Sv: MrPete's Golf GTi Berg cup 2,0

Bayerische skrev:

Jäklar vilket jobb smile

Jovars.. det är slitigt som fan... gör ett halvdant jobb nu, så gör jag det bättre i höst när jag har mer tid och tålamod.. samt bättre grejer. Då ska jag bygga en polermaskin i form av elmotor som driver fälg på nav i lagerbock. har sett flera såna på youtube och det är ju ingen rocket science direkt smile

Borbos skrev:

Bra jobbat ! Lägg inte ner tråden här för attans :-) Men kan hålla med dig om att det inte skrivs så mycket av folk här , men könner likadant på andra forum

Tackar!

haha, okej smile Jag fortsätter väl att uppdatera då, men kanske inte lika flitigt som innan. Jag tycker det är olika beroende på forum. Här är det väldigt liten respons i form av kommentarer. På gorg är kommentarerna betydligt fler, men så är det forumet mer etablerat och välkänt också.

man får också ta hänsyn till att jag bedrivit projekttråd där i ganska exakt 2 år.

- Bubble trouble volkswagen typ 1"
www.Autodelar.net
www.Dalhems.com
www.Dekaltrim.nu
www.Crazyride.se

hoppla hoppla.. vad tråkigt det är att slipa och polera..

har som sagt kommit fram till att jag varken har energi, tålamod eller tid att göra någon superpolering av fälgarna.. det behövs bättre grejer för det också.

Så det fick bli 240, 320, 400, 600, 800 och 1000 slipning, sen polering. Skulle behövts en vända med 1500 och 2000 också för att få det riktigt bra.

3 av 4 fälgar är nu klara för montering av däck
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0452.jpg

Den 4:e sitter monterad bak på bilen för att lättare kunna snurra fälgen.. obs polerpasta över hela fälgen på denna bild.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0451.jpg

Gör klart den sista imorgon. Tyvärr hann jag inte idag innan autopoolen stänger.. annars hade jag lämnat in dem.. nu får jag vänta till på måndag.

www.Autodelar.net
www.Dalhems.com
www.Dekaltrim.nu
www.Crazyride.se

Den svarta "färgen" på centrumen är plastidip. En slags gummi man sprayar på (finns att måla också), denna är mattsvart men finns i fler kulörer.

Den fina med det är att den kan slitas av om man ångrar sig, samt att den håller bra mot stenskott och annan skit.

www.Autodelar.net
www.Dalhems.com
www.Dekaltrim.nu
www.Crazyride.se

ser bra ut med svart centrum smile är den lätt att få bra plastidipen? har funderat på att testa den.

Tackar

Well, jag tycker det är lite olika med plastidip, ibland går det lätt ibland rinner det.. rinn är svårt att få bort eftersom det är ganska tjockt. Dock kan man smeta det lite med fingret o köra på lite till.. resultatet på mina blev sådär.. inte riktigt nöjd.. men det får duga till vintern då kan jag göra en ordentlig polering och omlack av centrum:en.

www.Autodelar.net
www.Dalhems.com
www.Dekaltrim.nu
www.Crazyride.se

Då har mappning påbörjats! big_smile jävligt kul och häftig upplevelse om man inte gjort det innan. Bilen låter som en helt annan bil än den jag körde för ett år sen.. jävlar vilken kick. Och det trots att bilen behöver mappas MKT mer och nu har varvstopp på 5000/5500rpm. Längtar tills man kan släppa på till 8000rpm big_smile

http://www.youtube.com/embed/cupTjcjf … ature=plcp

www.Autodelar.net
www.Dalhems.com
www.Dekaltrim.nu
www.Crazyride.se

Bra jobbat med fälgarna , kommer passa perfekt !

/Fredrik Borbos
------------------------
Passat RWD V8
------------------------
www.borboscustoms.se

Borbos skrev:

Bra jobbat med fälgarna , kommer passa perfekt !

