Sv: MrHq´s Volvo C70 T5

Tackar!

Jo, att låta saker och ting ta den tid det behövs är nog inte fel, även om det känns lite frustrerande när inget synbart händer. Om inte annat så slipper man, förhoppningsvis, göra om jobbet allt för många gånger innan man får till det som man vill.

Idag ska jag ska jag fixa till de sista bitarna till baslådorna, bla bafflarna. Sen blir det en tur till BRL i morgon för att få lite hjälp att räta ut en del frågetecken inför slutfasen av bagagebygget. Det är framför allt kabeldragningen jag känner mig lite osäker på. Vill helt enkelt veta om jag tänkt rätt innan jag går vidare. Jag bygger för en konfiguration jag i dagsläget inte har hemma (Jag har tänkt att bygga ut systemet lite.) så för att slippa riva och bygga om flera gånger så anpassar jag bygget redan nu till den slutliga konfigurationen.

Ja som alla säger imponerande bygge och det som jag gillar är att det ser så cleant ut redan.

Den som har flest prylar när han dör vinner

Wistrand skrev:

Ja som alla säger imponerande bygge och det som jag gillar är att det ser så cleant ut redan.

Tack Peter! smile

Kul att mina ansträngningar uppskattas! Dina och alla andras positiva kommentarer värmer, och ger ny energi.

MrH skrev:
Wistrand skrev:

Tack Peter! smile

Kul att mina ansträngningar uppskattas! Dina och alla andras positiva kommentarer värmer, och ger ny energi.

Håller med Peter...
Men saknar lite nya bilder... big_smile

Rille K
Kolla gärna in min hemsida, www.rille-k.se..
Där finns lite historia, bilder på tidigare bilar, länkar till alla sponsorer m,m..   

rilleK skrev:
MrH skrev:
Wistrand skrev:

Tack Peter! smile

Håller med Peter...
Men saknar lite nya bilder... big_smile

Tack!
Att inga nya bilder dykt upp beror på att det inte hänt ett skit i princip sen senaste uppdateringen. I-brädan jävlas med mig och jag har fått göra om flera gånger vid den extra upphöjningen på mitten. Det som såg så bra ut i början blev inte bra. Jag hade antagligen inte sträckt tyget tillräckligt hårt så det sjönk på mitten när jag la på polyester. Vid andra försöket använde jag fleecetyg och det gav den rätta formen men byggde för mycket på höjden så linjerna stämde inte. Det "roade" jag mig med att slipa bort under lördagsförmiddagen för att sedan ägna eftermiddagen/kvällen till att försöka sanera garaget hjälpligt från allt jä-la slipdamm. Nu är det nerslipat så att linjerna stämmer igen så nu får jag göra ett nytt försök med högtalartyget.

Däremot har det blivit riktigt bra med högtalarbafflarna i ändarna! Där stämmer linjerna och högtalartyget är förstärkt med ett lager glasfiberväv. Slätt och fint utan en gnutta spackel! wink  Lite väv på insidan bara för säkerhets skull så är det helt klart där i alla fall.

Ljudbygget i bagaget står däremot still. Dels pga att jag använder bilen dagligen men framför allt pga materialbrist. Får se om kassan tillåter lite inköp under februari. Har långhelg vecka 7 så det hade varit ett perfekt tillfälle att slutföra inpassandet i bagaget, och kanske till och med hinna installera det nya bygget.

Jä-ligt skönt att inte ha några sponsoråttaganden eller en dedline för när allt ska vara klart! lol

såååå nu myser jag med alla bilder mm smile

gillar starkt den cleana instrumentbrädan.....MrH bygge i sann anda smile

Sponsorer
MDS 
Guttes custom & flock
Pioneer
Sportstolen.se.

Pain skrev:

såååå nu myser jag med alla bilder mm smile

gillar starkt den cleana instrumentbrädan.....MrH bygge i sann anda smile

Tack Matte! Det värmer att höra. smile

Tråkigt med brädan.. Men jag vet ju att du inte ger upp, så det kommer bli lysande när du är klar.. big_smile
Ska klura lite på att få upp högtalare på brädan jag också, men när vet jag inte.. tongue

Rille K
Där finns lite historia, bilder på tidigare bilar, länkar till alla sponsorer m,m..   

rilleK skrev:

Tråkigt med brädan.. Men jag vet ju att du inte ger upp, så det kommer bli lysande när du är klar.. big_smile
Ska klura lite på att få upp högtalare på brädan jag också, men när vet jag inte.. tongue

Nä, ge upp är inget alternativ! big_smile

Har just kommit in efter att ha varit ute i garaget och kollat resultatet av gårdagskvällens ansträngningar blev. Nu ser det ut som det ska och när jag kommer hem i natt lägger jag på ett lager glasfiberväv. Sen är det förhoppningsvis bara småjusteringar kvar.

