar sig fram ...alltid kul ....ok inte om det skiter sig  haha smile
men då har man ändå lärt sig massor wink

snygga kabel dragningar , bra lösningar smile men om jag får ...så kommer ett litet tips när du jobbar i detalj med allt  wink

....tipset är att måla med tex svart färg innan du monterar täckskiva så ser man inte mdf färgen/skivan mellan stegen å täck skivan wink

välkommen till det galna meckandet av ljudbyggen big_smile big_smile alltid mer pill än man tror med dessa kablar å passform mm smile

MYCKET snyggt jobbat smile smile

Tack som f-n Matte!!! Det var verkligen kul med ett sådant betyg från en van ljudbyggare som dig!

Tips är alltid välkommet. Angående den synliga MDF:en så var jag medveten om att den skulle synas i och med att jag lämnade ett litet mellanrum mellan covern och stegen. Mellanrummet har två tänkta funktioner, bättra på ventilationen för stegen samt ge en möjlighet till lite kul belysning. Belysningen har dock inte kommit på plats. big_smile

Sv: MrHq´s Volvo C70 T5

Ojojoj, kanon snyggt... Förstår att katten trivs...   ( Den stereon kommer "jamma" fint... hahaha )
Bra förklarat och visat i både text och bild... big_smile
Ser som sagt riktigt cleant och fint ut... Fortsätt på samma linje...

(enda som Matte även skrev, lite svart/eller annat mörkt bakom alla covers så det inte lyser ljus mdf i springorna..)

Mvh Rille  tongue

Rille K
Kolla gärna in min hemsida, www.rille-k.se..
Där finns lite historia, bilder på tidigare bilar, länkar till alla sponsorer m,m..   

Sv: MrHq´s Volvo C70 T5

rilleK skrev:

Ojojoj, kanon snyggt... Förstår att katten trivs...   ( Den stereon kommer "jamma" fint... hahaha )
Bra förklarat och visat i både text och bild... big_smile
Ser som sagt riktigt cleant och fint ut... Fortsätt på samma linje...

(enda som Matte även skrev, lite svart/eller annat mörkt bakom alla covers så det inte lyser ljus mdf i springorna..)

Mvh Rille  tongue

Tackar! Jodå, det poppar på rätt bra! wink

Får väl göra ett litet "ryck" och pilla in lite Biltema-tyg även bakom covern så det ser lite mer färdigt ut. Kanske skulle ta och göra det i morgon som revanch för dagens misslyckade försök att byta länkarmarna fram på V70:n. Blir till att låta en verkstad göra det jobbet likförbannat. hmm

Sv: MrHq´s Volvo C70 T5

Ibland är det kul att shoppa lite. Speciellt när det blir billigare än man räknat med. Mycket billigare!

http://www.gatbilar.se/galleries/737/3/4ec840955d830.jpg

* Backspegel m. autoavbländning (min funkar inte så jag provar med den här)
* Instrumentbräda (inkl. diskanthögtalare)
* Överdel I-bräda (2 st)
* Tunnelfack
* Knäskydd Höger + vänster
* A-, B- och C-stolpspaneler
* Nackskydd fram
* Dörrpaneler (inkl. mellanregisterhögtalare)
* Sidopaneler bak
* Hatthylla
* Bakluckeklädsel
* Ljuddämpare V60
* Låda med smått och gott, bl.a. luftutsläpp och motorkåpor.


Det här hade blivit grymt dyrt att köpa via Bildelsbasen. Några exempel:
Dörrpanel: Karstorp 2875:-/st , JB 1250:-/st
I-bräda: Karstorp 3000:-, JB 2500:- (Och det är endast underdelen)

Med andra ord, I-bräda underdel + 2 dörrpaneler skulle på Karstorp kostat mig 8750:- och på JB 5000:-! 


Nu plockade jag ur prylarna själv på Returbilen vid JB's så det blev som sagt billigare, MYCKET billigare!
Deras priser är väldigt mycket trevligare.
Dörrpanel: 100:-/st
I-bräda: 400:- (Och då är det BÅDE över- och underdel)

Totalt betalade jag 1475:- för allt på bilden ovan!!!!
Och det för delar i perfekt skick. Det finns tex inga som helst skador på vare sig paneler eller I-brädan.


Nu har jag prylar att bygga på så att jag inte behöver göra ingrepp på originaldelarna, men frågan är
om inte den här I-brädan är i bättre skick än den som sitter i min bil. Får kika närmare på det sen. smile

Sv: MrHq´s Volvo C70 T5

Hehe, jag var just själv där på skattjakt i helgen, och för ett par veckor sen. Så nu har jag delar hemma i GOTT skick, som skulle ha kostat runda slängar 5-6000, men hittills har dom fått 800 spänn av mig. Hur grymt som helst!! big_smile

Sv: MrHq´s Volvo C70 T5

Brinka skrev:

Hehe, jag var just själv där på skattjakt i helgen, och för ett par veckor sen. Så nu har jag delar hemma i GOTT skick, som skulle ha kostat runda slängar 5-6000, men hittills har dom fått 800 spänn av mig. Hur grymt som helst!! big_smile

Ja, det är tur att det är 22 mil enkel väg för annars hade jag varit där alldeles för ofta. big_smile