Sv: S60T5ÂŽs Volvo 850 Turbo

ProjekttrÄden skapades utan problem.

Kör sÄ det ryker.
Ryker det inte sÄ kör vi ÀndÄ...

Den hÀr projekttrÄden kommer att följa bilens ombyggnation inför 2009.
Med en början som skedde i mÄndags, dÄ toppen började demonteras...
Jag kommer naturligtvis Àven uppdatera med bilder och info under byggets gÄng.
Ibland blir det tÀta uppdateringar, ibland kan det ta lite lÀngre tid mellan dem...

Kan göra en snabb summering av vad som skett under denna vecka...

Toppen Àr demonterad, tillsammans med insug, kylflÀkt, turbo, grenrör, lmm med mera...
Bilder frÄn detta kommer att lÀggas till under veckan.

Följande delar skall ÄtgÀrdas / uppgraderas inför nÀsta Är.

*Turbon som rullat nÀstan 800 mil skall sÀljas, dÄ en större skall inhandlas.
*3" lmm skall tillverkas
*3" gasspjÀll skall inhandlas
*insug skall matchportas med insug
*Toppen skall matchportas med insug och avgasgrenrör
*Nya ventiler skall inhandlas
*Nya H-profilstakar skall inhandlas
*Blocket skall fĂ„ uppfrĂ€st vevhusvent, samt borras för ÖD kolvar
*Större spridare skall köpas, matchande 3" lmm
*Nytt termostathus skall införskaffas
*Block och topp skall tvÀttas, blÀstras och klarlackas
*VentilkÄpan skall högglanspoleras
*Toppen skall planas
*Nya överliggande tryckrör skall tillverkas
*Nya stor race IC skall monteras (Bye bye ECC)
*Ny kylare skall inhandlas och monteras

Detta Àr enbart vad som skall ske rent motormÀssigt under hösten/vintern/vÄren
Dessutom skall inredning uppgraderas, samt skuffen plastas fÀrdigt, ny motivlack, mer kolfiber...
Jag behöver inte meddela vart jag kommer att bo under vinterhalvÄret antar jag?!?
Dessutom har jag planer pÄ att montera helt nytt billjud till nÀsta Är, allt beroende pÄ ekonomiska förutsÀttningar...

Mitt absolut största och egentligen viktigaste mÄl inför nÀsta Är, Àr Gatbilar tour 2009.
Utseendet pÄ bilen kommer att Àndras bÄde utvÀndigt som invÀndigt, motormÀssigt blir det drygt 100hk till jÀmfört med detta Är. Betoningen pÄ bygget kommer att vara kolfiber och motivlack, show and go.
Temat detta Är (2008) var liemannen (The grim reaper) NÀsta Är kommer temat vara ett annat (Wait and see) Temat kommer att vara genomgÄende bÄde utvÀndigt, som invÀndigt.
Temat avslöjas inte förns första utstÀllningen/showen. Siktet Àr instÀllt pÄ att vara klar till Elmia, men lyckas inte det sÄ blir det Emmaboda som blir det första eventet.

Har ni orkat lÀsa ÀndÄ hit mÄste jag berömma er big_smile Det var riktigt bra gjort av er, hoppas att jag kan intressera med bilder, historier, uppdateringar och info under byggets gÄng.

Mvh / Larsson

Kör sÄ det ryker.

Laddar upp en bild frÄn demonteringen.

Har synes vad man kan anvÀnda sig utav för att tömma cylinderlopp pÄ vatten efter att ha kört ras pÄ toppen och toppackningen som gjort att vattnet har letat sig in i cylinderloppen.

http://www.gatbilar.se/galleries/801/3/48d23945aa038.JPG

Som ni kan se har vattnet letat sig ner i fler Àn ett cylinderlopp. Dessutom hade det redan hunnit bildas avlagringar av ytrost pÄ cylinderns vÀggar... Tack till Emma för sponsring av tamponger wink Haha...

Efter att ha inspekterat toppen kunde det konstateras att den inte var sprucken (Underbart skönt)
Skall ordna en ventilfjÀderspÀnnare sÄ jag kan demontera ventilerna bara sÄ Àr toppen klar för renovering, portning och nya ventiler. Tryckarna sÄg riktigt fina ut, sÄ Àven överfallen och övriga delar i toppen. Endast ventilerna som hade fÄtt ytrost frÄn att det varit vatten i cylindrarna...

Arbetet fortsÀtter, och mÄnga fler bilder Àr att vÀnta big_smile

Mvh / Larsson

Senaste redigerad av S60T5 (2008-09-18 12:30:49)

Kör sÄ det ryker.

