Sv: MarlboromanÂŽs Volvo S60 2,4T

Gjort ett litet ryck idag och monterat chassiestag elelr vad man ska kalla det bak. BestĂ€llde ju stag bĂ„de fram och bak. Men det frĂ€mre var restat sĂ„ det fĂ„r bli en senare frĂ„ga. Det bakre var inga större konstigheter att fĂ„ dit. Är lite skillnad nu, den kĂ€nns lite stadigare bak under kurvtagning.

Tommy Widmark
Holset - Breathing Life Into Machines

Sv: MarlboromanÂŽs Volvo S60 2,4T

http://www.boostedbadger.nu/bilder/s60101104.JPG

Nu har jag fÄtt lite ordning pÄ nya datorn och saker sÄ sÄhÀr i efterhand sÄ kastar jag upp en bild pÄ staget. Synd pÄ sitt sÀtt att dekalerna hamnar Ät fel hÄll... Men men, det syns ju inte sÄ ofta dÀr det sitter.

Tommy Widmark
Holset - Breathing Life Into Machines

Sv: MarlboromanÂŽs Volvo S60 2,4T

Marlboroman skrev:

http://www.boostedbadger.nu/bilder/s60101104.JPG

Nu har jag fÄtt lite ordning pÄ nya datorn och saker sÄ sÄhÀr i efterhand sÄ kastar jag upp en bild pÄ staget. Synd pÄ sitt sÀtt att dekalerna hamnar Ät fel hÄll... Men men, det syns ju inte sÄ ofta dÀr det sitter.

Snyggt! Blir lite banÄka nu dÄ? smile

Daniel "Padde" Lindstedt
Projektledare / Redaktör gatbilar.se | Webbansvarig Albinsson&Sjöberg AB
BMW 328 projekt i samarbete med: RMS / Race Marque Systems | Stertman Motorsport | Collex Styling | Schmiedmann | Mekonomen Bilverkstad Karlskrona | Millway |
Joina vÄr grupp pÄ fejjan: http://www.facebook.com/gatbilar

Sv: MarlboromanÂŽs Volvo S60 2,4T

Padde skrev:

Snyggt! Blir lite banÄka nu dÄ? smile

Nja... LÀr vÀl ha staget fram med + lite bÀttre bromsar tÀnkte jag innan dess. Men det har ju blivit nÄn svÀng pÄ "promillestigen" för att prova egenskaperna smile

Tommy Widmark
Holset - Breathing Life Into Machines

Sv: MarlboromanÂŽs Volvo S60 2,4T

http://www.boostedbadger.nu/bilder/s60110402.JPG

Dags att vÀcka upp den hÀr trÄden igen efter lÄng tid i dvala. Har vÀl egentligen inte hÀnt sÄ mycket. Har köpt nya sommarfÀlgar. Vart en dagstripp till göteborg för att hÀmta dem. HÀmtade i samma veva en uppsÀttning likadana fÀlgar ytterligare, men dessa ska anvÀndas till 850in som R-dÀcksfÀlgar. SÄ nu har jag samm modell pÄ fÀlg pÄ bÄde 850in och S60in. Lite trÄkigt bara att det Àr 35-profil pÄ dessa dÀck. Dem blir lite för smÄ tyvÀrr, hade varit bÀttre med 40-profil som hade fyllt ut lite bÀttre. Men nu satt det ju fina dÀck pÄ sÄ dÄ fÄr dem vÀl duga tills vidare.

Dem 17" Thor som satt pÄ innan ska jag försöka sÀlja. VinterdÀck lÀr köpas nya till nÀsta sÀsong. Vet dock inte om jag ska ha kvar dem 16" Mimas jag haft eller om dem ska bytas mot nÄt annat. Jag har ju lÀnge haft en liten ide i bakhuvudet pÄ andra fÀlgar, men fÄr se hur det blir med den saken.

