Tråd: 200sx s13 till 100% drifting bil

Nu tänkte jag lägga in min tråd på den hära sidan med då jag har hört otroligt mycket gott om alla användare som finns hära !

Sv: 200sx s13 till 100% drifting bil

Nu tänkte jag starta en ny tråd om att konvertera nissan s13 till 100% driftingbil! läste för ett tag sedan att det var någon som skrev att det började bli många 200sx trådar och sedan någon som kommenterade att det aldrig kunde bli nog om dom ! så här kommer en till helt enkelt :-)

Målet är att jag ska lätta bilen, bygga om inredningen en aningen snyggare och använda mig av aluminium till det ..Med motorn är målet att jag ska få ut 450-550 hk (troligtvis blir det original motorn ca18det eller sr20det som jag kommer att använda) och dessutom ska den hålla för dom hk så det är ju ett antal justeringar/nya delar som behövs..

Eftersom jag e ny här och dessutom aldrig gjort något sånt här stort projekt tidigare så behöver jag all hjälp jag kan få från alla användare härifrån ! minsta tips och råd är alltid något jag kommer att vara tacksam över då jag inte är någon proffsmekaniker, så låt oss nu se om alla användare på detta forum kan hjälpa mig under det hära året!

Målet är att den ska vara helt klar till maj då driftingseries eventuellt börjar då, så nu är det 281 dagar kvar !

MVH Leo

Team- CSD

Senaste redigerad av future (2012-07-23 20:30:29)

Sv: 200sx s13 till 100% drifting bil

lägger in alla saker som jag skrivit i den andra tråden och så får alla mer än gärna kommentera om vad dom tycker om tråden och påpeka saker som kan vara vettiga att veta !

Sv: 200sx s13 till 100% drifting bil

Nu har jag monterat bort fronten och lysena så att jag skulle komma åt bättre och samtidigt kunna kolla efter evnetuell rost!

Sen har jag gjort rent motorrummet med brakecleaner/startgas och sedan avfettning, sen sprutade jag av allt med högtryckstvätt (plastade in alla elektroniska saker ) så nu är det inte lika oljigt längre inför framtida saker som behövs göras

Sv: 200sx s13 till 100% drifting bil

jag har precis tagit bort hela baksätet och sidobanelerna/skuffern är borta och jag hittade lite ytrost som jag antingen tänkte blästra eller slipa/stålborsta bort och sedan lägga något rostskydd och sedan hammarlacka över, är det någon som har lite tips på bra rostskydd som man ska lägga efter bortslipning/blästring ?

tänkte även passa på att ta bort alla asfaltsmattor som finns i bilen.. någon som har bra tips på det med ?

bilder på bilen kommer inom kort !

Sv: 200sx s13 till 100% drifting bil

här kommer bilder på motorrum och hur den serut när fronten är bortmonterad !

http://forumbilder.se/images/d20201273501P6225.jpg


http://forumbilder.se/images/590201273744Pcbc4.jpg

Sv: 200sx s13 till 100% drifting bil

bilder från bagageluckan och asfalts mattan som ska bort !

http://forumbilder.se/images/460201274009P73d1.jpg

http://forumbilder.se/images/580201274223P6d91.jpg

Sv: 200sx s13 till 100% drifting bil

igår hann jag inte med så mycket mer än att få bort en tredjedel av asfalts mattan. jag använde mig av hammar tekniken och spackel spade och sen blev det värmepistol med samma skrapa.. jag blev tvungen att sluta eftersom det började ösregna här vid mig, så till en början satt jag med presenning ( mitt garage blir klart för inflyttning eventuellt idag ) men den började läcka så det var inge vidare.. men idag äre dags för att ta bort resten och sedan börja med rostlagningen ! här är en bild på när jag började med asfalts mattan !


http://forumbilder.se/images/3a1201290528A12a3.jpg

Sv: 200sx s13 till 100% drifting bil

lite mer asfaltsmatta har tagits bort, det är lite kvar men det försvinner idag, sen har jag tagit bort alla bälten, alla plastkåpor där bak längs dom bakre " a" stolparna och sedan hela golvet fram! och självklart stolarna!

http://forumbilder.se/images/713201294456Ad906.jpg

Sv: 200sx s13 till 100% drifting bil

Jag håller på att rensa garaget så jag kan börja laga rost osv.. Garaget har tagit lite längre tid än beräknat pga att ägaren har vänt på dygnet så vi missar varandra hela tiden med jobb osv ! Men vi ska fixa det innan helgen då blire massa jobbande med bilen !!

Sv: 200sx s13 till 100% drifting bil

tänkte bara visa hur det går i garaget.. det ska in med två bilar och just nu är det så mycket saker så vi håller på att bli tokiga ! men vi har rensat och gjort rent ena sidan och det hära e det som väntas i morgon, och förhoppningsvis så rullar jag nog in 200sx'en så den får stå varmt och sen är det bara börja med allt !

http://forumbilder.se/images/94720121052315814.jpg

Sv: 200sx s13 till 100% drifting bil

Så nu är hela garaget utstädat och klart! här kommer lite bilder på när vi städat klart och tar in bilarna!

