Sv: Hpaddict´s Mercedes-Benz 190 2.6 Kompressor Driftingbil

Update 21/3

Tjenare

Idag blev det en sväng till garaget där vi ingivde taket för året med "förstaglassenpåtaketglassen", riktigt gött även fast de drog ut på tiden så de var lite väl kallt när vi väl käkade glassen tongue Men men gött ändå, efter detta var vi iväg och kikade på lite grejjer åt garaget och när vi väl kom tillbaka därifrån drog jag igång och började ta bort bussningarna ifrån mina länkarmar:) kanske inte prio på listan men det är vad jag har möjlighet att göra innan jag får min lön!

http://www.gatbilar.se/galleries/172/3/4f6a5653eb684.JPG
Dags att elda lite för att få ur bussningarna, tackar jonte för lånet av gasbrännaren smile när de väl tog fyr så brann de fint:D

http://www.gatbilar.se/galleries/341/3/4f6a555bdbd12.JPG
Bända, slå, skära och slå lite till så var de till slut ute big_smile

http://www.gatbilar.se/galleries/338/3/4f6a550ed09ef.JPG
Länkarmarna är nu tomma från bussningarna men dock är spindellederna kvar. Skickade därför med dom med jonte så tagge kunde pressa ur dessa på jobbet smile så kan ja lösa de nya till nästa vecka:D

http://www.gatbilar.se/galleries/623/3/4f6a55a5d3d22.JPG
Måste jobba på så man kommer ut snart! har åkt me i jontes e30 idag med stumma motorkuddar och den goa känslan man får när man känner en gjutjärnsexa morra genom bussningarna är helt sjukt go:D Dags att lägga i nästa växel i bygget nu!

http://www.gatbilar.se/galleries/109/3/4f6a54b1d2b79.JPG
Rickard var så snäll och lämnade av intercoolern jag ska byta min emot, de e lillebror kartunnen som ska byta sin mot min svarta smile blir kanon size för min setup tror jag:D

Alles för idag, imorgon blir det något nytt i garaget! hörs då:)

mvh stångberg

Sv: Hpaddict´s Mercedes-Benz 190 2.6 Kompressor Driftingbil

Fett! wink

Senaste redigerad av Bayerische (2012-03-22 09:10:34)

BMW E46 320i -04
BMW E30 325i Turbo -89

Sv: Hpaddict´s Mercedes-Benz 190 2.6 Kompressor Driftingbil

tackar du smile

mvh stångberg

Sv: Hpaddict´s Mercedes-Benz 190 2.6 Kompressor Driftingbil

Update 25/3

Tjenare

Ihelgen har det varit varierande arbetseffektivitet då det har hittats på lite grejjer med gubbarna i garaget samt stött på lite motgångar, Kan bli ganska stora förändringar i chassiväg efter helgens mek men det återstår att se. förklarar läget nedanför:

http://www.gatbilar.se/galleries/20/3/4f6f878729103.JPG
Eftersom jag fått plattorna så drog jag igång på lördagkvällen och slipade ner kittet och slipade ur så att man kunde få igenom coiloverns bult cirkel till att börja med så man får plattan rätt smile

http://www.gatbilar.se/galleries/236/3/4f6f881ac2eb7.JPG
Renslipat och dags för provmontering, detta innan nånting svetsas då såklart wink

http://www.gatbilar.se/galleries/65/3/4f6f85d25b492.JPG
Här är plattorna jag fick tillverkade för tornen, monterade dit dom och satte in coilovern underifrån

http://www.gatbilar.se/galleries/642/3/4f6f84d18e8bd.JPG
Hängde upp bärarmen snabbt och pillade dit ett nav samt på med en fälg för att se höjden, och här kom nyheterna som en snöboll i skrevet...

http://www.gatbilar.se/galleries/363/3/4f6f86431137e.JPG
Bilen är hög som en suv i lägsta läget, har 1dm mellan fälgkant och skärmkant med fullt ihopskruvad coilover...

http://www.gatbilar.se/galleries/853/3/4f6f86e81b8f1.JPG
Man kan korta "sleeven" max 40 mm och det räcker inte riktigt till för vad jag vill nå med detta, kan även flytta infästningarna uppåt för att nå en ännu lägre setup men om jag gör detta kommer stötdämparen sticka ner såpass mycket att de kommer ta i länkarmen...

Eftersom coilovern inte sjunker ihop så mkt när jag kör såpass hårt som jag har tänkt så innebär det att bilen kommer inte kunna bli så låg som jag hoppades på utan att få stora problem.

Så som det ser ut nu kommer jag inte kunna lösa detta på ett försvarbart sätt då det kommer kosta för mycket tid och moddas allt för mycket. Inväntar dock svar på om de finns kortare sleeves att köpa separat samt vad dessa kostar, Är dessa för dyra så kommer fallet troligen läggas på H&Rs chassi kit som är gjort för Nurburgrings gt slinga, detta är dock inte ställbart men är riktigt rejäla grejjer som folk har kört med bra resultat! Men detta får jag mer konkreta svar på under veckan, just nu känns det lite tungt men vi får se vad som sker...

