Sv: S60T5´s Volvo 850 Turbo

Projekttråden skapades utan problem.

Kör så det ryker.
Ryker det inte så kör vi ändå...

Sv: S60T5´s Volvo 850 Turbo

Den här projekttråden kommer att följa bilens ombyggnation inför 2009.
Med en början som skedde i måndags, då toppen började demonteras...
Jag kommer naturligtvis även uppdatera med bilder och info under byggets gång.
Ibland blir det täta uppdateringar, ibland kan det ta lite längre tid mellan dem...

Kan göra en snabb summering av vad som skett under denna vecka...

Toppen är demonterad, tillsammans med insug, kylfläkt, turbo, grenrör, lmm med mera...
Bilder från detta kommer att läggas till under veckan.


Följande delar skall åtgärdas / uppgraderas inför nästa år.

*Turbon som rullat nästan 800 mil skall säljas, då en större skall inhandlas.
*3" lmm skall tillverkas
*3" gasspjäll skall inhandlas
*insug skall matchportas med insug
*Toppen skall matchportas med insug och avgasgrenrör
*Nya ventiler skall inhandlas
*Nya H-profilstakar skall inhandlas
*Blocket skall få uppfräst vevhusvent, samt borras för ÖD kolvar
*Större spridare skall köpas, matchande 3" lmm
*Nytt termostathus skall införskaffas
*Block och topp skall tvättas, blästras och klarlackas
*Ventilkåpan skall högglanspoleras
*Toppen skall planas
*Nya överliggande tryckrör skall tillverkas
*Nya stor race IC skall monteras (Bye bye ECC)
*Ny kylare skall inhandlas och monteras

Detta är enbart vad som skall ske rent motormässigt under hösten/vintern/våren
Dessutom skall inredning uppgraderas, samt skuffen plastas färdigt, ny motivlack, mer kolfiber...
Jag behöver inte meddela vart jag kommer att bo under vinterhalvåret antar jag?!?
Dessutom har jag planer på att montera helt nytt billjud till nästa år, allt beroende på ekonomiska förutsättningar...

Mitt absolut största och egentligen viktigaste mål inför nästa år, är Gatbilar tour 2009.
Utseendet på bilen kommer att ändras både utvändigt som invändigt, motormässigt blir det drygt 100hk till jämfört med detta år. Betoningen på bygget kommer att vara kolfiber och motivlack, show and go.
Temat detta år (2008) var liemannen (The grim reaper) Nästa år kommer temat vara ett annat (Wait and see) Temat kommer att vara genomgående både utvändigt, som invändigt.
Temat avslöjas inte förns första utställningen/showen. Siktet är inställt på att vara klar till Elmia, men lyckas inte det så blir det Emmaboda som blir det första eventet.

Har ni orkat läsa ändå hit måste jag berömma er big_smile Det var riktigt bra gjort av er, hoppas att jag kan intressera med bilder, historier, uppdateringar och info under byggets gång.

Mvh / Larsson

Kör så det ryker.
Ryker det inte så kör vi ändå...

Sv: S60T5´s Volvo 850 Turbo

Laddar upp en bild från demonteringen.

Har synes vad man kan använda sig utav för att tömma cylinderlopp på vatten efter att ha kört ras på toppen och toppackningen som gjort att vattnet har letat sig in i cylinderloppen.

http://www.gatbilar.se/galleries/801/3/48d23945aa038.JPG

Som ni kan se har vattnet letat sig ner i fler än ett cylinderlopp. Dessutom hade det redan hunnit bildas avlagringar av ytrost på cylinderns väggar... Tack till Emma för sponsring av tamponger wink Haha...

Efter att ha inspekterat toppen kunde det konstateras att den inte var sprucken (Underbart skönt)
Skall ordna en ventilfjäderspännare så jag kan demontera ventilerna bara så är toppen klar för renovering, portning och nya ventiler. Tryckarna såg riktigt fina ut, så även överfallen och övriga delar i toppen. Endast ventilerna som hade fått ytrost från att det varit vatten i cylindrarna...

Arbetet fortsätter, och många fler bilder är att vänta big_smile

Mvh / Larsson

Senaste redigerad av S60T5 (2008-09-18 12:30:49)

Kör så det ryker.
Ryker det inte så kör vi ändå...

Sv: S60T5´s Volvo 850 Turbo

Du har litte att göra där.:) O Du ska va va färdig till Elmia det bestämmer ja.. big_smile

Det du inte gör idag behöver du inte göra om i morgon...

