Sv: Marlboroman´s Volvo S60 2,4T

Gjort ett litet ryck idag och monterat chassiestag elelr vad man ska kalla det bak. Beställde ju stag både fram och bak. Men det främre var restat så det får bli en senare fråga. Det bakre var inga större konstigheter att få dit. Är lite skillnad nu, den känns lite stadigare bak under kurvtagning.

Tommy Widmark
Holset - Breathing Life Into Machines

Sv: Marlboroman´s Volvo S60 2,4T

http://www.boostedbadger.nu/bilder/s60101104.JPG

Nu har jag fått lite ordning på nya datorn och saker så såhär i efterhand så kastar jag upp en bild på staget. Synd på sitt sätt att dekalerna hamnar åt fel håll... Men men, det syns ju inte så ofta där det sitter.

Tommy Widmark
Holset - Breathing Life Into Machines

Sv: Marlboroman´s Volvo S60 2,4T

Marlboroman skrev:

http://www.boostedbadger.nu/bilder/s60101104.JPG

Nu har jag fått lite ordning på nya datorn och saker så såhär i efterhand så kastar jag upp en bild på staget. Synd på sitt sätt att dekalerna hamnar åt fel håll... Men men, det syns ju inte så ofta där det sitter.

Snyggt! Blir lite banåka nu då? smile

Daniel "Padde" Lindstedt
Projektledare / Redaktör gatbilar.se | Webbansvarig Albinsson&Sjöberg AB
BMW 328 projekt i samarbete med: RMS / Race Marque Systems | Stertman Motorsport | Collex Styling | Schmiedmann | Mekonomen Bilverkstad Karlskrona | Millway |
Joina vår grupp på fejjan: http://www.facebook.com/gatbilar

Sv: Marlboroman´s Volvo S60 2,4T

Padde skrev:

Snyggt! Blir lite banåka nu då? smile

Nja... Lär väl ha staget fram med + lite bättre bromsar tänkte jag innan dess. Men det har ju blivit nån sväng på "promillestigen" för att prova egenskaperna smile

Tommy Widmark
Holset - Breathing Life Into Machines

Sv: Marlboroman´s Volvo S60 2,4T

http://www.boostedbadger.nu/bilder/s60110402.JPG

Dags att väcka upp den här tråden igen efter lång tid i dvala. Har väl egentligen inte hänt så mycket. Har köpt nya sommarfälgar. Vart en dagstripp till göteborg för att hämta dem. Hämtade i samma veva en uppsättning likadana fälgar ytterligare, men dessa ska användas till 850in som R-däcksfälgar. Så nu har jag samm modell på fälg på både 850in och S60in. Lite tråkigt bara att det är 35-profil på dessa däck. Dem blir lite för små tyvärr, hade varit bättre med 40-profil som hade fyllt ut lite bättre. Men nu satt det ju fina däck på så då får dem väl duga tills vidare.

Dem 17" Thor som satt på innan ska jag försöka sälja. Vinterdäck lär köpas nya till nästa säsong. Vet dock inte om jag ska ha kvar dem 16" Mimas jag haft eller om dem ska bytas mot nåt annat. Jag har ju länge haft en liten ide i bakhuvudet på andra fälgar, men får se hur det blir med den saken.

I övrigt har det inte hänt nåt med den alls egentligen. Över vintern har den tuffat på utan bekymmer. Enda jag har gjort är att tvätta och bytt olja och gjort ren luftfiltret. Men nu när det så sakteliga börjar bli varmt igen så man kan hålla på så finns det en del att göra. Det som ligger närmast i planerna är att montera avgassystemet efetr katalysatorn som legat länge och väl, har varit nåt hela tiden som gjort att det inte blivit av. Sen ska jag skaffa facelift strålkastare och montera istället för dem jag har nu. Ena strålkastaren som sitter på har ett stort fult stenskott. Och så ska täckpluggarna för strålkastartorkarna monteras.