Imorgon ska jag se till att ta kontakten med pulverlackeraren för att kunna få besked när grejjerna kan lämnas in till honom och va de handlar om för pengar! så imorgon ska de förberedas lite andra små grejjer för lack.

hörs imorgon

mvh stångberg

Sv: Hpaddict´s Mercedes-Benz 190 2.6 Kompressor Driftingbil

Kan du inte höja fjäderbenstornen då? Du har ju endå redan "plattorna" lösa bara valsa en sarg på typ 100mm. Blir de för högt för huven får du väl kapa hål i den och köra Hilmersson racing-style wink

BMW E46 320i -04
BMW E30 325i Turbo -89

Sv: Hpaddict´s Mercedes-Benz 190 2.6 Kompressor Driftingbil

Bayerische skrev:

Kan du inte höja fjäderbenstornen då? Du har ju endå redan "plattorna" lösa bara valsa en sarg på typ 100mm. Blir de för högt för huven får du väl kapa hål i den och köra Hilmersson racing-style wink

hehe alla har sagt iden och ja säger samma som vanligt , får man ej göra om man någon gång vill tävla i SBF;)

mvh stångberg

Sv: Hpaddict´s Mercedes-Benz 190 2.6 Kompressor Driftingbil

Update 27/3

Tjenare

Har grubblat en hel del över detta med coiloversen och det har gått fram o tillbaka lite, men efter att jag räknat lite på det bestämde jag mig för att testa med lite vikt för att se hur den trycker ihop sig under tryck.

http://www.gatbilar.se/galleries/381/3/4f72226f8cc9f.JPG
Jag tog och drog åt coilovern lite mer ordentligt och satte fast den, sedan tog jag och satte på hjulet ordentligt och rulla in domkraften under länkarmen och lyfte:) ställde sedan jonte och jonny i motorrummet för att få vikten som motsvarar motorn,

http://www.gatbilar.se/galleries/632/3/4f7222169ae7d.JPG
gjorde ca 2 cm men detta är med stötdämparen på de mjukaste läget, men med 12 kg hårda fjädrar som troligen är för hårda för mig. får man då bort 6 cm till blir det alldeles lagom tror jag smile

http://www.gatbilar.se/galleries/41/3/4f72219f719d8.JPG
Tog upp blocket till killen med syra badet och efter lite diskussion med honom så bestämde jag mig för att skita i det, tog därför med mig blocket tillbaka och satte igång med stålborste och luftslipen, det tog en bra stund men tror de blev bra till slut smile

http://www.gatbilar.se/galleries/152/3/4f72210d32291.JPG
Körde sedan tagges vassa medel och lite högtryck, efter det så tog jag in o blåste av blocket torkade av det och smörjde in lagerytorna, oljesprutkanalerna och cylinderloppen med olja så de inte börjar rosta:)

Ska förbi prd i veckan för att se om dom kan hjälpa mig med kortningen av sleeven, imorgon hoppas jag även kunna komma iväg till kungsbacka för att hämta ut min topp men det återstår att se när jag slutar jobbet:)

Vi hörs av imorgon

mvh stångberg

Sv: Hpaddict´s Mercedes-Benz 190 2.6 Kompressor Driftingbil

Update 28/3

Tjenare

Idag blev det en resa direkt ner till kungsbacka för att hämta ut min topp och snacka igenom lite framtida jobb som janne ska hjälpa mig med, blev en riktigt bra deal och kan varmt rekommendera janne!

http://www.gatbilar.se/galleries/788/3/4f737b9891da2.JPG
Hämtade ut toppen hos janne och jag kan ju inte säga annat än att jag är jävligt nöjd med servicen och allt ser kanon ut smile

http://www.gatbilar.se/galleries/932/3/4f737b202f812.JPG
Ventilstyrningarna bytta på avgassidan, sätena mira frästa och en lite mindre portning av lite kanter har skett smile samt inslipade ventiler och vi kikade även över toppen om den behövdes planas men de behövdes ej wink

Efter ja hämtat toppen bar det iväg till en firma som troligen ska hjälpa mig med lite smått o gott framöver här, återkommer med detta när jag vet mera men jag kan säga att de är gotte saker på gång:D

Så när jag var tillbaka därifrån och käkat så var klockan 22 så då var de bara att rulla hemåt för att uppdatera o sen sova:)

Vi hörs av imorgon!

ha de gött

mvh stångberg

Sv: Hpaddict´s Mercedes-Benz 190 2.6 Kompressor Driftingbil

Hpaddict skrev:

Update 28/3

"ställde sedan jonte och jonny i motorrummet för att få vikten som motsvarar motorn"

HAHAHAHAHAHAH !!! Snäll du är mot dina vänner !! .


skojjigt!