I övrigt har det inte hĂ€nt nĂ„t med den alls egentligen. Över vintern har den tuffat pĂ„ utan bekymmer. Enda jag har gjort Ă€r att tvĂ€tta och bytt olja och gjort ren luftfiltret. Men nu nĂ€r det sĂ„ sakteliga börjar bli varmt igen sĂ„ man kan hĂ„lla pĂ„ sĂ„ finns det en del att göra. Det som ligger nĂ€rmast i planerna Ă€r att montera avgassystemet efetr katalysatorn som legat lĂ€nge och vĂ€l, har varit nĂ„t hela tiden som gjort att det inte blivit av. Sen ska jag skaffa facelift strĂ„lkastare och montera istĂ€llet för dem jag har nu. Ena strĂ„lkastaren som sitter pĂ„ har ett stort fult stenskott. Och sĂ„ ska tĂ€ckpluggarna för strĂ„lkastartorkarna monteras.

Tommy Widmark
Holset - Breathing Life Into Machines

Sv: MarlboromanÂŽs Volvo S60 2,4T

Köpte fjÀderbensstag pÄ Elmia, och nu Àr det monterat.

http://www.boostedbadger.nu/bilder/s601105071.JPG
Motorrummet innan. Ska försöka snygga upp det, men det fÄr bli en senare frÄga.

http://www.boostedbadger.nu/bilder/s601105072.JPG
Att installera staget Àr ingen avancerad operation. Man lossar bara dem 3 muttrarna per sida som hÄller i respektive fjÀderben. Det Àr fördelaktigt om bilen stÄr pÄ ett hyffsat plant underlag. Och fÄ inga ideer att hissa upp den medans muttrarna Àr lossade. Det ska gÄ, men det Àr sÀkrast att vÀnta till muttrarna sitter pÄ plats igen.

http://www.boostedbadger.nu/bilder/s601105073.JPG
FjÀderbensstaget i full frihet. PÄ denna variant sÄ sitter det 2 st bultar, en pÄ var sida dÀr staget och fÀstena möter varann. Lossa lÄsmuttrarna och slÀpp lite pÄ bulten för att underlÀtta monteringen och för att fÄ fÀstena i rÀtt vinkel. Jag tog loss ena fÀstplattan och la den pÄ plats för att underlÀtta monteringen dÄ fÀstena lÀr lirkas in under plasten vid torkarna och det. Sen sattes bulten tillbaks som jag lossade för att fÄ loss fÀstplattan, men drog inte Ät den helt.

Gick sen vidare med att dra Ät muttrarna som hÄller fast fÀstplattorna. Bytte muttrar till nya fina kragmuttrar. Dels för att det ser bÀttre ut men Àven för att kragmuttrar egentligen Àr engÄngsartiklar om man Àr noga. Till sist drog bultarna mellan fÀstplatta och stag fast igen och till sist lÄsmuttrarna till dem.

http://www.boostedbadger.nu/bilder/s601105074.JPG
DÄ Àr man framme vid punkten dÀr man tar ett steg tillbaks och beundrar sitt arbete. Och har man lyckats sÄ ska installationen se ut som pÄ bilden. Sen Àr det egentligen bara att stÀnga huven och ut och ta en provsvÀng och kÀnna förbÀttringen.

Snart dags för besiktning, ska klara av den först sen Àr det vÀl dags att börja jobba lite mer seriöst nÀr vÀrmen kommer och man kan hÄlla pÄ utomhus. Har inte besikningen nÄgra invÀndningar sÄ Àr det avgassystem efter katalysatorn, bromsar och att sÀtta i dÀmpmaterial i dörrarna ÄtminstÄne. Dels inför en tÀnkt framtida uppgradering av ljussystemet och dels för att jag börjat lessna lite pÄ det i mitt tycke höga dÀckljudet som letar sig in i bilen.