Tommy Widmark
Holset - Breathing Life Into Machines

Sv: Marlboroman´s Volvo S60 2,4T

Köpte fjäderbensstag på Elmia, och nu är det monterat.

http://www.boostedbadger.nu/bilder/s601105071.JPG
Motorrummet innan. Ska försöka snygga upp det, men det får bli en senare fråga.

http://www.boostedbadger.nu/bilder/s601105072.JPG
Att installera staget är ingen avancerad operation. Man lossar bara dem 3 muttrarna per sida som håller i respektive fjäderben. Det är fördelaktigt om bilen står på ett hyffsat plant underlag. Och få inga ideer att hissa upp den medans muttrarna är lossade. Det ska gå, men det är säkrast att vänta till muttrarna sitter på plats igen.

http://www.boostedbadger.nu/bilder/s601105073.JPG
Fjäderbensstaget i full frihet. På denna variant så sitter det 2 st bultar, en på var sida där staget och fästena möter varann. Lossa låsmuttrarna och släpp lite på bulten för att underlätta monteringen och för att få fästena i rätt vinkel. Jag tog loss ena fästplattan och la den på plats för att underlätta monteringen då fästena lär lirkas in under plasten vid torkarna och det. Sen sattes bulten tillbaks som jag lossade för att få loss fästplattan, men drog inte åt den helt.

Gick sen vidare med att dra åt muttrarna som håller fast fästplattorna. Bytte muttrar till nya fina kragmuttrar. Dels för att det ser bättre ut men även för att kragmuttrar egentligen är engångsartiklar om man är noga. Till sist drog bultarna mellan fästplatta och stag fast igen och till sist låsmuttrarna till dem.

http://www.boostedbadger.nu/bilder/s601105074.JPG
Då är man framme vid punkten där man tar ett steg tillbaks och beundrar sitt arbete. Och har man lyckats så ska installationen se ut som på bilden. Sen är det egentligen bara att stänga huven och ut och ta en provsväng och känna förbättringen.

Snart dags för besiktning, ska klara av den först sen är det väl dags att börja jobba lite mer seriöst när värmen kommer och man kan hålla på utomhus. Har inte besikningen några invändningar så är det avgassystem efter katalysatorn, bromsar och att sätta i dämpmaterial i dörrarna åtminståne. Dels inför en tänkt framtida uppgradering av ljussystemet och dels för att jag börjat lessna lite på det i mitt tycke höga däckljudet som letar sig in i bilen.

Tommy Widmark
Holset - Breathing Life Into Machines

Sv: Marlboroman´s Volvo S60 2,4T

Bara ett halvår sen det hände nåt här..? Ok, då gör vi ett ryck då, fast inte planerat såklart. Dem som följer Amazon-tråden kanske funderar varför det vart att ge sig i kast med bruksbilen istället när jag igår sa att jag skulle göra ett ryck med den.

Jo... I förmiddags vaknade undertecknad och började planera dagen. Och i bakhuvudet dök tanken upp att lyften i garaget troligen skulle vara ledig. Och jag vet ju att avgassystemet inte är i nåt vidare skick. Skulle man ha tagit tag i det innan dem börjar vräka ut salt och andra mindre motiverande saker. Köpte ju trots allt en rostfritt halvsats från BSR för länge sedan.

Från tanke till handling så rörbitarna lastade in och färden gick till garaget.

http://www.gatbilar.se/galleries/507/3/4eca9ce3a6680.JPG

Originalsystemet såg inte roligt ut. Men det brottades ner efter att ha fått kapa bort bultarna vid flänsen mot katalysatorn. Va nog på tiden för när jag skulle ta loss dem gummiupphängningar som syns på bilden så lossnade den ena armen...

Nya systemet sattes ihop och jag höll som bäst på att brotta upp det själv när en av dem andra i gaarget dök upp som tur var Vi fick upp systemet och skulle fästa det bak när vi inser att det är lite för långt... Mörker... Ner med allt och mäta ut att det vart 3cm för långt och alltså kapades 4,5 cm bort eftersom det fanns marginal. Ihop och upp igen och efter lite övertalning och småstrul så hängde det där det skulle.