-=EdgeCrusher=- Cute And FUZZY!
[img]http://img850.imageshack.us/img850/2747/avatarpix.jpg[/img]
-=Sponsorer=- ..::SWEDOL ::.. ..::STREET PERFORMANCE::.. ..::HOT FROG DEKOR::..
-=Hemsida=- www.ecsupra.se

Sv: Hpaddict´s Mercedes-Benz 190 2.6 Kompressor Driftingbil

Ja sa ju att Janne va billig och bra wink Ang coilisarna borde du väl kunna få tag i lite kortare fjädrar, eller blir det fel med dämparna då? Hur hårt de är ställda skall ju inte spela någon roll på höjden iaf.. Du gör ett bra jobb som vanligt iaf.

Har du däckmaskin i erat garage?

BMW E46 320i -04
BMW E30 325i Turbo -89

Sv: Hpaddict´s Mercedes-Benz 190 2.6 Kompressor Driftingbil

Bayerische skrev:

Ja sa ju att Janne va billig och bra wink Ang coilisarna borde du väl kunna få tag i lite kortare fjädrar, eller blir det fel med dämparna då? Hur hårt de är ställda skall ju inte spela någon roll på höjden iaf.. Du gör ett bra jobb som vanligt iaf.

Har du däckmaskin i erat garage?

jao fick höra detta ifrån många håll smile de är så korta som de går tyvärr, men det kommer lösa sig som de ser ut smile
tackar du!
ne vi har tyvärr inga däckmaskiner , i framtiden kanske big_smile

Mvh stångberg

Sv: Hpaddict´s Mercedes-Benz 190 2.6 Kompressor Driftingbil

Update 30/3

Tjenare

Kvällen började med att jag fixade peders fiddy och körde sedan ett par timeattack tävlingar mot varandra runt i området, sedan drog vi igång med peders motor så jag fick igång honom att meka vilket han gjorde ordentligt under kvällen! gött som fan är de. Efter han var igång så satte jag igång med min igen o pillade med toppen:)

http://www.gatbilar.se/galleries/904/3/4f76ec960f9e4.JPG Spenderade kvällen med att göra rent toppen ifrån packningsrester och det blev som nytt, lade även lite rengörningstid på förbränningsutrymmena och det blev fin fint smile

http://www.gatbilar.se/galleries/71/3/4f76ec3fd63c5.JPG Sedan fick jag hjälp utav natalie att slipa rent mina avgaskanaler vilket tog sin beskärda tid men de blev riktigt mkt bättre än innan! Tackar natalie för hjälpen:)

Vi hann även med att dra iväg på årets första race för mig iaf, var gött o se lite potenta bilar dra ur fullt på rakorna big_smile sjukt gött att sommaren är så nära, men nu är de bara att se till så man själv kan dra ut fullt med min kärra smile till garaget nu för att lösa de, hörs ikväll

mvh stångberg

Sv: Hpaddict´s Mercedes-Benz 190 2.6 Kompressor Driftingbil

Update 31/3

Tjenare

Idag blev det mek med toppen i garaget, målet var att toppen skulle vara ihop till dagens slut så det var bara o dra igång när jag väl kom till garaget smile

http://www.gatbilar.se/galleries/816/3/4f7816e17eb49.JPG
Började med att blåsa rent o torka ur toppen lite extra sedan körde jag i alla ventiler och slängde upp den på bänken för att montera fjädrar o knaster smile försökte med min hylsadapter på ventilverktyget men de var typ omöjligt att få ner knastrena.

http://www.gatbilar.se/galleries/85/3/4f7815d442671.JPG
Så jag drog iväg till skogome garaget och lånade deras svets för att förlänga verktyget med 2 bitar plattjärn och de blev kanon smile

http://www.gatbilar.se/galleries/757/3/4f7816905cb7c.JPG
Med detta gjort så gick det smidigt att få ner knastrena och efter ca 30 min var toppen ihop och vi körde ett litet läcktest med hjälp av tröd men det var tätt smile Janne i lindome har ju kört vakuum test på insugsidan men kunde inte köra på avgas förrän ventilfjädrarna o de sitter i så ska ta med den ner till honom när ja åker ner med veven o de grejjerna smile

http://www.gatbilar.se/galleries/862/3/4f78161c13498.JPG
När de grejjerna var klara så använde jag putsduk för att slipa rent runt kolvrings spåren på kolvarna, körde sedan med tandborste i spåren för att göra rent, ska försöka göra rent oljekanalerna också smile