Dags för en liten uppdatering. Det har inte skett så mycket sen senaste uppdatering av skäl som ni redan kunnat läsa om. Nu är dock instrumentbrädan i stort sett klar och det återstår bara lite jobb med slutfinishen innan den kan kläs in. Jag inser dock att det där med att klä den kommer jag inte att klara av själv, inte med ett resultat jag blir nöjd med i alla fall. Nåväl, här kommer lite bilder.

http://www.gatbilar.se/galleries/554/3/4f36c7df2fcf2.jpg
Ett lager vävd glasfiber som förstärkning till det tunna högtalartyget.

http://www.gatbilar.se/galleries/951/3/4f36c7d5da9cb.jpg
Lite glasfiberspackel för att justera några mindre ojämnheter.

http://www.gatbilar.se/galleries/147/3/4f36c7cfe3bfa.jpg
Blev riktigt bra med den tunna, ganska mjuka 10 cm breda plastspackeln från Biltema-kitet.

http://www.gatbilar.se/galleries/239/3/4f36c7e52bbfd.jpg
Glasfiberspacklet slipat. Tog en gammal hederlig rasp först innan det hade härdat helt. Det går att få väldigt slätt trots de grova tänderna. Avslutade med 240-papper.

http://www.gatbilar.se/galleries/492/3/4f36c82067159.jpg
Kunde ju inte vara sämre än er andra så även jag provade att mixa finspackel och polyester som sen penslades på.

http://www.gatbilar.se/galleries/763/3/4f36c8299d6f7.jpg
Innan avslipningen. Hade jag varit lite mer noga hade jag antagligen sluppit slipa. wink

Impulsshoppade lite igår när jag var in om Biltema. Råkade få syn på att dom ställt fram lite prylar till utförsäljning och sån't får man ju kolla in. Fick syn på en sak, eller rättare sagt två saker, som jag bara inte kunde motstå.

http://www.gatbilar.se/galleries/638/3/4f36cf79c5b52.jpg

http://www.gatbilar.se/galleries/718/3/4f36cf807ec42.jpg

Jag tycker dom är snygga och stilrena och det är många gånger som jag har gått och tittat på dessa ändrör men avstått från att köpa för att jag tyckt att jag inte haft råd att lägga ut 899 kr på något jag egentligen inte behöver, för att montera twinpipe på V70'n har aldrig inte varit aktuellt. Men på C70'n..... Nu såldes sista paret ut för 299 kr så jag kunde bara inte låta bli. Återstår nu att se om dom hamnar på C70'n framöver.

//Magnus

Brädan börjar se riktigt bra ut, ska bli riktigt spännande att se slutresultatet som jag vet kommer bli kanon.

// Mange

Kika gärna in på min projekttråd: XC70 Goes SQ and Showcar 2013

Brädan kommer bli sååå grym. Riktigt snygga former!
Kul med ett par nya ändrör också... kan nog göra sig bra på c70'n big_smile

Mvh Kenta Edvardsen
Ordförande i NORDISKA X40 KLUBBEN
PROJEKTTRÅDEN: SOUL FIRE - MAKEOVER
SPONSORER: BILRADIOHUSET  |  HOVA.COM  |  BILLACKERING.EU

Kul att ni gillar i-brädan! Hoppas bara att jag kan hitta någon som kan hjälpa mig att klä den utan att jag blir ruinerad.

kommer bli riktigt snyggt.

MVH
Björne "NALLEN"

Sponsorer: SC Styling, ABS wheels, DO88.se

Blir riktigt snyggt med brädan smile Har lite funderingar efetrsom jag själv håller på med brädan smile
Hur reagera skumet på den mot polyn? La du väv på hela eller endast delvis?

Tack grabbar! smile

MRsandgren skrev:

Blir riktigt snyggt med brädan smile Har lite funderingar efetrsom jag själv håller på med brädan smile

Vad jag märkt reagerar inte skummet alls på polyestern. Heller inga problem att få det att fästa trots att skummet har en ganska blank yta.

I dagsläget är det väv på hela ovansidan utom ovanför passagerarairbagen. Tanken var att den skulle kunna fungera som vanligt även med den moddade överdelen, men jag inser att det nog blir klurigt att få det snyggt sen när den skall kläs för det blir ju lite nivåskillnad mellan den plastade ytan och den oplastade. Lutar åt att koppla ut pass-bagen och plasta även den delen av brädan så att det blir en jämn yta.

MrH skrev:

Tack grabbar! smile

MRsandgren skrev:

Vad jag märkt reagerar inte skummet alls på polyestern. Heller inga problem att få det att fästa trots att skummet har en ganska blank yta.