http://www.gatbilar.se/galleries/974/3/4eca9ce2b625a.JPG

Dessa klämmor ingick och fick som synes kapas sönder för att det skulle gå att sära på dem för att kunna trä dem på plats. Ena "pinnen" böjdes även ut för att underlätta när dem skulle dras hop. Har ingen bild hur det vart att se ut när det vart klart av 2 orsaker: dels så glömde jag att ta en och dels så var det mörkt ute, sen var ju bilen smutsig också big_smile Drog ut och åkte för att prova om det lär nå fränare. Och vid normal körning och så låter den inte mer än innan. Däremot på full gas så hörs det ett lite mer markant morrande. Men eftersom det är rostfritt så lär man ju vänta ett tag innan systemet börjar låta som det ska. Men är rätt nöjd faktiskt. Visst skulle jag vilja ha det underbara ljudet från ett 3", men det blir rätt jobbigt när man åker långt och sen är det ju lite si och så med plats under bilen...

Tommy Widmark
Holset - Breathing Life Into Machines

Sv: Marlboroman´s Volvo S60 2,4T

Ytterligare en dag i garaget som inte vart som den skulle. Märkte redan igår att det verkade vara pyspunka på ett av däcken bak. Fyllde på dels en gång under dagen igår och sedan lite extra för säkerhets skull innan jag åkte hem. Det såg lungt ut när jag kom he och tänkte att jag skulle fylla på idag ifall det behövdes. Så idag när det var dags att åka till garaget så gick jag ut till bilen...

http://www.gatbilar.se/galleries/580/3/4ecd2b5d6c5c0.JPG

...och mycket riktigt så var det mest bara slut på luft kvar. Så det var ju bara att fiska upp domkraft och reservhjul ur bagaget och sätta igång med att byta däck *suck* Nu har ju nya däck funnits med i tankena inför denna vinter, fast inte just nu, utan lite längre fram. Men det vart ju klart att det inte var någon hållbar plan eftersom den andra däcken inte är några höjdare. Så dök tanken upp om att försöka få tag i nya däck och däckverkstad som hade tid snabbt upp. Fast just nu är det ju lite lätt högtryck på såna saker ja... Hmm...

http://www.gatbilar.se/galleries/491/3/4ecd2b58c30f4.JPG

Tror starkt på att 125/80/17 på 17*3,5"(?) kommer va en hett 2012. Eller inte, mest inte faktiskt big_smile Gick in igen och började fundera på det där med däck och verkstad och kolla runt lite. Men på ren ingivelse så var jag ner på Volvo här i byn som faktislt hade nya däck hemma och bäst v allt - en tid redan imorgon förmiddag. Det här var ju inte riktigt vad projektbudgetar och annat behövde just nu, men det är ju bara att bita ihop och prioritera om.

Tommy Widmark
Holset - Breathing Life Into Machines

Sv: Marlboroman´s Volvo S60 2,4T

Nu så sitter det nya vintermackor på bilen. Bring it on Kung Bore! Men just nu finns väl inte så mycket mer som ska göras med den förrens möjligen efter vintern. Ska putsa upp den invändigt och vaxa den. Annars lär det intehända något mer med den i vinter om jag inte hittar bakljus och framförallt facelift backspeglar till bra pris. Just backspeglarna är jag sugen på att byta av rent praktiska orsaker. Utformningen av dem som sitter på nu bidrar till att grisa ner sidorutorna, något som skulle vara skönt att slippa.

Tommy Widmark
Holset - Breathing Life Into Machines

Sv: Marlboroman´s Volvo S60 2,4T

http://www.gatbilar.se/galleries/863/3/4fd8ced1d4647.JPG

Det är dags att ge S60'n som fått stå i skamvrån hela vintern lite omsorg. Nya bromsskivor fram bland annat. Är ju snart dags för besiktning. Rutan i förardörren har bytts sen den sprack pga ett stenskott i vinteras, men det har inte blivit något byte förrens nu.

http://www.gatbilar.se/galleries/905/3/4fd8ced6a4f20.JPG

Nta styrutslagsbegränsare har det blivit också. Less på att nöta sönder innerskärmarna. Så en högre variant monterade. Man kan ju även lägga brickor bakom om inte vill köpa nya begränsare.

