Sv: StahlgrenDesignÂŽs Mitsubishi Lancer Evolution VIII
Hej pÄ er,
HÀr kommer nu en liten berÀttelse om mig och en dröm:
Ăntligen kom den dagen jag strĂ€vat efter i mer Ă€n halva mitt liv.
Alla de timmarna av arbete som ligger bakom för att komma hit visar sig vara vÀrda varje sekund.
Sedan jag först sÄg Jackie Chan i filmen Thunderbolt, Taxi filmerna, Tommi MÀkinen i rallyskogarna sÄ har mitt mÄl varit satt.
Nu som sagt, drygt 11 Är senare uppfylldes min dröm.
Lördagen den 10/12 2011 stĂ€lldes larmet pĂ„ kl 06.00 för att Ă„ka nĂ€stan 30 mil genom snöslask och ruskvĂ€der söderut ner till Ălmhult.
3,5 timmars bilfÀrd senare stod jag dÀr öga mot öga, bara nÄgra meter i frÄn mitt mÄl.
NÀr jag gled ner i förarsÀtet pÄ högersidan, greppade ratten och vred om nyckeln, fick uppleva gÄngen i motorn och vÀxlarnas distinkta lÀgen sÄ uppfylldes mina förhoppningar, och mer dÀrtill.
Hela provkörningen var som en salongsberusning, man var dÀr fast ÀndÄ inte, nÀstintill drömliknande.
Kontrakt skrevs pĂ„ och snart lĂ€mnade jag Ălmhult bakom mig i backspegeln, sedan började alla intryck att sakta sjunka in, vad som verkligen hade hĂ€nt.
Ăgonen fylldes av diskreta glĂ€djetĂ„rar och ett glĂ€djerus for igenom min kropp.
En vis man sa att man skulle leva hÀr och nu, det gör jag till det yttersta. Morgondagen existerar inte för mig, bara nuet.
Detta var dagen dÄ jag blev Àgare av en:
Mitsubishi Lancer Evolution VIII 260 (FQ-300 spec)
Jag var ute efter en rÀtt sÄ "standard" Evo utseendemÀssigt sÄ jag skulle kunna sÀtta min egen prÀgel pÄ bilen.
MotormÀssigt var den utrustad med:
-HKS Superdragger helsystem utan katt
-K&N Insatsfilter
-Mappad
Att behÄlla den i "originalskick" var inget alternativ för mig.
SÄ en plan gjordes upp, jag googlade inspirationsbilder, projekttrÄdar, tips mm.
Sen började mitt skapande.
Timeattack/JDM/Stance
Det Àr min ledord.
HÀr kommer nu bilder och lite text till vad som har gjorts frÄn inköp, tills idag i skrivande stund!
Sist men inte minst, nya fÀlgar, Enkei RPF1 i SBC utförande. 18x9,5 +15
En storlek som mÄnga anser vara "omöjlig" att fÄ plats med pÄ original kaross pÄ Evon pga att de Àr fel ET mÄtt..
Glömde jag sÀga att jag Àlskar utmaningar?
Bilen testades givetvis i sin "rÀtta" miljö innan modifieringarna skedde, förmodligen för sista gÄngen:
En fotosession Àgde rum pÄ sjÀlvaste nyÄrsafton, 2011-12-31 dÄ bilen fortfarande var helt original!
Men nu, nÀstan exakt 4 mÄnader efter första fotosession skedde nÀsta fotografering. De bilderna ni fÄr se nu Àr resultatet av drygt 3 veckors "lördag-söndag" intensivt mekande!
TyvÀrr var vÀdrets makter inte pÄ min sida vid fotograferingen, det fick bli en riktigt snabb 5 minuters fotografering mellan snÄlblÄst, hagel, regn och snö...
Men mer bilder kommer komma, mer modifieringar kommer definitivt komma.
Detta Àr en RIKTIGT snabb sammanfattning av vad som hÀnt.
Ni som vill lÀsa en "hel" projekttrÄd av det som hÀnt kan kolla in denna sidan:
http://www.clubjdm.se/forum/viewtopic.php?f=11&t=4502
Jag lovar er att fortsÀtta uppdatera er pÄ denna sidan i fortsÀttningen ocksÄ!
Vad som kommer komma hÀrnÀst Àr en film som summerar monteringen och "förvandlingen" av min bil!
PÄ Äterseende! ![]()
//Anton StÄhlgren
Senaste redigerad av StahlgrenDesign (2012-04-03 09:24:52)