Såhära blev garaget när det var helt klart, sjukt mycket plats om man jämför med hur det såg ut innan
http://forumbilder.se/images/c99201293401P54c5.jpg

Jag orkade inte riktigt putta in den då den va en bit ifrån hemmet så en från teamet hjälper till
http://forumbilder.se/images/779201293534Pf708.jpg

Nu är båda kommande driftingbilarna inne i garaget, känns sjukt skönt att inte låta den stå ute !
http://forumbilder.se/images/649201293650Pdc6f.jpg

Här är lite bilder på bilarna när dom väll kommit in i värmen
http://forumbilder.se/images/489201294052Pd2bd.jpg

http://forumbilder.se/images/549201294217P7885.jpg

http://forumbilder.se/images/009201294315P9fc3.jpg

blev för sugen på att mecka fast klockan blev ganska mycket när vi var klara så jag monterade av front och framsidorna för att kolla efter eventuell rost, men såg jäkligt bra ut  !

http://forumbilder.se/images/399201294412Pf5b6.jpg

Sv: 200sx s13 till 100% drifting bil

Igår blev de äntligen invigning av garaget med lite meck ! jag slutade ganska sent från jobbet så de blev att åka direkt dit och börja pilla på bilen,

började med att ta bort baklysena och positionslysena och själva skenan mellan lysena och bakkjolen, sedan började jag att ta bort bakskjolen från bilen, och sant som de va tog det mig 2H för att endast få bort den... skruvarna va så rostiga o satt så sjukt hårt att jag vred av ganska många av dom.. det satt frigolit innanför bakkjolen och jag trodde att om man tog ut den först (genom att ta bort regplåtshållaren och den skärmen bakom ) så trodde jag att man skulle komma åt skruvarna som satt där bakom men det gjorde man definitivt inte heh så de va bara att fortsätta med att skrapa sönder händerna, vet inte hur många sår jag har men lät värt det för han lossna tillslut ! 

http://forumbilder.se/images/431201214951Pecb4.jpg

http://forumbilder.se/images/c41201215055Pf132.jpg

http://forumbilder.se/images/fd1201215202P983f.jpg

Sv: 200sx s13 till 100% drifting bil

Jag tog bort allt för att se om det döljde sig ngn rost men de va faktiskt ganska fint, så kvällen slutade med att jag satt och skrapade bort all asfaltsmatta från "baksätet" nu är det helt borta men jag måste fundera på hur man kan göra för att få bort den dära fula tjärfärgen som blir kvar på plåten, man kanske kan slipa bort det med jätte tunt slip papper ? tänkte även passa på att hitta någon grundfärg som är rostskyddande och lägga på det.. vi får se hur de blir men rostskydd och sen ska bilen lackas inne smile

http://forumbilder.se/images/3d1201215526P8f01.jpg

http://forumbilder.se/images/5a1201215833P5b39.jpg

Sv: 200sx s13 till 100% drifting bil

Igår blev det nedtagande av intrumenbrädan/ratt och rengöring under vindrutetorkarna, hann inte göra så mycket mer på min bil igår pga jag hjälpte min team-medlem med att börja demontera sin bil och motor

Jag har inte riktigt bestämt mig om jag ska ha sr20det lr ca18det vad tycker ni ? genom att allt i maskinen ändå ska bytas till smidda saker så e frågan vilken motor som kommer att hålla längst och prestera bäst.. jag har läst båda bra och dåliga saker om båda motorerna men vi får se vad jag bestämmer mig för !

här kommer lite bilder på hur instrumentpanel/ratt och vindrutetorkarna togs ner..

http://forumbilder.se/images/982201222212Pf2a8.jpg

Började med att ta bort listerna för att sedan göra rent i "rummet" där vindrutetorkarmotorn sitter.

http://forumbilder.se/images/f02201222344Pe19c.jpg

Sen tog jag bort torkarna och sedan började jag demontera instrumentpanelen, och det är alltid sjukt svårt tills man hittar den där absolut sista skruven och då är det alltid självklart och att det egentligen var sjukt lätt att ta bort allt!

http://forumbilder.se/images/0e2201222626P37d0.jpg

http://forumbilder.se/images/b02201222815P1b8a.jpg

Nu var det bara att lossa ratten och instrumentpanelen, Sen var det bara att börja plocka bort resterande
saker!

http://forumbilder.se/images/c32201222951P48e8.jpg

http://forumbilder.se/images/852201223100P1305.jpg

http://forumbilder.se/images/a92201223202P49a2.jpg

http://forumbilder.se/images/362201223329P277a.jpg

Sv: 200sx s13 till 100% drifting bil

Så nu tänkte jag börja beställa lite grejjer så att jag kan laga all rost och skydda den för framtiden !