Sv: S60T5´s Volvo 850 Turbo

Gott mannen! Kämpa på! Håller med erixxon, MÅSTE ju vara klar till ELmia! wink

/p

Daniel "Padde" Lindstedt
Projektledare / Redaktör gatbilar.se | Webbansvarig Albinsson&Sjöberg AB
BMW 328 projekt i samarbete med: RMS / Race Marque Systems | Stertman Motorsport | Collex Styling | Schmiedmann | Mekonomen Bilverkstad Karlskrona | Millway |
Joina vår grupp på fejjan: http://www.facebook.com/gatbilar

Sv: S60T5´s Volvo 850 Turbo

Tackar och bockar big_smile

Ja, jag lovar att göra vad jag kan för att få den klar till Elmia, om den sedan får en plats där inne får man vänta att se... Erixxon, hojta till när du är tillbaka på hemmaplan igen big_smile Så jag kan komma förbi och snacka billjud big_smile

Idag händer det inget i garaget...
Imorgon blir det städning och polering inför lördagens SCF i Eskilstuna (Bilen är väldigt hög fram numera big_smile)

Mvh / Larsson

Kör så det ryker.
Ryker det inte så kör vi ändå...

Sv: S60T5´s Volvo 850 Turbo

Stilpoäng för ideen med tampongerna big_smile En annan brukar krångla med papper... big_smile

Ett varningens ord om att bygga för mer effekt, blit mycket dyrare, och hamnar man som mig i "dåligt sällskap" så är risken att det spårar ur wink big_smile Ditt recept låter som mitt åxå gjorde för ett år sen, men sen... Jaja, det är sånt som händer. 3" LMM hus behöver man inte tillverka, finns färdiga att hämta på skroten. Annrs har jag ett som eventuellt blir överflödigt lite längre fram om mina planer går i lås.

Tror den här (som de tidigare versionenera) blir kanon!

Tommy Widmark
Holset - Breathing Life Into Machines

Sv: S60T5´s Volvo 850 Turbo

kanske kan ha den i min monter...:) ska ju ha det på elmia igen..

Det du inte gör idag behöver du inte göra om i morgon...

Sv: S60T5´s Volvo 850 Turbo

erixxon skrev:

kanske kan ha den i min monter...:) ska ju ha det på elmia igen..

Det vore en ära, må jag säga. Helt klart en ära... big_smile

Mvh / Larsson

Kör så det ryker.
Ryker det inte så kör vi ändå...

Sv: S60T5´s Volvo 850 Turbo

Marlboroman skrev:

Stilpoäng för ideen med tampongerna big_smile En annan brukar krångla med papper... big_smile

Ett varningens ord om att bygga för mer effekt, blit mycket dyrare, och hamnar man som mig i "dåligt sällskap" så är risken att det spårar ur wink big_smile Ditt recept låter som mitt åxå gjorde för ett år sen, men sen... Jaja, det är sånt som händer. 3" LMM hus behöver man inte tillverka, finns färdiga att hämta på skroten. Annrs har jag ett som eventuellt blir överflödigt lite längre fram om mina planer går i lås.

Tror den här (som de tidigare versionenera) blir kanon!

Jag hade aldrig trott att tamponger skulle fungera så oförskämt bra... Det sa verkligen bara slööööörp... Jag blev helt mållös... big_smile

I know tongue Man planerar att öka effekten lite lagom, slutar med att allt eskalerat till oanade höjder...:D
Jag har dock nyss gjort en renovering av motorn, då det var många som tjatade om mer effekt... Då klarade jag av att "hålla mig på mattan" Jag hoppas att jag klarar av det även denna gång big_smile

Jag funderade också på det där med 3" lmm, är inte det en från BMW´s någon modell som man använder huset från? Annars svarva en i aluminium är ju inte dumt det heller big_smile Men hör gärna av dig om din 3" blir till övers.

Mvh / Larsson

Kör så det ryker.
Ryker det inte så kör vi ändå...

Sv: S60T5´s Volvo 850 Turbo

S60T5 skrev:
Marlboroman skrev:

Stilpoäng för ideen med tampongerna big_smile En annan brukar krångla med papper... big_smile

Ett varningens ord om att bygga för mer effekt, blit mycket dyrare, och hamnar man som mig i "dåligt sällskap" så är risken att det spårar ur wink big_smile Ditt recept låter som mitt åxå gjorde för ett år sen, men sen... Jaja, det är sånt som händer. 3" LMM hus behöver man inte tillverka, finns färdiga att hämta på skroten. Annrs har jag ett som eventuellt blir överflödigt lite längre fram om mina planer går i lås.