Du har litte att göra dÀr.:) O Du ska va va fÀrdig till Elmia det bestÀmmer ja.. big_smile

Det du inte gör idag behöver du inte göra om i morgon...

Gott mannen! KĂ€mpa pĂ„! HĂ„ller med erixxon, MÅSTE ju vara klar till ELmia! wink

/p

Daniel "Padde" Lindstedt
Projektledare / Redaktör gatbilar.se | Webbansvarig Albinsson&Sjöberg AB
BMW 328 projekt i samarbete med: RMS / Race Marque Systems | Stertman Motorsport | Collex Styling | Schmiedmann | Mekonomen Bilverkstad Karlskrona | Millway |
Joina vÄr grupp pÄ fejjan: http://www.facebook.com/gatbilar

Tackar och bockar big_smile

Ja, jag lovar att göra vad jag kan för att fÄ den klar till Elmia, om den sedan fÄr en plats dÀr inne fÄr man vÀnta att se... Erixxon, hojta till nÀr du Àr tillbaka pÄ hemmaplan igen big_smile SÄ jag kan komma förbi och snacka billjud big_smile

Idag hÀnder det inget i garaget...
Imorgon blir det stÀdning och polering inför lördagens SCF i Eskilstuna (Bilen Àr vÀldigt hög fram numera big_smile)

Mvh / Larsson

Kör sÄ det ryker.

StilpoÀng för ideen med tampongerna big_smile En annan brukar krÄngla med papper... big_smile

Ett varningens ord om att bygga för mer effekt, blit mycket dyrare, och hamnar man som mig i "dÄligt sÀllskap" sÄ Àr risken att det spÄrar ur wink big_smile Ditt recept lÄter som mitt ÄxÄ gjorde för ett Är sen, men sen... Jaja, det Àr sÄnt som hÀnder. 3" LMM hus behöver man inte tillverka, finns fÀrdiga att hÀmta pÄ skroten. Annrs har jag ett som eventuellt blir överflödigt lite lÀngre fram om mina planer gÄr i lÄs.

Tror den hÀr (som de tidigare versionenera) blir kanon!

Tommy Widmark
Holset - Breathing Life Into Machines

kanske kan ha den i min monter...:) ska ju ha det pÄ elmia igen..

erixxon skrev:

kanske kan ha den i min monter...:) ska ju ha det pÄ elmia igen..

Det vore en Àra, mÄ jag sÀga. Helt klart en Àra... big_smile

Mvh / Larsson

Kör sÄ det ryker.

Marlboroman skrev:

StilpoÀng för ideen med tampongerna big_smile En annan brukar krÄngla med papper... big_smile

Ett varningens ord om att bygga för mer effekt, blit mycket dyrare, och hamnar man som mig i "dÄligt sÀllskap" sÄ Àr risken att det spÄrar ur wink big_smile Ditt recept lÄter som mitt ÄxÄ gjorde för ett Är sen, men sen... Jaja, det Àr sÄnt som hÀnder. 3" LMM hus behöver man inte tillverka, finns fÀrdiga att hÀmta pÄ skroten. Annrs har jag ett som eventuellt blir överflödigt lite lÀngre fram om mina planer gÄr i lÄs.

Jag hade aldrig trott att tamponger skulle fungera sÄ oförskÀmt bra... Det sa verkligen bara slööööörp... Jag blev helt mÄllös... big_smile

I know tongue Man planerar att öka effekten lite lagom, slutar med att allt eskalerat till oanade höjder...:D
Jag har dock nyss gjort en renovering av motorn, dÄ det var mÄnga som tjatade om mer effekt... DÄ klarade jag av att "hÄlla mig pÄ mattan" Jag hoppas att jag klarar av det Àven denna gÄng big_smile

Jag funderade ocksÄ pÄ det dÀr med 3" lmm, Àr inte det en frÄn BMWŽs nÄgon modell som man anvÀnder huset frÄn? Annars svarva en i aluminium Àr ju inte dumt det heller big_smile Men hör gÀrna av dig om din 3" blir till övers.

Mvh / Larsson

Kör sÄ det ryker.

S60T5 skrev:
Marlboroman skrev:

Jag hade aldrig trott att tamponger skulle fungera sÄ oförskÀmt bra... Det sa verkligen bara slööööörp... Jag blev helt mÄllös... big_smile

I know tongue Man planerar att öka effekten lite lagom, slutar med att allt eskalerat till oanade höjder...:D
Jag har dock nyss gjort en renovering av motorn, dÄ det var mÄnga som tjatade om mer effekt... DÄ klarade jag av att "hÄlla mig pÄ mattan" Jag hoppas att jag klarar av det Àven denna gÄng big_smile

Jag funderade ocksÄ pÄ det dÀr med 3" lmm, Àr inte det en frÄn BMWŽs nÄgon modell som man anvÀnder huset frÄn? Annars svarva en i aluminium Àr ju inte dumt det heller big_smile Men hör gÀrna av dig om din 3" blir till övers.

