Sv: Rättvis bedömning av utställnings bilar på bilsports evenemang.

Ok, jag kan ha tagit fel på det låga antalet men den höga siffran mins jag från elmia och som jag skrev så vet jag att det inte är billigt att fixa en sådan träff men det är ju inte så det precis går runt heller, eller har ja fel?.
Min poäng var bara att kan mindre träffar dela med sig till dom som gör att det blir en bilträff (Bilarna)så kan nog med allsannolikhet en stor arrangör som bilsport också det.

Tackar för svar Padde

Sv: Rättvis bedömning av utställnings bilar på bilsports evenemang.

Aker skrev:

Ok, jag kan ha tagit fel på det låga antalet men den höga siffran mins jag från elmia och som jag skrev så vet jag att det inte är billigt att fixa en sådan träff men det är ju inte så det precis går runt heller, eller har ja fel?.
Min poäng var bara att kan mindre träffar dela med sig till dom som gör att det blir en bilträff (Bilarna)så kan nog med allsannolikhet en stor arrangör som bilsport också det.

Tackar för svar Padde

som du skriver så klarar ju mindre tävlingar av att ha attraktivare priser, varför skulle inte bilsport eventsen kunna ha det? Finns många företag i vårt avlånga land som säkerligen kan tänka sig ett samarbete med att bistå priser. smile

Med de inträdespriserna som finns för att gå in på de olika eventsen borde det finnas en egen marginal att nyttja också, även om jag tror att det bästa är att låta alla de företag som man ser på banderoller etc på tävlingarna även kan bidra med priser.

Går ju även att disskutera det faktum att utställare och de som kör racing betalar inträde, licens m.m. för höga kostnader på alla tävlingar, är samtidigt de som arrangörerna tjänar sina pengar på. Utan utställare tjänar de ju inga pengar heller. Förstår till fullo att man får betala inträde även som utställare, men skulle nog inte skada om de som gör showen en show (utställare och rejsare) får lite tillbaka för allt slit som dom lägger ner. Det minsta man i så fall skulle kunna begära är att domar systemet utvecklas till det bättre.

Om man får drömma lite, varför inte sträva efter att få en riktig "liga" där utställare o rejsare kan börja satsa mer på sitt tävlande och faktiskt tjäna en liten slant då och då, genom prispengar, sponsorer m.m. Sända tävlingarna på tv/radio.
"Swedish Custom Elit Series" eller nåt sånt...där man kan ha olika divisioner beroende hur bra man lyckas på tävlingar.  wink

De stora vinnarna som deltar på de olika eventsen är ju inte ens inbjudna till den stora Bilsportgalan. Kanske hade varit ett steg i rätt riktning för att göra sporten större och mer proffessionell. Att även dela ut Bilsport Awards till utställare o stripkörare. Eller?

:: Nordens Häftigaste Motormässa Westcoast Motorshow 9-11 juli Arena Vänersborg ::

www.westcoastmotorshow.se

Sv: Rättvis bedömning av utställnings bilar på bilsports evenemang.

Nu när man ändå är bannad av hela bilsports kansliet så kan jag lika gärna fortsätta. big_smile

Med relativt enkel mattematik kan man räkna ur hur mkt bilsport tjänar på dessa evenemang trotts alla stora kostnader under evenemangen, så tror jag inte att det skada om man bjuder tillbaka lite. Det är precis som Classe sa på scenen på Action Meet ”Utan er skulle det inte vara något evenemang, hur roligt är det med evenemang med endast en bil?”

Det verkar vara en större majoritet som håller med om att det måste hända något med bedömnings sidan nu och inte i framtiden. Så varför inte starta projekt direkt med detta? vi är villiga att hjälpa er för att bli bättre så passa på och lyssna och ta hjälp av oss.

Det sägs även om man slutar och utvecklas så blir man inte bättre, Och när det finns små aktörerna på marknaden är villiga att utveckla sig i våldsamt takt och då kan det gå väldigt fort för dessa att bli stora aktörer på marknaden istället och ta över.