Tror den här (som de tidigare versionenera) blir kanon!

Jag hade aldrig trott att tamponger skulle fungera så oförskämt bra... Det sa verkligen bara slööööörp... Jag blev helt mållös... big_smile

I know tongue Man planerar att öka effekten lite lagom, slutar med att allt eskalerat till oanade höjder...:D
Jag har dock nyss gjort en renovering av motorn, då det var många som tjatade om mer effekt... Då klarade jag av att "hålla mig på mattan" Jag hoppas att jag klarar av det även denna gång big_smile

Jag funderade också på det där med 3" lmm, är inte det en från BMW´s någon modell som man använder huset från? Annars svarva en i aluminium är ju inte dumt det heller big_smile Men hör gärna av dig om din 3" blir till övers.

Mvh / Larsson

Det farliga är att det är ingenting man bara vaknar upp och får en snilleblixt just då, utan det liksom smyger sig på. Plötsligt kommer man på sig att man sitter och tittar och tänker att n liite större turbo skulle ju bara kosta 1500:- mer, lite större spridare är ju inte dy..... Och där nåntsans va det som jag drogs ner i fördärvet big_smile

Satt å kika i ditt recept, i mitt tycke så borde du porta toppen om du ändå ska hålla på och ska matchporta. Det gör en hel del, misstänker att du är ute efter lite bredd på registret och inte bara topp. Och har du inte ett japangrenrör redan så skaffa ett då orginalet inte är mycket att hänga i julgranen. Undvik S60R-grenröret bara.

Mja, åker man 740 med hitler-klappa så tar man lmm fråm bmw och flyttar över elektroniken. Volvo lär sig ju sakta men säkert, och är man ut på skrotjakt spå finns det lmmhus som är 3" där själva mätdelen passar rakt i från nyare modeller.

Tommy Widmark
Holset - Breathing Life Into Machines

Sv: S60T5´s Volvo 850 Turbo

Marlboroman skrev:

Satt å kika i ditt recept, i mitt tycke så borde du porta toppen om du ändå ska hålla på och ska matchporta. Det gör en hel del, misstänker att du är ute efter lite bredd på registret och inte bara topp. Och har du inte ett japangrenrör redan så skaffa ett då orginalet inte är mycket att hänga i julgranen. Undvik S60R-grenröret bara.

Visst är det så lätt så lätt att halka ner i fördärvet. Men jag har målet att vara klar till Elmia... Då har jag inte råd att sväva ut och ta så vida svängar tongue Med tanke på att hela bilen skall lackas om och ny inredning skall ordnas med mera, utöver motordelen...

"Japan" grenröret har jag redan, och det är portat. Så toppens matchportning blir anpassad efter det grenröret.
Med anledning av det kommer ganska mycket gods att försvinna från avgassidan i toppens kanaler...
Har du något bra tips på en turbo som kan vara lagom att använda? Målet är strax över 400 friska... 19T är alldeles för litet... KKK24 likaså, dessutom bör man undvika ladd över 1,2 med det sistnämnda då lagren inte är "topp notch" tongue Sitter och finurlar lite på ett Garret GT30... Borde vara alldeles lagom tror jag 35 är för stor och 28 för liten...

Mvh / Larsson

Kör så det ryker.
Ryker det inte så kör vi ändå...

Sv: S60T5´s Volvo 850 Turbo

Se till att fila ur en del, de är bra strpypta in mot ventilsätet på avgassidan. Min topp är öppnad en hel del där där inne. Dessutom kör jag med ventiler med midja för att jaga det sista lilla flödet.

Ett alternativ hade ju varit en GT3071R med intern wastegate, nackdelen med det är att det är T25-fläns på ett sånt, finns dock adaptrar att tillgå. En sån snurra hänger ju med upp till 480hk. Beror ju lite på vad man vill lägga ut med. Finns ju flera andra turbos med liknande prestanda i samma prisklass. Utgår ju från att du ska köra med intern wastegate vilket begränsar urvalet en hel del dock.

Tommy Widmark
Holset - Breathing Life Into Machines

Sv: S60T5´s Volvo 850 Turbo

Marlboroman skrev:

Se till att fila ur en del, de är bra strpypta in mot ventilsätet på avgassidan. Min topp är öppnad en hel del där där inne. Dessutom kör jag med ventiler med midja för att jaga det sista lilla flödet.