Hann även med att åka på race idag med och man kan ju inte säga annat än att körabstinensen är sjuk... Men den enda lösningen är att meka, så snart ska jag iväg till garaget igen smile

hörs ikväll

mvh stångberg

Sv: Hpaddict´s Mercedes-Benz 190 2.6 Kompressor Driftingbil

Update 31/5

Tjenare

Long time no see, var nu lugna människor det har inte varit dött i garaget. de händer grejjer från o till detta pga vi har mycket som händer med DFworks som kommer bli riktigt nice,  därför blir de mindre tid till bilen ibland men de kommer att fokuseras ännu mer på den nu när den snart är tillbaka i garaget igen smile
men nog snackat här ska ni uppdateras lite om vad som gjorts den senaste tiden:

http://www.gatbilar.se/galleries/151/3/4fc7e1d6963c8.JPG
Jag satte mig o slipade rent bussningar hålen och sedan gjorde rent ordenligt för att sedan slå i dom nya bärarmsbussningarna, Fettnipplarna är dock kvar att montera

http://www.gatbilar.se/galleries/421/3/4fc7e17720c60.JPG
Drog sedan iväg till Specialsvarv där jag fick hjälp av han att pressa i mina nya spindelleder och lägga ett par förstärkningsfogar som finns där för att stumma upp länkaramarna lite smile

http://www.gatbilar.se/galleries/202/3/4fc7dfbcc785c.JPG
Sedan hängde jag upp dom och slipade ner dom för att sedan tvätta av dom och måla dom så de ser lite vettiga ut.

http://www.gatbilar.se/galleries/860/3/4fc7e120da196.JPG
Sedan har jag ju fått tillbaka blocket ifrån pulverlacken och jag upptäckte då att blocket fått lite rostporer i några av loppen då det har stått i lite fukt, fick därför ta fram honingsverktyget och körde därför rent loppen lite snabbt

http://www.gatbilar.se/galleries/278/3/4fc7e0cf4abac.JPG
Spin me right round;)

http://www.gatbilar.se/galleries/831/3/4fc7e07b095d5.JPG
Honing det är finmek det, de behövs inget ombyte för att göra de vettu wink Här ser ni dessutom en bild på kulören som ligger på blocket och alla motordelar, Jag passade även på att rensa alla gängade hål i blocket från färg rester så jag inte stöter på några jobbiga problem sen;)

http://www.gatbilar.se/galleries/673/3/4fc7e020557df.JPG
Färdig honat och rengjort från packningsrester, blev riktigt nice:)

http://www.gatbilar.se/galleries/390/3/4fc7df528f3a2.JPG
Sedan lade jag nästan en hel kväll på att göra rent kolvringspåren från gamla avlagringar samt spånrester ifrån kolvbearbetningen, blev bra detta med så nu kan jag plocka ner dessa i blocket smile

http://www.gatbilar.se/galleries/618/3/4fc7de1e53367.JPG
Sedan fattas det en rejäl hög med bilder på när jag monterade ihop framvagnen med de nya styrstagen samt länkarmar och coiloversen, på bilden sitter bilen på coiloversen fram och allting. Ibak är det dock stålrör temporärt för att kunna flytta bilen till PRD Motorsport som ska hjälpa mig med lite ombyggnad smile

http://www.gatbilar.se/galleries/64/3/4fc7dd0b168a0.JPG
Så efter en sen natt i garaget så var bilen klar att lastas på släpet för att flyttas till PRDs lokaler för ombyggnad, det som ska göras är förstärkning av tornen, nya länkarmar bak, kortning av coiloversen fram samt nya hjulhus fram:) var gött o se den på marken igen!

http://www.gatbilar.se/galleries/542/3/4fc7dc4a80e3d.JPG
Sedan var jag iväg i helgen och köpte mig en låg brukis att ströga runt med under sommaren, ska dock försöka att inte pilla med denna för mkt då jag måste fokusera på mercan:)

http://www.gatbilar.se/galleries/616/3/4fc7db4ac4c82.JPG
Sedan rullade peder in med våran däck uppbunkring som jag ska använda under säsongen, nu blir man bra sugen på att köra upp ett par däck;)

http://www.gatbilar.se/galleries/243/3/4fc7daae93efb.JPG
Däckstället är fullt och väntar på att jag ska ha en driftklar bil som börjar äta från stället!

Har haft en hel del o flyt med en del grejjer så som triggerhjul till motorn osv då det har blivit fel x antal gånger när jag köpt hem trigger hjul. men nu är det äntligen rätt triggerhjul hemma och det ska bearbetas i helgen så jag kan lämna vev och allt hos janne i lindome så han kan balansera allt i ett stycke, så förhoppningsvis kan motorn komma ihop om ca 1.5 - 2 veckor så den står klar när bilen är färdig hos PRD.

Megasquirtboxen är iväg skickad på omlödning till wastedspark också så den dimper snart in igen så jag kan bygga ny kabelhärva för den nya motorn vilket lär gå fortare nu när man har mer kött på benen smile

Så nu är ni lite mer up to speed om vad som händer, har glömt en hel del men får uppdatera detta eftersom. imorgon ligger målet på att få i kolvarna ihop med stakarna och att få iväg triggerhjulet till special svarv för bearbetning. Så håll utkik de kommer frekventare uppdateringar från o med nu!

ha de gött så länge

mvh stångberg

Sv: Hpaddict´s Mercedes-Benz 190 2.6 Kompressor Driftingbil

Update 26/6

Tjenare

De senaste 2 veckorna har det varit sjukt mkt annat att göra, detta pga vi hade en stanceträff i samband med gatebil mantorp. Detta krävde mycket tid och fokus för att genomföra så tiden har bara försvunnit från bilen, sedan har de varit massa o organisera efter träffen med så först nu egentligen har de lugnat sig och jag känner att jag nu kan fokusera på bilen smile. Jag har självklart försökt rådda i så mkt jag kunnat under tiden, mesta delen av detta har varit triggern och svänghjulet som är hos Franzen på specialsvarv. Vi har efter lite bollningar kommit fram till en bra lösning angående trigger montage och mått, inom de närmaste 2 dagarna är de troligen klart:)

Då kan jag ta mig ner till janne i lindome och lämna in vevaxeln, svänghjulet, kompressor remhjulen och svängdämparen för balansering. när dessa saker är tillbaka kan motorbygget fortgå!