Sedan som det nämns på tråden så är inte priserna allt för roliga på Bilsport evenemangen, Jag åker inte helst på evenemang på längre håll bara för att stå i solen en hel dag och få en liten puckla och ett par handskar, och ibland bara en puckla utan Handskar. Handskar kan jag köpa en hel låda om jag skippar evenemanget med sparade soppa pengarna. Med bra priser så lockar ni flera utställande fordon också som borde i sin tur skapa större publik intresse? Som jag nämnde tidigare så kan jag få mer uppskattning på McDonalds parkeringen och inspiration och kontakt med andra byggare hittar man idag via diverse forum.

Och om små arrangörer som GasaMK, American Car Show med mera har råd att över ösa med jätte priser till alla pristagare så borde Bilsport också kunna göra det? T.ex. så fick jag för ca 4 veckor sedan en jätte puckla samt 10.000 kr kontant på American Car Show trotts jag kör en tysk kärra. På GasaMK’s träffar har jag fått Minimotos, högtryckstvättar, polermaskiner osv. Kolla gärna även hur prisborden ser ut på andra evenemang utomlands. Det som är mest imponerade är att GasaMK kan ha så fina priser trotts noll budget.

http://www.p-3.se/bilder/acs.jpg

Vi klämmer in en bild också. ACS pokal vs Bilsport pokal. Vilken av dessa tror man helst vill ha framme? Små snapsglas pokaler hamnar i hög för att samla damm och roliga pokaler har man mer än gärna framme. 

Jag vill ju poängtera att många av oss bilbyggare ruinerar sig på att bygga sina bilar och får aldrig något tillbaka, då kanske vara trevligt att man får tillbaka nått på tävlingarna då ni ställer krav på oss så ska vi väl få ställa med några motkrav? Sedan så lever ni ändå lite på oss, Utan oss ingen tidning eller evenemang.

Jag skulle gärna vilja se en föryngring som vågar röra om i grytan på Bilsport för att locka fram intressantare tidning samt evenemang. Tyvärr så kan jag inte riktigt förstått inriktningen på bilsport längre.  Vi träffade en mycket trevligt pensionärs par i Halmstad under gatbilars tour som berättade att de hade börjat prenumerera på Street Xtreme istället för Bilsport för det hade mycket intressantare innehåll samt att Bilsport började mer och mer likna tidningen Fyndbörsen. Så man kan inte påstå att Bilsport är pensionärs blaska längre heller när tom pensionärerna flyr ifrån tidningen. Ta gärna även lärdom av er syster tidning som jag tycker ha vuxit väldigt kraftigt de senaste åren. Eller varför sammanarbetare man inte mer, det är ju trotts samma förlag?

Måste dock passa på och berömma att gatbilars tour dock en mycket lyckat satsning. Samt Classe insats på Action Meet som gjorde mycket bra jobb.

Ps. Jag brukar inte vara så här knallig vanligtvis men måste ju släppa ut frustrationer på nått sätt nu när semestern är över.


Hälsningar

P-3

Senaste redigerad av p-3 (2007-08-09 11:42:18)

Sv: Rättvis bedömning av utställnings bilar på bilsports evenemang.

Jeg ønsker meg en fair bedømming! Så får man håpe på fine priser og pokaler som vinst.
Men følelsen av å kunne vite at man har vunnet med sitt bygg holder langt og lenge for meg!
Da vet man at man har lykkets med bygget sitt...

Grunnen til at jeg ikke dro på action meet var på grunn av en ekstremt dårlig bedømming på sæve depå.
Har aldri vært så skuffet før. Langt å dra fra Norge og til sverige! Og for å ikke si dyrt.
Det jeg forventer meg da er iaf en rettferdig bedømming. Ikke en quiz avkryssing på et dommerark!