Tommy Widmark
Holset - Breathing Life Into Machines

Sv: MarlboromanÂŽs Volvo S60 2,4T

Bara ett halvÄr sen det hÀnde nÄt hÀr..? Ok, dÄ gör vi ett ryck dÄ, fast inte planerat sÄklart. Dem som följer Amazon-trÄden kanske funderar varför det vart att ge sig i kast med bruksbilen istÀllet nÀr jag igÄr sa att jag skulle göra ett ryck med den.

Jo... I förmiddags vaknade undertecknad och började planera dagen. Och i bakhuvudet dök tanken upp att lyften i garaget troligen skulle vara ledig. Och jag vet ju att avgassystemet inte Àr i nÄt vidare skick. Skulle man ha tagit tag i det innan dem börjar vrÀka ut salt och andra mindre motiverande saker. Köpte ju trots allt en rostfritt halvsats frÄn BSR för lÀnge sedan.

FrÄn tanke till handling sÄ rörbitarna lastade in och fÀrden gick till garaget.

http://www.gatbilar.se/galleries/507/3/4eca9ce3a6680.JPG

Originalsystemet sÄg inte roligt ut. Men det brottades ner efter att ha fÄtt kapa bort bultarna vid flÀnsen mot katalysatorn. Va nog pÄ tiden för nÀr jag skulle ta loss dem gummiupphÀngningar som syns pÄ bilden sÄ lossnade den ena armen...

Nya systemet sattes ihop och jag höll som bÀst pÄ att brotta upp det sjÀlv nÀr en av dem andra i gaarget dök upp som tur var Vi fick upp systemet och skulle fÀsta det bak nÀr vi inser att det Àr lite för lÄngt... Mörker... Ner med allt och mÀta ut att det vart 3cm för lÄngt och alltsÄ kapades 4,5 cm bort eftersom det fanns marginal. Ihop och upp igen och efter lite övertalning och smÄstrul sÄ hÀngde det dÀr det skulle.

http://www.gatbilar.se/galleries/974/3/4eca9ce2b625a.JPG

Dessa klÀmmor ingick och fick som synes kapas sönder för att det skulle gÄ att sÀra pÄ dem för att kunna trÀ dem pÄ plats. Ena "pinnen" böjdes Àven ut för att underlÀtta nÀr dem skulle dras hop. Har ingen bild hur det vart att se ut nÀr det vart klart av 2 orsaker: dels sÄ glömde jag att ta en och dels sÄ var det mörkt ute, sen var ju bilen smutsig ocksÄ big_smile Drog ut och Äkte för att prova om det lÀr nÄ frÀnare. Och vid normal körning och sÄ lÄter den inte mer Àn innan. DÀremot pÄ full gas sÄ hörs det ett lite mer markant morrande. Men eftersom det Àr rostfritt sÄ lÀr man ju vÀnta ett tag innan systemet börjar lÄta som det ska. Men Àr rÀtt nöjd faktiskt. Visst skulle jag vilja ha det underbara ljudet frÄn ett 3", men det blir rÀtt jobbigt nÀr man Äker lÄngt och sen Àr det ju lite si och sÄ med plats under bilen...

Tommy Widmark
Holset - Breathing Life Into Machines

Sv: MarlboromanÂŽs Volvo S60 2,4T

Ytterligare en dag i garaget som inte vart som den skulle. MÀrkte redan igÄr att det verkade vara pyspunka pÄ ett av dÀcken bak. Fyllde pÄ dels en gÄng under dagen igÄr och sedan lite extra för sÀkerhets skull innan jag Äkte hem. Det sÄg lungt ut nÀr jag kom he och tÀnkte att jag skulle fylla pÄ idag ifall det behövdes. SÄ idag nÀr det var dags att Äka till garaget sÄ gick jag ut till bilen...