Min Megasquirt box är även iväg skickad på omlödning för att kunna köra med denna triggern och wasted spark tändningen, så denna kommer förhoppningsvis tillbaka nästa vecka så jag kan förbereda kabel dragningen innan karossen kommer!

Men Här kommer lite bilder och info:)

http://www.gatbilar.se/galleries/516/3/4fea2c9c4b2cc.JPG
Stack upp till PRD och plockade ner framvagnen får att de ska kunna komma igång med främre coiloverna smile

http://www.gatbilar.se/galleries/582/3/4fea2b44e19cf.JPG
Sakerna nedrivna

http://www.gatbilar.se/galleries/845/3/4fea2bd99c83f.JPG
Ja bara suktar efter att fÃ¥ attackera karossen sÃ¥ fort den kommer tillbaka smile När jag lämnade stället så började mattias att korta coilover sleeven, sedan var de bara o vänta på uppdatering från han wink

http://www.gatbilar.se/galleries/251/3/4fea2d13b8342.JPG
Iväntan på svänghjulet så tog jag och gjorde rent blocket och började pilla med kolvarna för att kunna stoppa i dessa smile

http://www.gatbilar.se/galleries/15/3/4fea2d86a1fd9.JPG
Efter en lugn o metodisk stund så var alla ringar på plats och nu är de bara pilla dit stakarna och sedan få dit knasterna så kan jag stoppa i grejjerna i blocket smile

http://www.gatbilar.se/galleries/639/3/4fea2d9808f59.JPG
Sedan damp de ner en bild ifrån prd idag, den blev låååg big_smile gött är de, här är karossen dessutom utan motor så de kommer gå att köra lagom lågt sen smile

Där är väl egentligen var ja är just nu, imorgon kommer de finnas tid för mera framsteg. hörs kanske imorgon då!

ha de gött

mvh stångberg

Sv: Hpaddict´s Mercedes-Benz 190 2.6 Kompressor Driftingbil

Update 29/6

Tjenare

Idag har jag några snabba saker o uppdatera om, så här kommer en snabb uppdatering:)
Ber om ursäkt för kvaliten på bilderna då de e tagna med mobil...

http://www.gatbilar.se/galleries/787/3/4fee0c57781d1.jpg
Dagen började med att Franzen på Specialsvarv.se ringde o sa att svänghjulet var färdigt, så när ja sluta jobbet tittade han förbi med svänghjulet och jag tackar enormt för hjälpen och jag är väldigt nöjd med jobbet:)

http://www.gatbilar.se/galleries/499/3/4fee0c5a13e87.jpg
Det han har gjort denna gången är att sätta fast denna triggerplattan på rätt ställe och helt centrerad, så nu ska ja bara dubbel kolla så den går fritt i min gamla motors sprängkåpa då den är likadan. Om den då passar som den ska så kan jag dra till janne på lindome motorrenoveringar för att få allt balanserat! gött är de

http://www.gatbilar.se/galleries/874/3/4fee0c5557066.jpg
Fick sedan en porr bild ifrån PRD igen där de visar hur hjulhusen börjar ta form, riktigt nice är det:) känns som ja gjorde helt rätt val att låta proffs göra dessa uppgifterna. detta är nått jag vill klara av i framtiden men vet mina begränsningar just nu, men att lära mig svetsa står högt på att göra listan smile Tack så mkt mattias för ett grymt jobb!

Det var vad jag hade att uppdatera om just nu, imorgon bär det av till Gröndal för att kika swedish power drift series och följa limmets framtåg:) Hörs av på söndag med nya framsteg förhoppningsvis!

Ha de gött så länge

Mvh Stångberg

Senaste redigerad av Hpaddict (2012-06-29 21:20:32)

Sv: Hpaddict´s Mercedes-Benz 190 2.6 Kompressor Driftingbil

Hjulhusen ser ju riktigt bra ut. Klar skillnad mot en del lösningar man sett där man "återanvänt" original hjulhus smile

Tommy Widmark
Holset - Breathing Life Into Machines

Sv: Hpaddict´s Mercedes-Benz 190 2.6 Kompressor Driftingbil

Marlboroman skrev:

Hjulhusen ser ju riktigt bra ut. Klar skillnad mot en del lösningar man sett där man "återanvänt" original hjulhus smile

mm de blev riktigt bra, PRD kan sin sak

mvh stångberg

Sv: Hpaddict´s Mercedes-Benz 190 2.6 Kompressor Driftingbil

Update 8/7

Tjenare

I torsdags på dagen ringde PRD och gav mig ett efterlängtat besked att bilen är klar! Blev sjukt peppad och drog direkt efter jobbet för att hämta upp pärlan, gick igenom ombyggnaden lite och sedan var de bara o lasta o dra den till garaget smile Men eftersom jag hade en lägenhetsvisning direkt efter så försvann lite tid där o en massa annat, men här kommer en uppdatering iaf:)

http://www.gatbilar.se/galleries/735/3/4ff9e633d987f.JPG
Den är äntligen hemma igen:) Testade justera ner coilsen lite blev gött! går dock o skruva ca 4 cm till bak i fram är de dock max(utan motor).

http://www.gatbilar.se/galleries/818/3/4ff9e5ffc86f4.JPG
Tuck in;)

http://www.gatbilar.se/galleries/792/3/4ff9e5c2af355.JPG
Tanken är väl att jag ska köra ungefär såhär lågt får testa mig fram lite då jag tycker de såg rätt gött ut med tuck in wink

http://www.gatbilar.se/galleries/750/3/4ff9e5903cb81.JPG
Hjulhusen blev goa som fan, ska finas till lite och sedan lacka motorrummet smile kommer bli fin fint!

http://www.gatbilar.se/galleries/517/3/4ff9e5612efe1.JPG
Markfrigången är inte enorm kan jag säga ^^ men de ser ju ändå ut som ja får gå upp ca 2 cm för o kunna ha styrvinkel wink

http://www.gatbilar.se/galleries/141/3/4ff9e50f9e419.JPG
efter lite undersökning av chassit så upptäckte jag lite fel på cambern och upptäckte då att de skiljer sig lite i 2 mått på ombyggnaden av coiloverna fram så jag har lämnat in dom för att dom ska göra om de så hoppas få tillbaka dom imorgon på måndag smile

http://www.gatbilar.se/galleries/301/3/4ff9e4d9c5078.JPG
Riktigt korta fjäderben nu när man lyckas få ut hela stötdämparen o allt me denna markfrigången big_smile

http://www.gatbilar.se/galleries/213/3/4ff9e4ad7b81c.JPG
Sedan hade jag ju som sagt fått tillbaka svänghjulet men upptäckt att distanserna var för tjocka så den gick i blocket med tänderna och att trigger punkterna inte kom riktigt centrerat över hålet men med en uppsättning nya distanser av Anders på Specialsvarv så var allt frid o fröjd igen wink Dock blev bultarna nu för långa så ja måste lösa kortare sånna innan ja kan dra till lindome o lämna in sakerna smile

http://www.gatbilar.se/galleries/623/3/4ff9e5306e361.JPG
Känns iaf jävligt gött o se bilen på sin plats igen och nu är de dags för högväxel deluxe smile

Det är läget just nu, imorgon ska nya bult lösas och bilen ska packas med grejjerna så jag kan dra direkt efter jobbet o lämna grejjerna smile känns som de fan e dags för de! se till o hålla mig i schack så ja inte blir oproduktiv nu  utan håller igång;)   

vi hörs av imorgon me mer framsteg!

ha de gött så länge

mvh Stångberg

Sv: Hpaddict´s Mercedes-Benz 190 2.6 Kompressor Driftingbil

Update 10/7

Tjenare

Jag testar o köra video uppdateringar när jag hinner med dom från o med nu smile

här är dagens:)
https://vimeo.com/45557225

Under de 2 sista dagarna har jag monterat dit coiloverna efter omsvetsning justerat höjden på dom och kontrollerat cambern, sedan har jag samlat ihop grejjerna som ska iväg på balansering och lämnat in dom.
sedan har jag monterat ihop kolvarna, stakarna och sedan stoppat i dom i blocket smile

Sedan valde jag att slänga i blocket med lådan på för att kunna mäta in kardanen och se till att växellänkaget får den plats den behöver i kardan tunneln wink

Ikväll fortsätter jag så håll utkik för mer uppdateringar!

ha de gött

mvh stångberg

Senaste redigerad av Hpaddict (2012-07-11 07:06:58)

Sv: Hpaddict´s Mercedes-Benz 190 2.6 Kompressor Driftingbil

Update 16/7

Tjenare

Tillbaka efter en kanon helg på Gatebil Rudskogen, trött som få men sjukt nöjd med hur helgen har varit då man intervjuat självaste mad mike och varit ute på banan och fotat o fiimat för oss själva här på Dailyfresh:) Besvikelsen av att inte ha klart bilen finns helt klart i bakhuvudet och jag känner verkligen att det måste ske mer grejjer nu, så till o med idag på zombiedagen nr 1 så drog ja en sväng till garaget för att kunna göra en mätning av kardanen:)

http://www.gatbilar.se/galleries/963/3/5004863215b45.JPG
slängde mig in under bilen och lossade stödlagret och den bakre hardyskivan så jag kunde få ner kardanen och få på den gamla moddade som har trasiga splines, var tvungen o dubbel kolla eftersom han som hade denna kardanen inte körde original motorfästen. men de såg rätt ut så jag tog ner den igen hittade mitt original och tog dom med med mig smile

http://www.gatbilar.se/galleries/960/3/500485542c528.JPG
Motivationen är på topp, så nu kommer de bli fullt ös medvetslös så fort de finns tid o meka och de ska ja se till att de finns smile

http://www.gatbilar.se/galleries/796/3/500483fa61689.JPG
Imorgon ska ja försöka hinna förbi spalding här i gbg för att lämna in kardanen wink  kommer bli bra de här!