Og ja, såklart kult med store pokaler! Og på store evenemang så burde det såklart være et must. En 20-30 cm pokal som første pris er ikke bra. Det er en 2 eller 3 pris. Førsteplass burde belønnes med noe i storleken 40-50 cm.
Men mitt største ønske er en rettferdig bedømming, følelsen av å "kun" vinne når man vet at det er fair. Er så ekstremt god og gjør at man kan bygge en hel vinter igjennom. Det kan man fint leve på, når man pusser, sparkler og bygger!

Mvh
Filipino

Sv: Rättvis bedömning av utställnings bilar på bilsports evenemang.

Håller med ovanstående om att det måste hända något med bedömningen av Bilsports Events då det känns som att Bilsport redan har sina "gullungar" som de öser priser över fast den nya ägaren av bilen knappt ens petat på! Känns så orättvist då många bekanta lägger ner sin själ på sitt bygge och gör ALLTING själv med bilen och bilsport tittar knappt på den fast han/hon har vunnit priser på andra träffar som bla. p-3 m.m.. stora ikoner deltagit på!!! Måste tillägga att många av prisvinnarnars bilar är gryma, men vill se lite variation mellan pristagarna...

Sen även olika klass indelningar som "Clean", "Extreme" m.m i de olika märkes klasserna t.ex. då de flesta japanska-bilbyggare satsar på ett extremare stuk jämtemot mig satsar på ett cleant tongue
Kan vara roligt att någon clean bil vinner priser med....

Protokollsbedömning är ett måste i framtiden!

Mvh/ Colle

Senaste redigerad av Colle (2007-08-09 15:05:37)

Sponsorer Cellardo 2012:
www.collexstyling.se
www.meguiars.se
www.bjornsbilrinredning.se
www.Rautamo.se
www.lmkonsult.se
KICKER
Gummessons Billackering
D2 Racingsport

Sv: Rättvis bedömning av utställnings bilar på bilsports evenemang.

Colle skrev:

Håller med ovanstående om att det måste hända något med bedömningen av Bilsports Events då det känns som att Bilsport redan har sina "gullungar" som de öser priser över fast den nya ägaren av bilen knappt ens petat på! Känns så orättvist då många bekanta lägger ner sin själ på sitt bygge och gör ALLTING själv med bilen och bilsport tittar knappt på den fast han/hon har vunnit priser på andra träffar som bla. p-3 m.m.. stora ikoner deltagit på!!! Måste tillägga att många av prisvinnarnars bilar är gryma, men vill se lite variation mellan pristagarna...

Sen även olika klass indelningar som "Clean", "Extreme" m.m i de olika märkes klasserna t.ex. då de flesta japanska-bilbyggare satsar på ett extremare stuk jämtemot mig satsar på ett cleant tongue
Kan vara roligt att någon clean bil vinner priser med....

Protokollsbedömning är ett måste i framtiden!

Mvh/ Colle

Aha ja! Akkurat hva jeg mener... Synd at det er sånn:=( Fordi arrangementene er så store og ellers bra. Men slipp nå iaf til noen nye folk og gi dem "litt" igjen for deres bygg!
Da vil man se mange flere og nye bygg med tiden. Garrantert!
Og jeg vet at alle utstillere vil at bedømmingen skal være fair, samt slippe inn nye byggere...
Har pratet med utallige bilutstillere som tycker det samma!
Og det merker man even her da.

Og, ja burde være klasser hvor flest mulig kan delta! Clean - Xtreme - Elite og videre tilpassinger!
Vet at gasamk summermeet er grymme på det. Thums up for dem;)
Skal definitivt på et summermeet der engang...

Tråkigt at det blir en så stor diskusjon rundt det her, men jeg har aldri vært så skuffet som på edps sæve. Dommerne kollade over min bil i typ 10-20 sekund og gikk. Thats it! Etter 50-60 mils resa... For en bedømmning:=(
Man føler seg ikke rettferdiggjort da! Er en dyr rese for meg från norge...
Kommer inte resa på noen bilsport evenemang denne sesongen igjen, men kommer sterkt tilbake neste sesong med full ombyggning på bygget!
Gleder meg til å inn i garasjen igjen...