http://www.gatbilar.se/galleries/105/3/4fd8ced5e0ed2.JPG

Nya kränghämmarstag bak, så nu klonkar det inte nå mer bak smile

http://www.gatbilar.se/galleries/375/3/4fd8ced87aafb.JPG

Dessa motorfästen byttes ut, den misslyckade monteringen av hårdare bussningar i dem ledde till slut till att den ena havererade helt och då vart det dags för nya.

http://www.gatbilar.se/galleries/796/3/4fd8ced7a514e.JPG

Nya tvärstagsbussningar på plats och slangen tillladdtrycksmätaren borttagen. Jag lär skaffa eller bygga en annan hållare och till dess så tas mätaren bort. Lär ta och snygga till lite under locket någon dag.

http://www.gatbilar.se/galleries/456/3/4fd8ced4b7ebe.JPG

Har länge irriterat mig på ljudnivån i bilen, alledes för mycket vägljud. Så idag började jag lägga i extra ljudisolering. Dagens arbete begränsade till bagaeluckan. Men insidorna av skärmarna bak och dörrarna ska få matta vid tillfälle. Kabeln till vänster hamnde ju en hel del i vägen för mina planer, men det gick att ändra på.

http://www.gatbilar.se/galleries/823/3/4fd8ced3e90a0.JPG

Drog om så att kabeln gick på insidan. För att förhindra att kabeln nöter mot plåtkanten så snittade jag upp en liten bit gammal vacuumslang jag hade till över och satte på kanten och sen drogs allt fast med ett buntband.

http://www.gatbilar.se/galleries/957/3/4fd8ced2ebf4a.JPG

Kanske inte så snyggt, men det döljs ju av grå matta i vilket fall. Ska väl i kombination med resterade isolering som är planerad göra lite skillnad. Volvo har ju inte förrens några av dem senaste årsmodellerna lärt sig att ljudisolera ordentligt, speciellt i bagaget.

Tommy Widmark
Holset - Breathing Life Into Machines

Sv: Marlboroman´s Volvo S60 2,4T

http://www.gatbilar.se/galleries/590/3/4fdb77838c534.JPG

Att ta bort emblemen har stått på listan över saker som ska göras länge. Och idag vart det gjort.

http://www.gatbilar.se/galleries/382/3/4fdb7784c46ed.JPG

Emblemen borta, men lär ju polera bort skuggorna av dem som syns ännu.

http://www.gatbilar.se/galleries/666/3/4fdb778287aa1.JPG

Som jag tidigare ondgjort mig om så har ju inte Volvo tagit i när det gäller ljudisolering. Textilhistorien som ligger ovanpå hjulhuset sitter bara fast med lite dubbelhäftande tejp - i ena änden...

http://www.gatbilar.se/galleries/706/3/4fdb77817ec31.JPG

Efter att denna bild togs så röck jag loss textilbiten och la ny mayya under den och satte tillbaks mattan ovanpå.

http://www.gatbilar.se/galleries/753/3/4fdb7786a1aab.JPG

Vart lite matta på golvet och i reservhjulsbaljan med.

http://www.gatbilar.se/galleries/689/3/4fdb7785a3a72.JPG

Mattan på passagerarsidan. Resultatet då? Mjo nog allt vart det lite tystare. Däckljudet som tidigare varit rätt markant bakifrån har till stor del försvunnit och nu är känslan av att vägljud och så kommer från en punkt mer i mitten av bilen än bakifrån som tidigare. Bådar gott inför isoleringen av dörrarna.

Tommy Widmark
Holset - Breathing Life Into Machines

Sv: Marlboroman´s Volvo S60 2,4T

http://www.gatbilar.se/galleries/923/3/4fedfe842b50d.JPG

En massa svordomar och besynnerliga arbetsställningar senare så satt det silent coat-mattor i alla dörrarna. Klart behagligare ljudnivå i bilen nu. Inte tyst, men lägre nivå helt klart. Men nu satt man ju på väg hem och började fundera på hur svårt det är att ta ner innertaket och om det skulle vara värt att ta ur golvmattorna och lägga ljusolering även där. Men det känns som ett eventuellt senare projekt.

Tommy Widmark
Holset - Breathing Life Into Machines