26 september 2007.
[size=16]âModd 3â [/size]
Vid den hÀr operationen stötte jag pÄ ett minst sagt ovÀntat problem. Det krÀvdes en del detektivarbete för att fÄ rÀtsida pÄ problemet. Tur man rÄkar sitta pÄ rÀtt kontor pÄ Volvo dÀr mycket kunskap finns samlad.
Ăven ett stort tack för hjĂ€lpen med spĂ„nandet om tĂ€nkbara orsaker, Reddiz-xc!
Vad var det dÄ för problem? Vi tar det frÄn början.

Demonteringen Àr Äter pÄbörjad till grannarnas förundran.

Nej, jag behövde inga öronproppar mot grannarnas frĂ„gorâŠ..

Det Ă€r âplupparnaâ som hĂ„ller dörrpanelen.

Aha, dÀr Àr den!

NĂ„got elektriskt? Eller tekniskt? Eller bĂ„de och kanskeâŠ.

I det hĂ€r lĂ€get Ă€r jag i det nĂ€rmaste helt idiotförklarad av grannarnaâŠ..

Det gÀller att vara noga och plocka isÀr ALLT! Monteringsanvisningarna visade lÄngt ifrÄn alla momenten. 
SÄ dÀr! Den tredje knappen pÄ plats och sedan ivÀg till verkstaden för att fÄ erforderlig mjukvara i bilen.
Backspeglarna Àr numera utbytta mot nya med elinfÀllning!
Vad var det dÄ för ovÀntat problem?
Jo, ett fÄtal V70 Classic, troligtvis Àr samtliga byggda efter semestern i Är (2007), har fÄtt felbyggda dörrkablage inmonterade. Att dom Àr felbyggd har jag fÄtt bekrÀftat av Produktchefen, Tillbehör pÄ Volvo Personvagnar. Dessa dörrkablage saknar en (1) kabel mellan dörrmodulen och kontakten man ansluter backspegeln till. Vad jag vet sÄ har tvÄ bilar tagits in pÄ Bilia Sisjön i Göteborg med detta fel, och sÄ min bil.
Vill du eftermontera backspeglar med elinfÀllning pÄ din V70 Classic och du har maximal otur kan du ocksÄ ha rÄkat ut för detta:
Har du en av dom sista V70 Classic sÄ skall du kontrollera att du har samtliga kablar som krÀvs i dörrens kablage. I ovan nÀmnda bilar, inklusive min, har kabeln för just infÀllningsfunktionen saknats.
Saknas den hÀr kabeln sÄ hÀnder ingenting nÀr du trycker pÄ knappen för att fÀlla in/ut backspeglarna trots felfri montering och nedladdad mjukvara. Dock sÀtter DDM (dörrmodulen i förardörren) en felkod som sÀger att "signal saknas" och backspegelknapparna i förardörren slutar att fungera. För att lösa detta behövs dels att felkoden nollas, backspegelmjukvaran laddas ner igen samt att den saknade kabeln monteras in.
Kabeln för elinfĂ€llningen skall sitta i position 14 i den kontakt du ansluter backspegeln till (se bild nedan) och gĂ„r sedan till dörrmodulens gröna kontakt i position 29. Detta gĂ€ller för bĂ„da dörrarna! Kabeln finns att bestĂ€lla och har art.nr. 30724418. DĂ„ bilen/dörrkablaget Ă€r felbyggt frĂ„n fabrik skall du naturligtvis fĂ„ detta pĂ„ garantin. Ăven inmonteringen.
Efter att dessa bÄda kablar blivit inmonterade i mina dörrar fungerade infÀllningen perfekt!
Sannolikt Àr du inte drabbad och detta problem gÀller alltsÄ enbart V70 Classic och dÄ troligtvis bara bland bilar byggda efter semestern 2007.

FrĂ„n bildens högra sida kommer kablarna frĂ„n backspegeln. Den grĂ„ kabeln Ă€r för elinfĂ€llningen. PĂ„ motsvarande plats i dörrkablaget var det tomt i min bil! Ăr de det pĂ„ din bil ocksĂ„ sĂ„ behöver du kabeln jag skriver om ovan.
ElinfÀllbara backspeglar blev alltsÄ [size=16]"Modd 3"[/size]!