Mvh
Filipino

Sv: Rättvis bedömning av utställnings bilar på bilsports evenemang.

Filipino skrev:

Aha ja! Akkurat hva jeg mener... Synd at det er sånn:=( Fordi arrangementene er så store og ellers bra. Men slipp nå iaf til noen nye folk og gi dem "litt" igjen for deres bygg!
Da vil man se mange flere og nye bygg med tiden. Garrantert!
Og jeg vet at alle utstillere vil at bedømmingen skal være fair, samt slippe inn nye byggere...
Har pratet med utallige bilutstillere som tycker det samma!
Og det merker man even her da.

Og, ja burde være klasser hvor flest mulig kan delta! Clean - Xtreme - Elite og videre tilpassinger!
Vet at gasamk summermeet er grymme på det. Thums up for dem;)
Skal definitivt på et summermeet der engang...

Tråkigt at det blir en så stor diskusjon rundt det her, men jeg har aldri vært så skuffet som på edps sæve. Dommerne kollade over min bil i typ 10-20 sekund og gikk. Thats it! Etter 50-60 mils resa... For en bedømmning:=(
Man føler seg ikke rettferdiggjort da! Er en dyr rese for meg från norge...
Kommer inte resa på noen bilsport evenemang denne sesongen igjen, men kommer sterkt tilbake neste sesong med full ombyggning på bygget!
Gleder meg til å inn i garasjen igjen...

Mvh
Filipino

Tjena!

Hur vet du att dommare gick runt din bil i 10-20 sekunder? Ingen dommare utmärker sig på något sätt. Många bär civil kläder.

/ p

Daniel "Padde" Lindstedt
Projektledare / Redaktör gatbilar.se | Webbansvarig Albinsson&Sjöberg AB
BMW 328 projekt i samarbete med: RMS / Race Marque Systems | Stertman Motorsport | Collex Styling | Schmiedmann | Mekonomen Bilverkstad Karlskrona | Millway |
Joina vår grupp på fejjan: http://www.facebook.com/gatbilar

Sv: Rättvis bedömning av utställnings bilar på bilsports evenemang.

Man märker väl ofta vilka som är domare om dom kommer med papper o penna o går o antecknar? wink Men varför bär dom civila kläder? Är det inte bättre att dom gör sig tillkänna och kanske hälsar på ägaren till bilen?

En domare kan OMÖJLIGT veta allt som gjorts med en bil om dom inte följt den under hela processen? Vore väl bättre om dom tog sig tid att fråga ägaren (precis som på scca) ? wink

Senaste redigerad av todie (2007-08-09 16:43:15)

:: Nordens Häftigaste Motormässa Westcoast Motorshow 9-11 juli Arena Vänersborg ::

www.westcoastmotorshow.se

Sv: Rättvis bedömning av utställnings bilar på bilsports evenemang.

todie skrev:

Man märker väl ofta vilka som är domare om dom kommer med papper o penna o går o antecknar? wink Men varför bär dom civila kläder? Är det inte bättre att dom gör sig tillkänna och kanske hälsar på ägaren till bilen?

En domare kan OMÖJLIGT veta allt som gjorts med en bil om dom inte följt den under hela processen? Vore väl bättre om dom tog sig tid att fråga ägaren (precis som på scca) ? wink

Finns både civila och folk med mer utmärkande kläder.
Lättare och granska en bil i civila kläder .. smile

Daniel "Padde" Lindstedt
Projektledare / Redaktör gatbilar.se | Webbansvarig Albinsson&Sjöberg AB
BMW 328 projekt i samarbete med: RMS / Race Marque Systems | Stertman Motorsport | Collex Styling | Schmiedmann | Mekonomen Bilverkstad Karlskrona | Millway |
Joina vår grupp på fejjan: http://www.facebook.com/gatbilar

Sv: Rättvis bedömning av utställnings bilar på bilsports evenemang.

todie skrev:

Man märker väl ofta vilka som är domare om dom kommer med papper o penna o går o antecknar? wink Men varför bär dom civila kläder? Är det inte bättre att dom gör sig tillkänna och kanske hälsar på ägaren till bilen?