Mvh / Larsson

Det farliga Àr att det Àr ingenting man bara vaknar upp och fÄr en snilleblixt just dÄ, utan det liksom smyger sig pÄ. Plötsligt kommer man pÄ sig att man sitter och tittar och tÀnker att n liite större turbo skulle ju bara kosta 1500:- mer, lite större spridare Àr ju inte dy..... Och dÀr nÄntsans va det som jag drogs ner i fördÀrvet big_smile

Satt Ä kika i ditt recept, i mitt tycke sÄ borde du porta toppen om du ÀndÄ ska hÄlla pÄ och ska matchporta. Det gör en hel del, misstÀnker att du Àr ute efter lite bredd pÄ registret och inte bara topp. Och har du inte ett japangrenrör redan sÄ skaffa ett dÄ orginalet inte Àr mycket att hÀnga i julgranen. Undvik S60R-grenröret bara.

Mja, Äker man 740 med hitler-klappa sÄ tar man lmm frÄm bmw och flyttar över elektroniken. Volvo lÀr sig ju sakta men sÀkert, och Àr man ut pÄ skrotjakt spÄ finns det lmmhus som Àr 3" dÀr sjÀlva mÀtdelen passar rakt i frÄn nyare modeller.

Tommy Widmark

Marlboroman skrev:

Satt Ä kika i ditt recept, i mitt tycke sÄ borde du porta toppen om du ÀndÄ ska hÄlla pÄ och ska matchporta. Det gör en hel del, misstÀnker att du Àr ute efter lite bredd pÄ registret och inte bara topp. Och har du inte ett japangrenrör redan sÄ skaffa ett dÄ orginalet inte Àr mycket att hÀnga i julgranen. Undvik S60R-grenröret bara.

Visst Àr det sÄ lÀtt sÄ lÀtt att halka ner i fördÀrvet. Men jag har mÄlet att vara klar till Elmia... DÄ har jag inte rÄd att svÀva ut och ta sÄ vida svÀngar tongue Med tanke pÄ att hela bilen skall lackas om och ny inredning skall ordnas med mera, utöver motordelen...

"Japan" grenröret har jag redan, och det Àr portat. SÄ toppens matchportning blir anpassad efter det grenröret.
Med anledning av det kommer ganska mycket gods att försvinna frÄn avgassidan i toppens kanaler...
Har du nÄgot bra tips pÄ en turbo som kan vara lagom att anvÀnda? MÄlet Àr strax över 400 friska... 19T Àr alldeles för litet... KKK24 likasÄ, dessutom bör man undvika ladd över 1,2 med det sistnÀmnda dÄ lagren inte Àr "topp notch" tongue Sitter och finurlar lite pÄ ett Garret GT30... Borde vara alldeles lagom tror jag 35 Àr för stor och 28 för liten...

Mvh / Larsson

Kör sÄ det ryker.

Se till att fila ur en del, de Àr bra strpypta in mot ventilsÀtet pÄ avgassidan. Min topp Àr öppnad en hel del dÀr dÀr inne. Dessutom kör jag med ventiler med midja för att jaga det sista lilla flödet.

Ett alternativ hade ju varit en GT3071R med intern wastegate, nackdelen med det Àr att det Àr T25-flÀns pÄ ett sÄnt, finns dock adaptrar att tillgÄ. En sÄn snurra hÀnger ju med upp till 480hk. Beror ju lite pÄ vad man vill lÀgga ut med. Finns ju flera andra turbos med liknande prestanda i samma prisklass. UtgÄr ju frÄn att du ska köra med intern wastegate vilket begrÀnsar urvalet en hel del dock.

Tommy Widmark

Marlboroman skrev:

Se till att fila ur en del, de Àr bra strpypta in mot ventilsÀtet pÄ avgassidan. Min topp Àr öppnad en hel del dÀr dÀr inne. Dessutom kör jag med ventiler med midja för att jaga det sista lilla flödet.

Ett alternativ hade ju varit en GT3071R med intern wastegate, nackdelen med det Àr att det Àr T25-flÀns pÄ ett sÄnt, finns dock adaptrar att tillgÄ. En sÄn snurra hÀnger ju med upp till 480hk. Beror ju lite pÄ vad man vill lÀgga ut med. Finns ju flera andra turbos med liknande prestanda i samma prisklass. UtgÄr ju frÄn att du ska köra med intern wastegate vilket begrÀnsar urvalet en hel del dock.