Under dagen fick jag även ett samtal utav janne i lindome angående balanseringen och stiftningen av kopplingen, allting går enligt planen och allt verkar vara i bra balans redan innan. de enda som blir ändring på är att han ska göra en styrning för kompressor hjulen då det inte finns det just nu.

Så förhoppningsvis är grejjerna klara där nere i veckan så kan motorn börja ta form ordentligt smile

nu måste ja sova så ja orkar med morgondagen! ha de gött

mvh stångberg

Sv: Hpaddict´s Mercedes-Benz 190 2.6 Kompressor Driftingbil

Update 24/7

Tjenare

Idag blev de garage i vanlig ordning, har varit borta ett par dagar förra veckan så de försvann lite tid där. men här kommer iaf en update om vad som hände idag smile

http://www.gatbilar.se/galleries/913/3/500f060ea8b6e.JPG
Började med att hänga på vattenpumpen temporärt för att se utrymmet ja har o spela på med kompressorn smile

http://www.gatbilar.se/galleries/18/3/500f05c1710a1.JPG
ser bra ut med utrymme:)

http://www.gatbilar.se/galleries/309/3/500f054e14b34.JPG
Fick hjälp av ankan att hålla kompressorn för att mäta lite och de ser bra ut, de enda problemet ja har egentligen är motorfästet som ja misstänkte.

http://www.gatbilar.se/galleries/941/3/500f05021504d.JPG
Som ni ser här så tar baken av kompressorn i redan utan en anslutning wink så det får bli till att göra en platta som går över motorfästet och sedan bygga in motorfästet i denna plattan. påså vis får ja de tomt bakom kompressorn och kan då enklare bygga en insugsanslutning till kompressorn smile

http://www.gatbilar.se/galleries/771/3/500f046e445eb.JPG
Line open ser ganska lovande ut men kan inte säga bu eller bä förrän veven sitter där med kompressorhjuls distansen o de smile

http://www.gatbilar.se/galleries/497/3/500f02f12922c.JPG
Efter detta pillet så tog ja o rensa bort den gamla härvan som gick ut till spridarna och det då jag kommer dra om detta pga motorn ser lite annorlunda ut smile

http://www.gatbilar.se/galleries/312/3/500f035f2def8.JPG
Tog o märkte upp kablarna och ledde ut den fint o försiktigt , nu ligger den här o inväntas att monteras på motorn igen eller säljas vidare smile

http://www.gatbilar.se/galleries/357/3/500f03bf610bb.JPG
Sedan klättra jag upp i pallstället och monterade bort oljefilterhuset från den gamla motorn då jag inte vill köra värmeväxlare utan vill köra oljekyl smile

http://www.gatbilar.se/galleries/315/3/500f0421a8389.JPG
Satte bara upp den på blocket för att va säker på att de e samma och ja det var de smile kommer bli fint detta!

http://www.gatbilar.se/galleries/438/3/500f028b13f52.JPG
Det var väl egentligen de som blev gjort idag, förhoppningsvis får jag lite tid över att pilla vidare imorgon också smile

Tiden är ganska knapp om dagarna så varje chans måste ta tillvaras på så denna bilen rullar på rudskogen september!
Imorgon ska jag förhoppningsvis hämta upp min vev osv hos janne i lindome och då kunna förbereda att bygga ihop motorn i helgen smile

Vi hörs förhoppningsvis imorgon igen!

hade gött
mvh stångberg

Sv: Hpaddict´s Mercedes-Benz 190 2.6 Kompressor Driftingbil

Update 12/8

Tjenare

Nu går de äntligen att ladda upp bilder här igen, så jag drar upp de senaste bilderna jag har. Jag har inte tagit så mkt bilder de sista dagarna pga det inte gick o ladda upp ändå smile nästa uppdatering får bli video uppdatering tror jag.