I dagsläget är det väv på hela ovansidan utom ovanför passagerarairbagen. Tanken var att den skulle kunna fungera som vanligt även med den moddade överdelen, men jag inser att det nog blir klurigt att få det snyggt sen när den skall kläs för det blir ju lite nivåskillnad mellan den plastade ytan och den oplastade. Lutar åt att koppla ut pass-bagen och plasta även den delen av brädan så att det blir en jämn yta.

Underbart tackar för den infon hjälpte mig en hel del med hur jag skall göra med min bräda nu smile

Jo det är ju tyvärr så att det blir en liten nivå skillnad med tror du inte airbagen kommer funka ändå är ju rätt bra tryck i den smile

Jo, den slår säkert igenom ett lager glasfiberväv men frågan är ju hur mycket "skit" som flyger med upp i ansiktet på den som ev sitter på passagerarsidan. Känns lite bättre att den inte finns alls i så fall.
Ett alternativ är väl möjligen att man skär upp den plastade ytan på samma ställen som i-brädan har sina försvagningar i plaststommen. Det skulle ju bli som två lock som följer med originalöppningen. Teoretiskt sett i alla fall.

Edit: När du skall plasta din överdel, för jag fattar det som att du ska göra det du med, så tänk på att använda den vävda varianten av glasfiber och inte den med trådarna liggande "huller om buller" och som går att riva isär. Den vävda varianten ger dig en i det närmaste helt slät och jämntjock laminering, och den är förvånansvärt följsam när den blir indränkt med polyester.

Senaste redigerad av MrH (2012-02-13 11:46:37)

MrH skrev:

Jo, den slår säkert igenom ett lager glasfiberväv men frågan är ju hur mycket "skit" som flyger med upp i ansiktet på den som ev sitter på passagerarsidan. Känns lite bättre att den inte finns alls i så fall.
Ett alternativ är väl möjligen att man skär upp den plastade ytan på samma ställen som i-brädan har sina försvagningar i plaststommen. Det skulle ju bli som två lock som följer med originalöppningen. Teoretiskt sett i alla fall.

Kanske hade funkat att bara pensla poly där och spackla resten med fin spackel smile Fast de e klart det spricker ju och flyger upp en massa då med.

Men göra det som orginalet hade ju funkat kanske smile Tur jag inte har någon airbag där så jag slipper fundera på det i alla fall smile

Ser s...t bra ut Mange...
Slut rören kan du posta till mig... lol

Rille K

Jaha, om jag skulle bjuda på en liten uppdatering..... wink

I-brädan börjar närma sig ett stadie där den nog får vara klar. Idag har jag inriktat mig på att slutjustera formerna på urtaget i den extra upphöjningen.  Hmm... Det där lät nog lite knepigt så bilderna får tala själva. smile

http://www.gatbilar.se/galleries/162/3/4f3ed1e283d46.jpg
Så här ser det ut från insidan. Dags att jämna till hålets kanter lite.

http://www.gatbilar.se/galleries/1/3/4f3ed1d6d9c8a.jpg
Jag visste väl att jag skulle få nytta av den där biten som blev över när jag byggde strömbrytarpanelen till V70'n! Ena sidan hade till och med en lagom böj redan så den passade nästan skrämmande bra direkt.
Kletade dit lite glasfiberspackel på insidan av hålets kanter och pressade dit plexibiten.

http://www.gatbilar.se/galleries/566/3/4f3ed1dc41cff.jpg
Så här ser det ut från framsidan. Nu skall hålet få en lite mer symetrisk form, i alla fall i ovankant. Bilder på det kommer i morgon för jag glömde naturligtvis att ta med kameran in från garaget.

Så i morgon lördag görs det sista sen är jag klar med I-brädan så långt. Återstår "bara" att få den snyggt klädd också, och det ser ut som om det har löst sig med den biten. wink

rilleK skrev:

Ser s...t bra ut Mange...
Slut rören kan du posta till mig... lol

Tack kompis! Det värmer att höra från en sån prefektionist som dig. smile
Men slutrören håller jag hårt i tillsvidare. wink

Snyggt!

Kan ha missat det men vad är det som ska vara i hålet där?

.

Mvh Kenta Edvardsen
Ordförande i NORDISKA X40 KLUBBEN
PROJEKTTRÅDEN: SOUL FIRE - MAKEOVER
SPONSORER: BILRADIOHUSET  |  HOVA.COM  |  BILLACKERING.EU

premonitioner skrev:

Snyggt!

Kan ha missat det men vad är det som ska vara i hålet där?

Tack!
Du har inte missat något för jag har inte avslöjat det än. Måste ju se till att hålla er nyfikenhet vid liv så jag tänkte hålla på det tills första träffen i vår. lol
Fast egentligen är den främsta anledningen att jag inte vet än om det funkar som jag har tänkt.

Härligt jobbat man är klart nyfiken på resultatet....

Den som har flest prylar när han dör vinner