En domare kan OMÖJLIGT veta allt som gjorts med en bil om dom inte följt den under hela processen? Vore väl bättre om dom tog sig tid att fråga ägaren (precis som på scca) ? wink

En bra ide också  är att dommarna kommer fram och pratar med ägaren, han eller hon har riktigt svårt och avgöra vad som har gjorts bilen.. T.ex en dommare som inte har suttit i likadan bil som jag kan omöjligen se alla modifikationer vi gjort t.ex på instrumentbrädan osv..

Sedan att man byt ut drivlinan, race kopplingar, lättade svänghjul etc etc borde ge också extra poäng.. de som inte följt med utvecklingen på mitt projekt tråd kan omöjligen se sånt..

Dock så krävs det flera dommare för att hinna med sånt men..

Senaste redigerad av p-3 (2007-08-09 17:29:21)

Sv: Rättvis bedömning av utställnings bilar på bilsports evenemang.

Tja en sak är säkert att ett regelverk är nog inte fel utan snarare ett måste, Men som domar har man skyldighet att hålla sig upp daterad som tex på p-3 bil för annas skulle det ta ca 2 timmar att gå igenom bara denna. Frågan är bara om inte en kval tävling är tvunget inna själv utställning på dom större eventen, eller måste alla större event var två dagar och bedömningen är under båda dagarna,,, kommer aldrig att funka annas

Årets bygge 2009 3 plats fantastiskt glad

Mästare i Paint&Finish 2008 I Norden

Välj dina ord med smak-Du kan tvingas äta upp dom

Kick-Down for  the CRACH

Sv: Rättvis bedömning av utställnings bilar på bilsports evenemang.

bertone skrev:

Tja en sak är säkert att ett regelverk är nog inte fel utan snarare ett måste, Men som domar har man skyldighet att hålla sig upp daterad som tex på p-3 bil för annas skulle det ta ca 2 timmar att gå igenom bara denna. Frågan är bara om inte en kval tävling är tvunget inna själv utställning på dom större eventen, eller måste alla större event var två dagar och bedömningen är under båda dagarna,,, kommer aldrig att funka annas

hur klarar andra arrangörer det? samt hur klarade scca av det? jag har hunnit vara med på ett antal evenemang och sett hur det fungerar. det ska inte behöva ta mer än 5-10 minuter per bil om man går igenom protokollen tillsammans.

med detta kräver att man har protokoll som man går efter..

Senaste redigerad av p-3 (2007-08-09 17:40:31)

Sv: Rättvis bedömning av utställnings bilar på bilsports evenemang.

p-3 skrev:
bertone skrev:

Tja en sak är säkert att ett regelverk är nog inte fel utan snarare ett måste, Men som domar har man skyldighet att hålla sig upp daterad som tex på p-3 bil för annas skulle det ta ca 2 timmar att gå igenom bara denna. Frågan är bara om inte en kval tävling är tvunget inna själv utställning på dom större eventen, eller måste alla större event var två dagar och bedömningen är under båda dagarna,,, kommer aldrig att funka annas

hur klarar andra arrangörer det? samt hur klarade scca av det? jag har hunnit vara med på ett antal evenemang och sett hur det fungerar. det ska inte behöva ta mer än 5-10 minuter per bil om man går igenom protokollen tillsammans.

med detta kräver att man har protokoll som man går efter..

SCCA bedömde inte alla bilar.
Andra arrangörer har längre tid/mindre bilar att bedömma?

/p

Daniel "Padde" Lindstedt
Projektledare / Redaktör gatbilar.se | Webbansvarig Albinsson&Sjöberg AB
BMW 328 projekt i samarbete med: RMS / Race Marque Systems | Stertman Motorsport | Collex Styling | Schmiedmann | Mekonomen Bilverkstad Karlskrona | Millway |
Joina vår grupp på fejjan: http://www.facebook.com/gatbilar

Sv: Rättvis bedömning av utställnings bilar på bilsports evenemang.