Tackar tackar, ja jag tror de kommer sitta finfint smile

www.Autodelar.net
www.Dalhems.com
www.Dekaltrim.nu
www.Crazyride.se

Fy fan.. ikväll hade jag mina värsta 10min på riktigt riktigt länge..

Spenderat ungefär en halvdag i garaget, fixat lite med fälgar, kollat lite grejer, hjälpt en polare rensa ur hans bil inför försäljning. Åkte hem, tog en dusch och satte mig vid datorn.. går på dass och så ser jag att telefonen ringt 2-3ggr och ringer igen.. Hmm.. svarar och han som ringer.. Det brinner vid ditt garage!

Helveeete.. kastar på mig en tröja, tar skor o nycklar.. kör till garaget på ca 3min (tar i normala fall 10min beroende på trafik).

Väl där frågar jag var det brinner och ser bara eld och lågor in mot garaget.. får då ett lugnande besked att det är soprummet intill (inte vägg i vägg) som brinner.. fy fan..

Var lite skakis så bilden blev grymt ofokuserad.. men hur kul är det att mötas av detta när man kommer till garaget.. yikes

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0467-1.jpg

Så allt är lugnt.. nu ska jag sova!

www.Autodelar.net
www.Dalhems.com
www.Dekaltrim.nu
www.Crazyride.se

Ooooooh, ja sånt där kan få upp pulsen till ohälsosamma nivåer!

Tommy Widmark
Holset - Breathing Life Into Machines

ja fyfan.. det var en riktig rysare.. därav den skakiga bilden.. men jääävligt skönt att det inte var garaget som brann.. vet inte hur jag hade reagerat då.. men, nu ska jag iaf ta tag i och fixa lite systematiskt brandskydd.. varnare och riktiga släckare skall finnas på plats. En granne har reservnyckel till garaget då han bor alldeles intill om något skulle inträffa framöver. Förhoppningsvis var branden inte anlagd så risken att det händer där igen borde vara ganska liten.. men man vet aldrig.. jag anade ju aldrig att det skulle börja brinna igår..

www.Autodelar.net
www.Dalhems.com
www.Dekaltrim.nu
www.Crazyride.se

Smygbild på golfen, tvättad av mig, avspolad av regnet big_smile med de nya fälgarna. Borbet A 16x9" med Falken Ziex 205/40 runtom.

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0477-1.jpg

Här är förresten en bild på soprummet som brann också

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0476-1.jpg

Brunnit ur ganska ordentligt..

www.Autodelar.net
www.Dalhems.com
www.Dekaltrim.nu
www.Crazyride.se

Grymt bygge! big_smile
Vart har du köpt breddningarna?

Sponsorer: Plånboken, Mamma & Pappa

Tackar!

Breddningen har jag köpt från ett företag i Tjeckien, pesch motorsport. Gick hur bra som helst och de är riktigt billiga. Tror det det står i tjeckiska koruna, men det kan du skriva in i google. tex 3000 koruna in sek, så får du fram vad det kostar i kronor. Lite sugen på plastdörrar själv faktiskt, men får se framöver.

http://www.pesch.cz/

www.Autodelar.net
www.Dalhems.com
www.Dekaltrim.nu
www.Crazyride.se

Var faktiskt i garaget en sväng idag.

Jag fick fixat så jag har ström ur ciggtändaruttaget för laddning av laptop, bra om den inte dör mitt under mappning, hehe.

Sen fick jag tag i längre hjulbultar, så nu sitter borbetfälgarna riktigt nice! Skulle kunna komma ut en 5mm till bak iofs men det ser ändå bra ut. Justerade även så jag fått lite negativ camber fram. Bak ska jag ha det också, men orkade inte ta tag i det nu då jag vill ha bilen klar för mappning.