Jag lovar att se till att fila ur ordentligt in emot ventilerna... big_smile Sedan skall vi ha barfota-dans i garaget, nÀr jag portat klart big_smile NÄgon som vill vara med tongue
Helt riktigt, intern wastegate Àr det om Àr intressant. Allt annat gÄr bort, dÄ jag inte jagar extrema effekter...
Hmmm den snurran lÀt inte dum... Börjar knappa pÄ burken "Google is tha shit" big_smile

Mvh / Larsson

Kör sÄ det ryker.

Nu har det varit tyst hÀr inne ett tag big_smile

Har det hÀnt nÄgot med bilen??? Japp big_smile
Har det hÀnt mycket med bilen?? Nope tongue

En riktigt trevlig och gemytlig hÀndelse skedde i onsdagskvÀll...
Jag var i Karlstad i annat Àrende och tÀnkte att pÄ vÀgen hem kanske man kan hÀlsa pÄ hos KST-sweden, kommande Devil Audio i Kristinehamn. Klockan hade rusat ivÀg till nÀrmare 23 pÄ kvÀllen... Chansade och ringde Erixxon Som Àr grundare av firman, driver den numera tillsammans med Morgan (Wojcik) hÀr pÄ forumet. Hur mÄnga firmor kan man fÄ support och besöka mitt i natten??? Vilken service... Att sedan fÄ Äterse Skalman (Om Àn nÄgot hÀngig pga. vinter ide) Ni som var med pÄ touren eller har kollat pÄ kort kÀnner sÀkert igen team GröntŽs maskot.

Sagt och gjort blev uppmött, dÄ man inte hittade sÄ vÀl i Kristinehamn big_smile Fick lite guidning genom staden, ut till firman. Vi satt och disskuterade planer, idéer samt riktlinjer inför nÀsta Är... Vilka utstÀllningar skall man prioritera, vilka evenemang ligger dÄ pÄ topp??? Jo utan nÄgon betÀnketid sade vi i munnen pÄ varandra... GATBILAR TOUR 2009!!! big_smile FÄr bara inte missas...

KvÀllen blev till natt och det slutade med att jag numera har en ny sponsor av billjud big_smile
Stort tack till www.KST-sweden.se blivande "Devil Audio" för förtroendet inför och under 2009!!! Är nu en proud member of Team Devil Audio wink

Jag vet nu vad som skall göras med bilen innan Elmia gÄr av stapeln i pÄsk nÀsta Är... Det kommer att bli mycket tid i garaget framöver big_smile Jag vill inte avslöja allt för mycket redan, men det blir brett wink och ljudligt kan jag lova...

Jag Äterkommer med uppdatering efter helgen. Anledningen Àr att jag kommer ha fullt upp med annat just denna helg, dÄ min inneboende skall flytta ut och det skall bli storstÀdning, dÄ halva lÀgenheten varit förvaringsutrymme...

Mvh / Larsson

Kör sÄ det ryker.

Klart man stÀller upp!! Àr du snÀll mot mig e ja snÀll mot dig.:D
Nu har vi lite att göra i vinter.. Devil Audio,s monter ska ha dom ballaste bilarna...;)

erixxon skrev:

Devil Audio,s monter ska ha dom ballaste bilarna...;)

Det kommer de helt klart att ha, det vet du wink
Har idag mÄttat lite pÄ bakdelen...
Det absolut roligaste Àr att allt arbete kommer att göras i plÄt, dock kommer Àven polyesterplast och lite glasfibervÀv att anvÀndas pÄ bakdelen, för att stadga upp och göra övergÄngen mjuk och fin big_smile

PÄ mÄndag skall jag "shoppa" lite godis i form av 10l polyesterplast, hÀrdare har jag nÀstan en liter av... Duk finns, men mer kommer att införskaffas. Dessutom Äker snart kapen fram wink

Devil Audio kommer att ha nÄgra riktigt FETA bilar i montern wink

Återkommer med nĂ„gra smygbilder och en ny uppdatering i början pĂ„ veckan big_smile

Mvh / Larsson

Kör sÄ det ryker.

TĂ€nkte uppdatera med lite mer info, som nyligen blivit klar...