http://www.gatbilar.se/galleries/580/3/4ecd2b5d6c5c0.JPG

...och mycket riktigt sÄ var det mest bara slut pÄ luft kvar. SÄ det var ju bara att fiska upp domkraft och reservhjul ur bagaget och sÀtta igÄng med att byta dÀck *suck* Nu har ju nya dÀck funnits med i tankena inför denna vinter, fast inte just nu, utan lite lÀngre fram. Men det vart ju klart att det inte var nÄgon hÄllbar plan eftersom den andra dÀcken inte Àr nÄgra höjdare. SÄ dök tanken upp om att försöka fÄ tag i nya dÀck och dÀckverkstad som hade tid snabbt upp. Fast just nu Àr det ju lite lÀtt högtryck pÄ sÄna saker ja... Hmm...

http://www.gatbilar.se/galleries/491/3/4ecd2b58c30f4.JPG

Tror starkt pÄ att 125/80/17 pÄ 17*3,5"(?) kommer va en hett 2012. Eller inte, mest inte faktiskt big_smile Gick in igen och började fundera pÄ det dÀr med dÀck och verkstad och kolla runt lite. Men pÄ ren ingivelse sÄ var jag ner pÄ Volvo hÀr i byn som faktislt hade nya dÀck hemma och bÀst v allt - en tid redan imorgon förmiddag. Det hÀr var ju inte riktigt vad projektbudgetar och annat behövde just nu, men det Àr ju bara att bita ihop och prioritera om.

Tommy Widmark
Holset - Breathing Life Into Machines

Sv: MarlboromanÂŽs Volvo S60 2,4T

Nu sÄ sitter det nya vintermackor pÄ bilen. Bring it on Kung Bore! Men just nu finns vÀl inte sÄ mycket mer som ska göras med den förrens möjligen efter vintern. Ska putsa upp den invÀndigt och vaxa den. Annars lÀr det intehÀnda nÄgot mer med den i vinter om jag inte hittar bakljus och framförallt facelift backspeglar till bra pris. Just backspeglarna Àr jag sugen pÄ att byta av rent praktiska orsaker. Utformningen av dem som sitter pÄ nu bidrar till att grisa ner sidorutorna, nÄgot som skulle vara skönt att slippa.

Tommy Widmark
Holset - Breathing Life Into Machines

Sv: MarlboromanÂŽs Volvo S60 2,4T

http://www.gatbilar.se/galleries/863/3/4fd8ced1d4647.JPG

Det Ă€r dags att ge S60'n som fĂ„tt stĂ„ i skamvrĂ„n hela vintern lite omsorg. Nya bromsskivor fram bland annat. Är ju snart dags för besiktning. Rutan i förardörren har bytts sen den sprack pga ett stenskott i vinteras, men det har inte blivit nĂ„got byte förrens nu.

http://www.gatbilar.se/galleries/905/3/4fd8ced6a4f20.JPG

Nta styrutslagsbegrÀnsare har det blivit ocksÄ. Less pÄ att nöta sönder innerskÀrmarna. SÄ en högre variant monterade. Man kan ju Àven lÀgga brickor bakom om inte vill köpa nya begrÀnsare.

http://www.gatbilar.se/galleries/105/3/4fd8ced5e0ed2.JPG

Nya krÀnghÀmmarstag bak, sÄ nu klonkar det inte nÄ mer bak smile

http://www.gatbilar.se/galleries/375/3/4fd8ced87aafb.JPG

Dessa motorfÀsten byttes ut, den misslyckade monteringen av hÄrdare bussningar i dem ledde till slut till att den ena havererade helt och dÄ vart det dags för nya.

http://www.gatbilar.se/galleries/796/3/4fd8ced7a514e.JPG

Nya tvÀrstagsbussningar pÄ plats och slangen tillladdtrycksmÀtaren borttagen. Jag lÀr skaffa eller bygga en annan hÄllare och till dess sÄ tas mÀtaren bort. LÀr ta och snygga till lite under locket nÄgon dag.