Blev dock inga bilder då det inte är nåt speciellt att fotografera, dessutom står den i garaget så man kan inte ta några bra bilder ändå, men det kommer i dagarna när den ska ut smile

www.Autodelar.net
www.Dalhems.com
www.Dekaltrim.nu
www.Crazyride.se

Var i garaget en sväng idag. Gjorde lite lätt hjulinställning i fram då jag sett att den har lite toe in. Vet inte hur det blev än för jag bestämde mig för att plocka ner fjäderbenen och fräscha till lite. Var inga problem att snurra på höj/sänkmuttrarna iaf, men borstade rent lite, tog bort lite ytrost och lackade nederdelen röd för att hindra att mer rost uppstår.

Passade även på att efterdra alla bultar till motorfästen, startmotor och mellan motor och låda. Några satt lite löst, vilket de inte ska göra såklart smile Nu är allt ordentligt draget.

Ska kolla över lite grejer, se till att inget läcker nånstans på insug eller avgas. vet att jag har två mindre läckor på avgaset vid bakre (den enda) ljuddämparen.

Kommer troligtvis smyga iväg bilen till onsdagsträffen i sisjön om det är nån som vill kika på bilen smile

www.Autodelar.net
www.Dalhems.com
www.Dekaltrim.nu
www.Crazyride.se

Då har jag avverkat ett antal timmar idag igen med golfen då. Blev en uppstart och en liten tur till macken för att fylla på E85, full tank i den nu.

Sen åkte jag tillbaka till garaget och började fila på några småsaker. Kollade alla motorfästen igen, efterdrog dem igår och några var lite lösa. Nu satt allt bra iaf.

Sen fick jag rycka in och hjälpa en av de som bor i huset intill med att laga hans avgassystem som hade gått helt av efter katalysatorn. En ny rörbit, klammer på ena sidan och svetsat på andra så blev det kanon.

Passade då även på att svetsa de två små läckor jag hade på mitt eget avgas, nu bör det vara tätt.. Det var en läcka i slutdämparen (simons) vid den pressade skarven.. fast jag har varit där och bankat en del.. fyllde igen hela den halvan jag bankat på, så nu bör där inte pysa nåt..

Sen efter det så passade jag även på att återmontera diffusern under bilen, bra mkt lättare när den är upphissad..

Inte så mkt bilder på det arbetet men hittade ett par andra som jag kan dela med mig av.

Lånade garagegrannens svarv för att ta bort lite på mina spacers, blev bjuden på en cafe latte (De har espressobryggare i garaget).
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0488.jpg

Fräschade som sagt upp lite i hjulhusen fram. Lackat nedre delen på fjäderben, ser helt ok ut
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0495-1.jpg

Just ja.. tänkte ju korta gaswiren lite och fick således plocka ur allt.. Jag har kännt att pedalen tycks glappa lite.. nu vet jag varför..

Bussning som sitter i pedalden där wiren fäster
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0496-1.jpg

Sen började jag rota lite bland grejer man har och hittat lite skrot som nån annan kanske kan behöva. Lägger upp det på mk1 club schweden.

www.Autodelar.net
www.Dalhems.com
www.Dekaltrim.nu
www.Crazyride.se

jösses.. nu var det längesen man uppdaterade.... stod stilla några dagar när vi tog en roadtrip upp till farsan samt var på bugrun classic, tierp arena. Riktigt skoj dragracingtävling med luftkylda monster. Såg bl.a. Stian köra 8,71 på 402m (1/100 från hans tidigare europarekord!). Detta med luftkyld bubbla med runt 700hk.

Men iaf, jag har gjort färdigt gasrullen och den funkar riktigt fint. Skaffat mig en riktig systemkamera också så det kommer bli bättre bilder framöver än från ifånens sunkkamera..

Det jag måste göra för att kunna lägga upp vettiga filmklipp är att fixa ett kamerafäste nånstans inne i bilen.. hade varit lättare om man haft bur ^^

Var ute ca 30-40min igår och mappade. fipplat en del med tändmappen också, ökat dellastregistret en aning.

Ser ut så här i dagsläget, det som är blått är dellast där man kan dra på lite mer tändning.. i övrigt kan den nog höjas nån grad överallt tror jag.. (tänk på att det är E85).