Padde skrev:
p-3 skrev:
bertone skrev:

Tja en sak är säkert att ett regelverk är nog inte fel utan snarare ett måste, Men som domar har man skyldighet att hålla sig upp daterad som tex på p-3 bil för annas skulle det ta ca 2 timmar att gå igenom bara denna. Frågan är bara om inte en kval tävling är tvunget inna själv utställning på dom större eventen, eller måste alla större event var två dagar och bedömningen är under båda dagarna,,, kommer aldrig att funka annas

hur klarar andra arrangörer det? samt hur klarade scca av det? jag har hunnit vara med på ett antal evenemang och sett hur det fungerar. det ska inte behöva ta mer än 5-10 minuter per bil om man går igenom protokollen tillsammans.

med detta kräver att man har protokoll som man går efter..

SCCA bedömde inte alla bilar.
Andra arrangörer har längre tid/mindre bilar att bedömma?

/p

nja, vet jag inte om jag ska hålla med där.. om man räknar lite skarpt så ska 1 dommare hinna med 60-70 bilar per dag inkl pauser etc .. och en bil får max 5 minuter.. 5 minuter per bil bör räcka för att göra en vettig bedöming..

10 dommare x 60-70 bilar = 600-700 bilar på en dag? räcker inte det? och kan inte tänka mig att det är ens i närheten av 700 bilar på utställning.

hur många bilar är det som ställer ut på EDSP evenemang i snitt?

Senaste redigerad av p-3 (2007-08-09 17:52:51)

Sv: Rättvis bedömning av utställnings bilar på bilsports evenemang.

Padde skrev:
p-3 skrev:
bertone skrev:

Tja en sak är säkert att ett regelverk är nog inte fel utan snarare ett måste, Men som domar har man skyldighet att hålla sig upp daterad som tex på p-3 bil för annas skulle det ta ca 2 timmar att gå igenom bara denna. Frågan är bara om inte en kval tävling är tvunget inna själv utställning på dom större eventen, eller måste alla större event var två dagar och bedömningen är under båda dagarna,,, kommer aldrig att funka annas

hur klarar andra arrangörer det? samt hur klarade scca av det? jag har hunnit vara med på ett antal evenemang och sett hur det fungerar. det ska inte behöva ta mer än 5-10 minuter per bil om man går igenom protokollen tillsammans.

med detta kräver att man har protokoll som man går efter..

SCCA bedömde inte alla bilar.
Andra arrangörer har längre tid/mindre bilar att bedömma?

/p

10 minute ska vi säga ett större even ca 300 bilar plus genomgång av protokoll av 300 bilar hmm inte något som gör sig självt även om man har en domar stab som är stor så har du en jävla massa tid går alldrig att komma ifrån eller hur ?

Årets bygge 2009 3 plats fantastiskt glad

Mästare i Paint&Finish 2008 I Norden

Välj dina ord med smak-Du kan tvingas äta upp dom

Kick-Down for  the CRACH

Sv: Rättvis bedömning av utställnings bilar på bilsports evenemang.

bertone skrev:
Padde skrev:
p-3 skrev:

hur klarar andra arrangörer det? samt hur klarade scca av det? jag har hunnit vara med på ett antal evenemang och sett hur det fungerar. det ska inte behöva ta mer än 5-10 minuter per bil om man går igenom protokollen tillsammans.

med detta kräver att man har protokoll som man går efter..

SCCA bedömde inte alla bilar.
Andra arrangörer har längre tid/mindre bilar att bedömma?

/p

10 minute ska vi säga ett större even ca 300 bilar plus genomgång av protokoll av 300 bilar hmm inte något som gör sig självt även om man har en domar stab som är stor så har du en jävla massa tid går alldrig att komma ifrån eller hur ?

enkel sätt att att automatisera detta mycket är att man har bedömings protokollen på en handdator, och dessa synkas automatiskt mot en databas.

sådan system gör padde eller jag på ett par dagar .. då slipper man ha manuell hantering av massa papper..