http://www.gatbilar.se/galleries/456/3/4fd8ced4b7ebe.JPG

Har lÀnge irriterat mig pÄ ljudnivÄn i bilen, alledes för mycket vÀgljud. SÄ idag började jag lÀgga i extra ljudisolering. Dagens arbete begrÀnsade till bagaeluckan. Men insidorna av skÀrmarna bak och dörrarna ska fÄ matta vid tillfÀlle. Kabeln till vÀnster hamnde ju en hel del i vÀgen för mina planer, men det gick att Àndra pÄ.

http://www.gatbilar.se/galleries/823/3/4fd8ced3e90a0.JPG

Drog om sÄ att kabeln gick pÄ insidan. För att förhindra att kabeln nöter mot plÄtkanten sÄ snittade jag upp en liten bit gammal vacuumslang jag hade till över och satte pÄ kanten och sen drogs allt fast med ett buntband.

http://www.gatbilar.se/galleries/957/3/4fd8ced2ebf4a.JPG

Kanske inte sÄ snyggt, men det döljs ju av grÄ matta i vilket fall. Ska vÀl i kombination med resterade isolering som Àr planerad göra lite skillnad. Volvo har ju inte förrens nÄgra av dem senaste Ärsmodellerna lÀrt sig att ljudisolera ordentligt, speciellt i bagaget.

Tommy Widmark
Holset - Breathing Life Into Machines

Sv: MarlboromanÂŽs Volvo S60 2,4T

http://www.gatbilar.se/galleries/590/3/4fdb77838c534.JPG

Att ta bort emblemen har stÄtt pÄ listan över saker som ska göras lÀnge. Och idag vart det gjort.

http://www.gatbilar.se/galleries/382/3/4fdb7784c46ed.JPG

Emblemen borta, men lÀr ju polera bort skuggorna av dem som syns Ànnu.

http://www.gatbilar.se/galleries/666/3/4fdb778287aa1.JPG

Som jag tidigare ondgjort mig om sÄ har ju inte Volvo tagit i nÀr det gÀller ljudisolering. Textilhistorien som ligger ovanpÄ hjulhuset sitter bara fast med lite dubbelhÀftande tejp - i ena Ànden...

http://www.gatbilar.se/galleries/706/3/4fdb77817ec31.JPG

Efter att denna bild togs sÄ röck jag loss textilbiten och la ny mayya under den och satte tillbaks mattan ovanpÄ.

http://www.gatbilar.se/galleries/753/3/4fdb7786a1aab.JPG

Vart lite matta pÄ golvet och i reservhjulsbaljan med.

http://www.gatbilar.se/galleries/689/3/4fdb7785a3a72.JPG

Mattan pÄ passagerarsidan. Resultatet dÄ? Mjo nog allt vart det lite tystare. DÀckljudet som tidigare varit rÀtt markant bakifrÄn har till stor del försvunnit och nu Àr kÀnslan av att vÀgljud och sÄ kommer frÄn en punkt mer i mitten av bilen Àn bakifrÄn som tidigare. BÄdar gott inför isoleringen av dörrarna.

Tommy Widmark
Holset - Breathing Life Into Machines

Sv: MarlboromanÂŽs Volvo S60 2,4T

http://www.gatbilar.se/galleries/923/3/4fedfe842b50d.JPG

En massa svordomar och besynnerliga arbetsstÀllningar senare sÄ satt det silent coat-mattor i alla dörrarna. Klart behagligare ljudnivÄ i bilen nu. Inte tyst, men lÀgre nivÄ helt klart. Men nu satt man ju pÄ vÀg hem och började fundera pÄ hur svÄrt det Àr att ta ner innertaket och om det skulle vara vÀrt att ta ur golvmattorna och lÀgga ljusolering Àven dÀr. Men det kÀnns som ett eventuellt senare projekt.

Tommy Widmark
Holset - Breathing Life Into Machines