Ett alternativ hade ju varit en GT3071R med intern wastegate, nackdelen med det är att det är T25-fläns på ett sånt, finns dock adaptrar att tillgå. En sån snurra hänger ju med upp till 480hk. Beror ju lite på vad man vill lägga ut med. Finns ju flera andra turbos med liknande prestanda i samma prisklass. Utgår ju från att du ska köra med intern wastegate vilket begränsar urvalet en hel del dock.

Jag lovar att se till att fila ur ordentligt in emot ventilerna... big_smile Sedan skall vi ha barfota-dans i garaget, när jag portat klart big_smile Någon som vill vara med tongue
Helt riktigt, intern wastegate är det om är intressant. Allt annat går bort, då jag inte jagar extrema effekter...
Hmmm den snurran lät inte dum... Börjar knappa på burken "Google is tha shit" big_smile

Mvh / Larsson

Kör så det ryker.
Ryker det inte så kör vi ändå...

Sv: S60T5´s Volvo 850 Turbo

Nu har det varit tyst här inne ett tag big_smile

Har det hänt något med bilen??? Japp big_smile
Har det hänt mycket med bilen?? Nope tongue

En riktigt trevlig och gemytlig händelse skedde i onsdagskväll...
Jag var i Karlstad i annat ärende och tänkte att på vägen hem kanske man kan hälsa på hos KST-sweden, kommande Devil Audio i Kristinehamn. Klockan hade rusat iväg till närmare 23 på kvällen... Chansade och ringde Erixxon Som är grundare av firman, driver den numera tillsammans med Morgan (Wojcik) här på forumet. Hur många firmor kan man få support och besöka mitt i natten??? Vilken service... Att sedan få återse Skalman (Om än något hängig pga. vinter ide) Ni som var med på touren eller har kollat på kort känner säkert igen team Grönt´s maskot.

Sagt och gjort blev uppmött, då man inte hittade så väl i Kristinehamn big_smile Fick lite guidning genom staden, ut till firman. Vi satt och disskuterade planer, idéer samt riktlinjer inför nästa år... Vilka utställningar skall man prioritera, vilka evenemang ligger då på topp??? Jo utan någon betänketid sade vi i munnen på varandra... GATBILAR TOUR 2009!!! big_smile Får bara inte missas...

Kvällen blev till natt och det slutade med att jag numera har en ny sponsor av billjud big_smile
Stort tack till www.KST-sweden.se blivande "Devil Audio" för förtroendet inför och under 2009!!! Är nu en proud member of Team Devil Audio wink

Jag vet nu vad som skall göras med bilen innan Elmia går av stapeln i påsk nästa år... Det kommer att bli mycket tid i garaget framöver big_smile Jag vill inte avslöja allt för mycket redan, men det blir brett wink och ljudligt kan jag lova...

Jag återkommer med uppdatering efter helgen. Anledningen är att jag kommer ha fullt upp med annat just denna helg, då min inneboende skall flytta ut och det skall bli storstädning, då halva lägenheten varit förvaringsutrymme...

Mvh / Larsson

Kör så det ryker.
Ryker det inte så kör vi ändå...

Sv: S60T5´s Volvo 850 Turbo

Klart man ställer upp!! är du snäll mot mig e ja snäll mot dig.:D
Nu har vi lite att göra i vinter.. Devil Audio,s monter ska ha dom ballaste bilarna...;)

Det du inte gör idag behöver du inte göra om i morgon...

Sv: S60T5´s Volvo 850 Turbo

erixxon skrev:

Devil Audio,s monter ska ha dom ballaste bilarna...;)

Det kommer de helt klart att ha, det vet du wink
Har idag måttat lite på bakdelen...
Det absolut roligaste är att allt arbete kommer att göras i plåt, dock kommer även polyesterplast och lite glasfiberväv att användas på bakdelen, för att stadga upp och göra övergången mjuk och fin big_smile

På måndag skall jag "shoppa" lite godis i form av 10l polyesterplast, härdare har jag nästan en liter av... Duk finns, men mer kommer att införskaffas. Dessutom åker snart kapen fram wink

Devil Audio kommer att ha några riktigt FETA bilar i montern wink

Återkommer med några smygbilder och en ny uppdatering i början på veckan big_smile

Mvh / Larsson

Kör så det ryker.
Ryker det inte så kör vi ändå...

Sv: S60T5´s Volvo 850 Turbo

Tänkte uppdatera med lite mer info, som nyligen blivit klar...

