Det Ă€r dags att ge S60'n som fĂ„tt stĂ„ i skamvrĂ„n hela vintern lite omsorg. Nya bromsskivor fram bland annat. Ăr ju snart dags för besiktning. Rutan i förardörren har bytts sen den sprack pga ett stenskott i vinteras, men det har inte blivit nĂ„got byte förrens nu.

Nta styrutslagsbegrÀnsare har det blivit ocksÄ. Less pÄ att nöta sönder innerskÀrmarna. SÄ en högre variant monterade. Man kan ju Àven lÀgga brickor bakom om inte vill köpa nya begrÀnsare.

Nya krÀnghÀmmarstag bak, sÄ nu klonkar det inte nÄ mer bak 

Dessa motorfÀsten byttes ut, den misslyckade monteringen av hÄrdare bussningar i dem ledde till slut till att den ena havererade helt och dÄ vart det dags för nya.

Nya tvÀrstagsbussningar pÄ plats och slangen tillladdtrycksmÀtaren borttagen. Jag lÀr skaffa eller bygga en annan hÄllare och till dess sÄ tas mÀtaren bort. LÀr ta och snygga till lite under locket nÄgon dag.

Har lÀnge irriterat mig pÄ ljudnivÄn i bilen, alledes för mycket vÀgljud. SÄ idag började jag lÀgga i extra ljudisolering. Dagens arbete begrÀnsade till bagaeluckan. Men insidorna av skÀrmarna bak och dörrarna ska fÄ matta vid tillfÀlle. Kabeln till vÀnster hamnde ju en hel del i vÀgen för mina planer, men det gick att Àndra pÄ.

Drog om sÄ att kabeln gick pÄ insidan. För att förhindra att kabeln nöter mot plÄtkanten sÄ snittade jag upp en liten bit gammal vacuumslang jag hade till över och satte pÄ kanten och sen drogs allt fast med ett buntband.

Kanske inte sÄ snyggt, men det döljs ju av grÄ matta i vilket fall. Ska vÀl i kombination med resterade isolering som Àr planerad göra lite skillnad. Volvo har ju inte förrens nÄgra av dem senaste Ärsmodellerna lÀrt sig att ljudisolera ordentligt, speciellt i bagaget.
Tommy Widmark
Holset - Breathing Life Into Machines