Men nog tjötat här kommer bilderna:

http://www.gatbilar.se/galleries/960/3/50277c6c18bb1.JPG
Efter träffarna man är på blir man ju förbannad att man inte har tid att dra ihop den snabbare...

http://www.gatbilar.se/galleries/903/3/50277c88188f8.JPG
Jag bestämde mig att de var dags att få ut den gamla härvan ur bilen då denna ska göras om. jag började med att lossa den från plinten o lirka ur den, vilket gick smidigt

http://www.gatbilar.se/galleries/618/3/50277cae1edaf.JPG
Den här piskan kommer sparas ihop med 2.6an om den någon gång kommer användas till något annat kul projekt eller om den säljs vidare smile

http://www.gatbilar.se/galleries/762/3/50277ccb2ebc5.JPG
Sedan upp i pallstället o skruva ner oljehuset från den gamla motorn, då den nya har endast värmeväxlare och de kommer inte räcka för den körningen bilen ska palla wink

http://www.gatbilar.se/galleries/268/3/50277ce68232c.JPG
Man vet ju aldrig om grejjerna passar bolton förrän man testat själv och de gjorde det som tur var tongue

http://www.gatbilar.se/galleries/224/3/50277d5c9b63a.JPG
Så nu var de dags att påbörja inmåttningen av kompressor plattan

http://www.gatbilar.se/galleries/641/3/50277d8b3daff.JPG
Monterade dit vatten pumpen lite snabbt för o få referensen på hur högt den kommer sitta på sidan smile

http://www.gatbilar.se/galleries/784/3/50277d436b965.JPG
här är det tänkt att kompressorn ska sitta, det kommer göras en platta som sitter ut med nästan hela sidan av blocket, den kommer även innehålla ett motorfäste i nederkant av plattan.

http://www.gatbilar.se/galleries/183/3/50277d26301d1.JPG
Anledningen till detta är just pga detta, kompressor flänsen blir för tight med originalet så det går inte att bygga på rör efter kompressorn utan att bygga om motorfästet så jag kombinerar detta med kompressorfästet smile

http://www.gatbilar.se/galleries/568/3/50277d07316e4.JPG
En snabb vy på line upen med remhjulen, svårt o se nu men de verkar bli bra det här smile

http://www.gatbilar.se/galleries/539/3/50277e043f0b9.JPG
Sedan fick jag hem min nya bussning till hjälparmen på styrningen, så jag drog ur den gamla o fixa ner den nya. kan säga att den gamla glappade gott efter alla hårda mil tongue

http://www.gatbilar.se/galleries/663/3/50277dd369219.JPG
Flashigt me guld också wink

http://www.gatbilar.se/galleries/55/3/50277e2c49573.JPG
Lagrena upplagda för att kunna mäta ut så ja får rätt lager beställda, men eftersom ja saknar mikrometer så har detta blivit liggandes nån vecka, men ja ska få hjälp av jesper med detta under nästa vecka smile

http://www.gatbilar.se/galleries/250/3/50277e46d0308.JPG
toppen är tät

http://www.gatbilar.se/galleries/976/3/50277e641f05f.JPG
Var även nere hos janne och hämtade hem veven som blivit balanserad ihop med svänghjul, koppling, remhjul osv.

http://www.gatbilar.se/galleries/539/3/50277e810fc2c.JPG
Janne hjälpte mig att sätta dit en styrning för kompressorhjulen så de hamnar på samma ställe varje gång, då det förut kunde skilja sig nån mm mellan gångerna wink

http://www.gatbilar.se/galleries/130/3/50277e9eb81d0.JPG
Blev riktigt bra detta så nu är det ännu några saker klara för att kunna monteras, det som hindrar mig för att sätta ihop motorn just nu är att jag ska mäta upp lagerspelen på veven och sedan kolvbultspelen ihop med jesper.

Utöver detta så har jag även fixat dit spakstället för lådan, ska dock svetsa dit ett fäste och en ny "tunnel" för att hushålla spakstället i. men detta får ja uppdatera nästa gång jag har varit i garaget smile

Tiden sviker mig lite just nu och även under den kommande veckan då jag har en lägenhet ja ska måla om o lägga golv i under nästa vecka, men ja ska försöka få mig tid för mercan också!

Det var en del av det som hänt, vi hörs av mer under veckan som kommer!

mvh stångberg

Sv: Hpaddict´s Mercedes-Benz 190 2.6 Kompressor Driftingbil

Update 25/9

Tjenare

Tänkte bara lägga en liten uppning här i tråden, Bilen börjar få uppmärksamhet igen! jag har vridit om tidschemat lite och haft fokus på massa annat den senaste tiden. men jag har saknat att meka som fan och har nu börjat kunna släppa de andra grejjerna och kommit på plats i den nya lyan m.m.

Lägger en snabb teaser här nu så kommer de en video uppdatering tills nästa vecka förhoppningsvis:)

Har fixat lite saker me upphängningen i veckan och de blev riktigt bra smile slängde ner den på backen och motivationen sköt i topp när man fick se den på backen!

http://www.gatbilar.se/galleries/813/3/50621ef5986a9.jpg

http://www.gatbilar.se/galleries/18/3/50621f7b11e9b.jpg

ser rätt rå ut i mina ögon;)

men som sagt kommer en video uppdatering i de närmaste!

håll utkik smile

Mvh stångberg

Sv: Hpaddict´s Mercedes-Benz 190 2.6 Kompressor Driftingbil

fet!!

Sponsorer: Plånboken, Mamma & Pappa