Sv: Rättvis bedömning av utställnings bilar på bilsports evenemang.

Är knappas dom små utställningaran som är Problemet eller? det är ju typ Vallåkra och aticen meet då har du ca 300 bilar pluss dom bilarna du ska jaga i start linen...

Årets bygge 2009 3 plats fantastiskt glad

Mästare i Paint&Finish 2008 I Norden

Välj dina ord med smak-Du kan tvingas äta upp dom

Kick-Down for  the CRACH

Sv: Rättvis bedömning av utställnings bilar på bilsports evenemang.

bertone skrev:

Är knappas dom små utställningaran som är Problemet eller? det är ju typ Vallåkra och aticen meet då har du ca 300 bilar pluss dom bilarna du ska jaga i start linen...

med sådant system som jag beskrev nyss behöver man inte leta efter bilarna, man tar i tur och ordning precis som dom står.. slå in start nummer för deltagande och fyll i protkollet..

om bilsport är intresserad av sådant system så är dom välkommna och kontakta mitt företag som tar fram sådana lösningar..

Sv: Rättvis bedömning av utställnings bilar på bilsports evenemang.

Jag köper hela ditt sätt att se på det petri fullt ut men än hur mycket du synkar saker kommer det att uppstå samma poäng på olika bilar detta gör att vi måste få fram en diskution och på 300 bilar lär det var tufft som typ i BMW Klassen eller volvo kanske fem bilar på samma poäng detta tar tid är bara så

Årets bygge 2009 3 plats fantastiskt glad

Mästare i Paint&Finish 2008 I Norden

Välj dina ord med smak-Du kan tvingas äta upp dom

Kick-Down for  the CRACH

Sv: Rättvis bedömning av utställnings bilar på bilsports evenemang.

man ska inte se problemen, man ska se på möjligheterna.. om man ska se bara på problemen så kommer man aldrig lösa detta tyvärr..

Sv: Rättvis bedömning av utställnings bilar på bilsports evenemang.

Men vill vi ha våra bilar seriöst bedömda med lika mycket avsatt tid på varje bil villket vi vill så måste vi var berädda på att offra den tiden det tar att gå igenom allt detta eller så lägger man ribban på typ ex antal bilar klarar vi av på denna utställning att bedömma först till kvarn resten få hoppas på nästa utställning...

Årets bygge 2009 3 plats fantastiskt glad

Mästare i Paint&Finish 2008 I Norden

Välj dina ord med smak-Du kan tvingas äta upp dom

Kick-Down for  the CRACH

Sv: Rättvis bedömning av utställnings bilar på bilsports evenemang.

p-3 skrev:
bertone skrev:

Är knappas dom små utställningaran som är Problemet eller? det är ju typ Vallåkra och aticen meet då har du ca 300 bilar pluss dom bilarna du ska jaga i start linen...

med sådant system som jag beskrev nyss behöver man inte leta efter bilarna, man tar i tur och ordning precis som dom står.. slå in start nummer för deltagande och fyll i protkollet..

om bilsport är intresserad av sådant system så är dom välkommna och kontakta mitt företag som tar fram sådana lösningar..

SCCA var mer än en dommare, oftast, och hade som sagt inte samma mängd att bedömma.
Din ekvation hade fungerat i en värld där utopi råder, tyvärr innebär även 10 dommare = 10 egna viljor och åsikter.
Ett sådant jurysammanträde skulle ta sin tid ...

Och angående ett automatiserat system så är det alltid problem. GPS nät eller trådlösa anslutningar slås ut av all mobiltrafik som finns på våra områden. Jag tror mer på ett gediget pappersprotokoll ...

och nä, jag ser inte bara problem, jag är realist! wink Mycket bra diskussion!!