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Tndmapp3.jpg

Även VE-tabellen börjar jämna ut sig på de områden jag kört. varvstoppet sitter nu på 6000rpm, men ska som sagt upp till 8000rpm. Ska fixa en bild på den med, även om den inte säger jättemkt utan att veta spridarkonstanter osv.

www.Autodelar.net
www.Dalhems.com
www.Dekaltrim.nu
www.Crazyride.se

Det blev en liten runda med golfen idag med då. Filmat blev det.. men inte så bra då kamerakvinnan även skulle hålla koll på en laptop.. Ska se om det går att få ut nåt från det.

Ett par bilder blev det iaf.. så ni får hålla till godo med dem så länge.. medan jag letar nån halvvettig redigering.

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/golfen.jpg

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/golf1-1.jpg

www.Autodelar.net
www.Dalhems.com
www.Dekaltrim.nu
www.Crazyride.se

SKickar upp ett litet videoklipp från dagens mappning.

Stött på lite problem, men de är ju till för att lösas Smile Motorn slog av vid 6000rpm.. varvstoppet var det inte.. misständer nån enstaka gång då o då, men inte det heller..

Kollade loggen och allt tyder på att jag bottnat spridarna,, så kör inte över 6000 igen för att inte riskera att den snålar och börjar spika.

Detta är ju trist, men samtidigt positivt.. eftersom det tyder på att effekten bör vara 150hk vid 5500-6000rpm och då ska den upp till 8000rpm Smile

Så jag behöver 4st 444cc/min @ 3bar spridare om nån har, hehe

http://www.youtube.com/embed/VCzSIMui … e=youtu.be

www.Autodelar.net
www.Dalhems.com
www.Dekaltrim.nu
www.Crazyride.se

Säker på att det inte är soppapumpen som är för klen?

Tommy Widmark

Det är en bosch 044 så den bör ju inte vara för klen.. däremot skulle soppaledning och filter kunna vara underdimensionerade..

Ska nog uppdatera bränslesystemet i vilket fall, vill ha fuel cell och catch tank samt större bränsleledningar. Nu sitter original som jag har för mig är 4-6mm invändigt.

www.Autodelar.net
www.Dalhems.com
www.Dekaltrim.nu
www.Crazyride.se

Jag ska även montera dit en ställbar btr så får man lite koll på trycket också.. synd det inte går att logga bara..

Edit: går väl iofs att logga om man monterar dit en givare till boxen.. hmm.. kunde ju vara bra att göra

Senaste redigerad av MrPete (2012-08-13 11:53:20)

www.Autodelar.net
www.Dalhems.com
www.Dekaltrim.nu
www.Crazyride.se

6mm invändigt räcker långt, och behöver man större än 8mmn har man siktet högt ställt. Finns ingen direkt mening med en ställbar btr om har en icke justerbar med 3 bars grundtryck. Det är ju egentligen bara om kör med väldigt höga laddtryck som man vill kunna justera ner grundtrycket pga högt systemtryck.

Tommy Widmark

OK, jag ska ändå ta och mäta invändig diameter för att säkerställa att det inte är undedimensionerat.. vilket iofs inte är troligt då K-jetronic jobbar under både högt tryck och drar mkt soppa ^^

Jag kommer nog inte byta till ställbar btr nej, men däremot ska jag nog koppla in mätare med en tryckgivare för att kunna logga bränsletrycket.

Har iaf fått tag i 4st Siemens deka högohm på 630cc/min @ 3bar. ska enl mina beräkningar räcka till 250hk på e85.

Sitter och kollar i loggen.. Dutycycle verkar ligga ok med 80% som max, men jag tycker att pulsewidth ser hög ut.. 28.575(s). Minns att vi fick ställa upp den ganska mkt för att komma ner i tabellen. Man vill ha tomgång runt 30-40 då tabellen max kan gå till 255.. trist om man börjat mappa och upptäcker att den inte räcker till..

www.Autodelar.net
www.Dalhems.com
www.Dekaltrim.nu
www.Crazyride.se