Här är bilder på dom rostskadade ytorna

Här är rost som sitter på själva "gången" till ratten:

http://forumbilder.se/images/852201241538P8291.jpg

Rost på "golvkanten" / upplyftsfästet på undersidan av bilen:
http://forumbilder.se/images/212201241640Pe35b.jpg

rost på "golvkanten"
http://forumbilder.se/images/b22201242128Pc894.jpg

rost på själva balken
http://forumbilder.se/images/462201242419P20d2.jpg

rost på stötdämparhuset, ganska grovt..

http://forumbilder.se/images/ec2201242612P650a.jpg

alla som har tips/råd på hur man lagar detta på bästa sätt ?

Sv: 200sx s13 till 100% drifting bil

Så nu är alla inlägg inlaggda, så alla inlägg som läggs in nu är " live " läs gärna igenom tråden och kommentera om vad ni tycker om projektet!

Sv: 200sx s13 till 100% drifting bil

Sådära nu har jag gjort en lista med olika delar jag kommer behöva till bilen..
Det hära är dom jag har kommit fram till !

Lexanrutor

Baklysen i led ( mörkaste toningen )

Fuel cell, nya bränsleledningar,bränslepumpar

Toe hook

Bromsad diff

Bättre bromsar runt om, inklusive ok osv

Camber sats

Förstärkta bärarmar

Hårdare dämpare bak och nya till fram med

Modifiera kardanaxel så att den kommer passa vväxellådan

Längre bultar till hjulen för lättare avmontering

Ny växellåda, anpassad efter motor ( troligtvis från 300 som sak tåla 1000hk,ska nog använda mig av ca18det)

Koppling

Ny sprängkåpa som passar motorn, ev "blöja" för växellådan ifall den skulle sprängas..

Alla bussningar ( hårdare )

Större kylare och el fläktar

Stor intercooler

Oljekylare ( dubbel )

Grenrör, Downpipe, Midpipe och catback

Sportstolar/ monteringsskenor

Bättre pedalställ

Hydralisk handbroms

Full bur som är FIA godkänd

Snapp off ratt

Aluminium för inredningen

Styrvinkelskitt 65grader

Mätarkluster ( styrbox osv.. )

kjolpaket och bredningskärmar runtom

Fälgar

Fjäderbenstag

Och sen då till motorn =
Smidd vev,stakar, kolvar och anpassade kolvringar och alla packningar till motorn.

Porta,plana, hona och balansera

Starkare ventilfjädrar.

Större ventiler

Andra kamaxlar

Ställbara kamdrev

Elektrisk vattenpump

Dumpventil

Oljepump

Bra magnetiskt oljefilter

Ev större oljetråg

Magnetisk oljeplugg

Det hära är det jag har kommit fram till att jag kommer att behöva inhandla!
är det någon som kommer på något annat som jag har glömt ?

Sv: 200sx s13 till 100% drifting bil

Glömde att till lägga att jag måste köpa ny motorhuv och nya lysen då jag ska konvertera till silvia s15 fronten !

Sv: 200sx s13 till 100% drifting bil

"Blöjan" till lådan, är det sprängmatta du menar? En plåt är bättre, mattan kan glida iväg, vilket händer ibland och även om den skyddar en del ändå så kan bitar ändå flyga åt fel håll. En bultad plåt sitter ju där den sitter.

Tommy Widmark
Holset - Breathing Life Into Machines

Sv: 200sx s13 till 100% drifting bil

Marlboroman skrev:

"Blöjan" till lådan, är det sprängmatta du menar? En plåt är bättre, mattan kan glida iväg, vilket händer ibland och även om den skyddar en del ändå så kan bitar ändå flyga åt fel håll. En bultad plåt sitter ju där den sitter.


Okej ! jo precis som skyddar ifall den skulle sprängas då..
tack för tipset! får konstruera något som kan skydda på ett bra och effektivt sätt,

återigen tack för tipset och hoppas att du fortsätter att läsa tråden !
Mvh

Sv: 200sx s13 till 100% drifting bil

Igår var jag inne i garaget och började rostlaga endel smågrejjer, mest för att jag ville se ifall det jag hade köpt från biltema fungerade såpass bra som jag trodde !

Helt ärligt så var det värdelöst, jag köpte rostlagningsmedel som skulle lösa upp all rost, det är var en sorts gel som du lägger på dom utsatta ytorna och sedan låter vara så det hinner arbeta sig in men det funkade typ på ytrost men de kan man lika gärna slipa ner själv.. så nu ska jag iväg och leta reda på lite nya saker så att jag kan köra fullt race !

Sv: 200sx s13 till 100% drifting bil

Jag ska införskaffa mig nya rostlagnings saker till veckan och börja med det såfort jag fått hem dom !

Sedan så har jag en ganska rolig nyhet, i veckan ska jag åka och kolla lite på olika motorer.
Det står mellan en 350z motor+låda eller en sr20det !