/ p

Daniel "Padde" Lindstedt
Projektledare / Redaktör gatbilar.se | Webbansvarig Albinsson&Sjöberg AB
BMW 328 projekt i samarbete med: RMS / Race Marque Systems | Stertman Motorsport | Collex Styling | Schmiedmann | Mekonomen Bilverkstad Karlskrona | Millway |
Joina vår grupp på fejjan: http://www.facebook.com/gatbilar

Sv: Rättvis bedömning av utställnings bilar på bilsports evenemang.

Padde skrev:
p-3 skrev:
bertone skrev:

Är knappas dom små utställningaran som är Problemet eller? det är ju typ Vallåkra och aticen meet då har du ca 300 bilar pluss dom bilarna du ska jaga i start linen...

med sådant system som jag beskrev nyss behöver man inte leta efter bilarna, man tar i tur och ordning precis som dom står.. slå in start nummer för deltagande och fyll i protkollet..

om bilsport är intresserad av sådant system så är dom välkommna och kontakta mitt företag som tar fram sådana lösningar..

SCCA var mer än en dommare, oftast, och hade som sagt inte samma mängd att bedömma.
Din ekvation hade fungerat i en värld där utopi råder, tyvärr innebär även 10 dommare = 10 egna viljor och åsikter.
Ett sådant jurysammanträde skulle ta sin tid ...

Och angående ett automatiserat system så är det alltid problem. GPS nät eller trådlösa anslutningar slås ut av all mobiltrafik som finns på våra områden. Jag tror mer på ett gediget pappersprotokoll ...

och nä, jag ser inte bara problem, jag är realist! wink Mycket bra diskussion!!

/ p

det går inte att behöva gps system till sånt här , finns andra lösningar..

och om man har färdig protkoll samt utbildad dommar kår så ska man gå efter regler som man sätter upp för bedömingen, och inte gå efter sin egen vilja och åsikter.

som sagt, det skadar aldrig att titta på andra arrangörer som har lyckats få system som fungerar..

Sv: Rättvis bedömning av utställnings bilar på bilsports evenemang.

p-3 skrev:

man ska inte se problemen, man ska se på möjligheterna.. om man ska se bara på problemen så kommer man aldrig lösa detta tyvärr..

Ser inte detta som ett problem snarare ett sätt att utveckla något men man kan heller inte blunda för verkligheten klasserna har blivit grymt mycket svårare och jämnare vilket i sig bäddar för att man bommar viktiga detaljer betydligt mycket flera bilar, allt detta måste med man kan inte bar ändar för ändrandets skull och kanske röra till det än jävligar. Tycker det är en mycket viktig diskution och ser fram imot att följa detta. kommer själv att försöka var så aktiv jag bara kan. Mvh: Bertone

Årets bygge 2009 3 plats fantastiskt glad

Mästare i Paint&Finish 2008 I Norden

Välj dina ord med smak-Du kan tvingas äta upp dom

Kick-Down for  the CRACH

Sv: Rättvis bedömning av utställnings bilar på bilsports evenemang.

p-3 skrev:

det går inte att behöva gps system till sånt här , finns andra lösningar..

och om man har färdig protkoll samt utbildad dommar kår så ska man gå efter regler som man sätter upp för bedömingen, och inte gå efter sin egen vilja och åsikter.

som sagt, det skadar aldrig att titta på andra arrangörer som har lyckats få system som fungerar..

Men du måste fortfarande använda dig av en trådlös sändare, och spelar inte så stor roll vilken hertz du använder när luften är full med olika svängningar, du kommer få störning ..

Jag håller fortfarande också helt med i resonemanget kring ett protokoll!
Men måste hitta en bra lösning på det ..

/p

Daniel "Padde" Lindstedt
Projektledare / Redaktör gatbilar.se | Webbansvarig Albinsson&Sjöberg AB
BMW 328 projekt i samarbete med: RMS / Race Marque Systems | Stertman Motorsport | Collex Styling | Schmiedmann | Mekonomen Bilverkstad Karlskrona | Millway |
Joina vår grupp på fejjan: http://www.facebook.com/gatbilar