Bilen är inbokad för motivlackering drygt två veckor före påskhelgen, då Elmia slår upp portarna.
Motivlackeraren är laddad och uppbokad big_smile
Klarlack av hela bilen kommer att ske helgen två veckor innan Elmia, allas vår eminenta Erik aka."Just4fun" är bokad tillsammans med lackeringslokal. Då hinner faktiskt färgen torka innan det är dags, för en gångs skull (Åkte ner till Gatbilar Tour 2008 innan klarlacken härdat ordentligt på huv och skärmar... Åkte ner till Vallåkra 2008 utan att klarlacken hade härdat riktigt ordentligt på fronten)

Bilen är planerad att vara klar utvändigt såväl som invändigt helgen innan Elmia i påsk (För att slippa sista minuten meck)
Känner jag mig själv rätt, kommer jag alltid att hitta något att pilla på under den sista veckan ändå... tongue
Vad gäller motorbiten, kommer den att ha 2:a prio... Är den färdig och sitter i på Elmia är det grejt, annars hinkas den i någon vecka efter. Om det är motorlöst får man ju alltid plats med en 42" skärm där motorn egentligen skall sitta wink

Kan avslöja att huven kommer att få en annorlunda öppning, Erixxon vet hur wink

Jag lovade lite smygbilder, men har ingen kamera för tillfället som är stabil. Men jag får besök i garaget imorn av en kille med riktigt bra kamera, så bilder är på G.

Mvh / Larsson

Kör så det ryker.
Ryker det inte så kör vi ändå...

Sv: S60T5´s Volvo 850 Turbo

verkar som ett grymt bygge tummen upp ....den här tråden ska följas hoppas du hinner klart till elmia

Full gas spar tid

Sv: S60T5´s Volvo 850 Turbo

låter bra larsson men mitt nick e race4fun tongue
hoppas du haft en bra jul o nyår. du får se till att komma upp hit nån helg smile

Sv: S60T5´s Volvo 850 Turbo

Tja Kingen!

Fan vad nice att du har sååå mycket roliga planer för din redan FINA Volvo :-)

Ska *lätt* Ta mig till Elmia i År.

Mvh /Wembo

Mvh & ha det King /Wembo

Sv: S60T5´s Volvo 850 Turbo

Jaha så har man inte varit online på vääääääääldigt länge...
Har ju bytt jobb och det har medfört att jag inte hunnit ägna mer än någon timme på bilen sedan januari... SUCK
Men jag skall inte klaga, det blir inte bättre för det...

Det har blivit nya planer och nya friska tag...
Motorn som skulle renoveras kommer att få 3 eller 4 prio, anledningen till det är enkel...
Jag bygger en ny mycket roligare motor big_smile Lätta veven, R-lager,smidda H-profil stakar, nya smidda kolvar samt preppat block med uppfräst vevhusvent samt uppstyvat kring fodren...
Ny turbo hämtas på lördag, det blir en Garrett GT 35/40RR big_smile Kullagrad glädjespridare wink
Grenrör blir ett portat japangrenrör, i stil med det jag har, men med uttag för en 50mm Tial Wastegate.
Toppen blir från TM Racing, inklusive deras trim-kammar.

Jag uppdaterar under byggets gång. V 30 kommer jag att spendera i nya garaget där bilen står...
Japp, den står hos DevilAudio i Kristinehamn...
Gå gärna in på www.devilaudio.se där kommer också bilen snart att finnas.

Mvh / Larsson

Kör så det ryker.
Ryker det inte så kör vi ändå...

Sv: S60T5´s Volvo 850 Turbo

Fan va kul att ha dig här gubben..:D

Det du inte gör idag behöver du inte göra om i morgon...

Sv: S60T5´s Volvo 850 Turbo

fan välkommen tillbaka lilla gubben! Vi har ju saknat dig!! smile

/p

Daniel "Padde" Lindstedt
Projektledare / Redaktör gatbilar.se | Webbansvarig Albinsson&Sjöberg AB
BMW 328 projekt i samarbete med: RMS / Race Marque Systems | Stertman Motorsport | Collex Styling | Schmiedmann | Mekonomen Bilverkstad Karlskrona | Millway |
Joina vår grupp på fejjan: http://www.facebook.com/gatbilar

Sv: S60T5´s Volvo 850 Turbo

erixxon skrev:

Fan va kul att ha dig här gubben..:D

Tack bubben!
Vi ses på lördag kväll mannen;)

Ser verkligen fram emot V.30 då jag kommer bo i Kristinehamn.

Mvh / Larsson

Kör så det ryker.
Ryker det inte så kör vi ändå...