Bilen Àr inbokad för motivlackering drygt tvÄ veckor före pÄskhelgen, dÄ Elmia slÄr upp portarna.
Motivlackeraren Àr laddad och uppbokad big_smile
Klarlack av hela bilen kommer att ske helgen tvĂ„ veckor innan Elmia, allas vĂ„r eminenta Erik aka."Just4fun" Ă€r bokad tillsammans med lackeringslokal. DĂ„ hinner faktiskt fĂ€rgen torka innan det Ă€r dags, för en gĂ„ngs skull (Åkte ner till Gatbilar Tour 2008 innan klarlacken hĂ€rdat ordentligt pĂ„ huv och skĂ€rmar... Åkte ner till VallĂ„kra 2008 utan att klarlacken hade hĂ€rdat riktigt ordentligt pĂ„ fronten)

Bilen Àr planerad att vara klar utvÀndigt sÄvÀl som invÀndigt helgen innan Elmia i pÄsk (För att slippa sista minuten meck)
KÀnner jag mig sjÀlv rÀtt, kommer jag alltid att hitta nÄgot att pilla pÄ under den sista veckan ÀndÄ... tongue
Vad gĂ€ller motorbiten, kommer den att ha 2:a prio... Är den fĂ€rdig och sitter i pĂ„ Elmia Ă€r det grejt, annars hinkas den i nĂ„gon vecka efter. Om det Ă€r motorlöst fĂ„r man ju alltid plats med en 42" skĂ€rm dĂ€r motorn egentligen skall sitta wink

Kan avslöja att huven kommer att fÄ en annorlunda öppning, Erixxon vet hur wink

Jag lovade lite smygbilder, men har ingen kamera för tillfÀllet som Àr stabil. Men jag fÄr besök i garaget imorn av en kille med riktigt bra kamera, sÄ bilder Àr pÄ G.

Mvh / Larsson

Kör sÄ det ryker.

verkar som ett grymt bygge tummen upp ....den hÀr trÄden ska följas hoppas du hinner klart till elmia

Full gas spar tid

lÄter bra larsson men mitt nick e race4fun tongue
hoppas du haft en bra jul o nyÄr. du fÄr se till att komma upp hit nÄn helg smile

Tja Kingen!

Fan vad nice att du har sÄÄÄ mycket roliga planer för din redan FINA Volvo :-)

Ska *lĂ€tt* Ta mig till Elmia i År.

Mvh /Wembo

Mvh & ha det King /Wembo

Jaha sÄ har man inte varit online pÄ vÀÀÀÀÀÀÀÀldigt lÀnge...
Har ju bytt jobb och det har medfört att jag inte hunnit Àgna mer Àn nÄgon timme pÄ bilen sedan januari... SUCK
Men jag skall inte klaga, det blir inte bÀttre för det...

Det har blivit nya planer och nya friska tag...
Motorn som skulle renoveras kommer att fÄ 3 eller 4 prio, anledningen till det Àr enkel...
Jag bygger en ny mycket roligare motor big_smile LÀtta veven, R-lager,smidda H-profil stakar, nya smidda kolvar samt preppat block med uppfrÀst vevhusvent samt uppstyvat kring fodren...
Ny turbo hÀmtas pÄ lördag, det blir en Garrett GT 35/40RR big_smile Kullagrad glÀdjespridare wink
Grenrör blir ett portat japangrenrör, i stil med det jag har, men med uttag för en 50mm Tial Wastegate.
Toppen blir frÄn TM Racing, inklusive deras trim-kammar.

Jag uppdaterar under byggets gÄng. V 30 kommer jag att spendera i nya garaget dÀr bilen stÄr...
Japp, den stÄr hos DevilAudio i Kristinehamn...
GÄ gÀrna in pÄ www.devilaudio.se dÀr kommer ocksÄ bilen snart att finnas.

Mvh / Larsson

Kör sÄ det ryker.

Fan va kul att ha dig hÀr gubben..:D

fan vÀlkommen tillbaka lilla gubben! Vi har ju saknat dig!! smile

/p

Daniel "Padde" Lindstedt
Projektledare / Redaktör gatbilar.se | Webbansvarig Albinsson&Sjöberg AB
BMW 328 projekt i samarbete med: RMS / Race Marque Systems | Stertman Motorsport | Collex Styling | Schmiedmann | Mekonomen Bilverkstad Karlskrona | Millway |
Joina vÄr grupp pÄ fejjan: http://www.facebook.com/gatbilar

erixxon skrev:

Fan va kul att ha dig hÀr gubben..:D

Tack bubben!
Vi ses pÄ lördag kvÀll mannen;)

Ser verkligen fram emot V.30 dÄ jag kommer bo i Kristinehamn.

Mvh / Larsson

Kör sÄ det ryker.