Sv: MrHqÂŽs Volvo C70 T5

Tackar!

Jo, att lÄta saker och ting ta den tid det behövs Àr nog inte fel, Àven om det kÀnns lite frustrerande nÀr inget synbart hÀnder. Om inte annat sÄ slipper man, förhoppningsvis, göra om jobbet allt för mÄnga gÄnger innan man fÄr till det som man vill.

Idag ska jag ska jag fixa till de sista bitarna till baslÄdorna, bla bafflarna. Sen blir det en tur till BRL i morgon för att fÄ lite hjÀlp att rÀta ut en del frÄgetecken inför slutfasen av bagagebygget. Det Àr framför allt kabeldragningen jag kÀnner mig lite osÀker pÄ. Vill helt enkelt veta om jag tÀnkt rÀtt innan jag gÄr vidare. Jag bygger för en konfiguration jag i dagslÀget inte har hemma (Jag har tÀnkt att bygga ut systemet lite.) sÄ för att slippa riva och bygga om flera gÄnger sÄ anpassar jag bygget redan nu till den slutliga konfigurationen.

Ja som alla sÀger imponerande bygge och det som jag gillar Àr att det ser sÄ cleant ut redan.

Den som har flest prylar nÀr han dör vinner

Wistrand skrev:

Ja som alla sÀger imponerande bygge och det som jag gillar Àr att det ser sÄ cleant ut redan.

Tack Peter! smile

Kul att mina anstrÀngningar uppskattas! Dina och alla andras positiva kommentarer vÀrmer, och ger ny energi.

MrH skrev:
Wistrand skrev:

Tack Peter! smile

Kul att mina anstrÀngningar uppskattas! Dina och alla andras positiva kommentarer vÀrmer, och ger ny energi.

HĂ„ller med Peter...
Men saknar lite nya bilder... big_smile

Rille K
Kolla gÀrna in min hemsida, www.rille-k.se..
DĂ€r finns lite historia, bilder pĂ„ tidigare bilar, lĂ€nkar till alla sponsorer m,m..   

rilleK skrev:
MrH skrev:
Wistrand skrev:

Tack Peter! smile

HĂ„ller med Peter...
Men saknar lite nya bilder... big_smile

Tack!
Att inga nya bilder dykt upp beror pÄ att det inte hÀnt ett skit i princip sen senaste uppdateringen. I-brÀdan jÀvlas med mig och jag har fÄtt göra om flera gÄnger vid den extra upphöjningen pÄ mitten. Det som sÄg sÄ bra ut i början blev inte bra. Jag hade antagligen inte strÀckt tyget tillrÀckligt hÄrt sÄ det sjönk pÄ mitten nÀr jag la pÄ polyester. Vid andra försöket anvÀnde jag fleecetyg och det gav den rÀtta formen men byggde för mycket pÄ höjden sÄ linjerna stÀmde inte. Det "roade" jag mig med att slipa bort under lördagsförmiddagen för att sedan Àgna eftermiddagen/kvÀllen till att försöka sanera garaget hjÀlpligt frÄn allt jÀ-la slipdamm. Nu Àr det nerslipat sÄ att linjerna stÀmmer igen sÄ nu fÄr jag göra ett nytt försök med högtalartyget.

DĂ€remot har det blivit riktigt bra med högtalarbafflarna i Ă€ndarna! DĂ€r stĂ€mmer linjerna och högtalartyget Ă€r förstĂ€rkt med ett lager glasfibervĂ€v. SlĂ€tt och fint utan en gnutta spackel! wink  Lite vĂ€v pĂ„ insidan bara för sĂ€kerhets skull sĂ„ Ă€r det helt klart dĂ€r i alla fall.

Ljudbygget i bagaget stÄr dÀremot still. Dels pga att jag anvÀnder bilen dagligen men framför allt pga materialbrist. FÄr se om kassan tillÄter lite inköp under februari. Har lÄnghelg vecka 7 sÄ det hade varit ett perfekt tillfÀlle att slutföra inpassandet i bagaget, och kanske till och med hinna installera det nya bygget.

JÀ-ligt skönt att inte ha nÄgra sponsorÄttaganden eller en dedline för nÀr allt ska vara klart! lol

sÄÄÄÄ nu myser jag med alla bilder mm smile

gillar starkt den cleana instrumentbrÀdan.....MrH bygge i sann anda smile

Sponsorer
MDS 
Guttes custom & flock
Pioneer
Sportstolen.se.

Pain skrev:

sÄÄÄÄ nu myser jag med alla bilder mm smile

gillar starkt den cleana instrumentbrÀdan.....MrH bygge i sann anda smile

Tack Matte! Det vÀrmer att höra. smile

TrÄkigt med brÀdan.. Men jag vet ju att du inte ger upp, sÄ det kommer bli lysande nÀr du Àr klar.. big_smile
Ska klura lite pÄ att fÄ upp högtalare pÄ brÀdan jag ocksÄ, men nÀr vet jag inte.. tongue

Rille K
DĂ€r finns lite historia, bilder pĂ„ tidigare bilar, lĂ€nkar till alla sponsorer m,m..   

rilleK skrev:

TrÄkigt med brÀdan.. Men jag vet ju att du inte ger upp, sÄ det kommer bli lysande nÀr du Àr klar.. big_smile
Ska klura lite pÄ att fÄ upp högtalare pÄ brÀdan jag ocksÄ, men nÀr vet jag inte.. tongue

NÀ, ge upp Àr inget alternativ! big_smile

Har just kommit in efter att ha varit ute i garaget och kollat resultatet av gÄrdagskvÀllens anstrÀngningar blev. Nu ser det ut som det ska och nÀr jag kommer hem i natt lÀgger jag pÄ ett lager glasfibervÀv. Sen Àr det förhoppningsvis bara smÄjusteringar kvar.

Dags för en liten uppdatering. Det har inte skett sÄ mycket sen senaste uppdatering av skÀl som ni redan kunnat lÀsa om. Nu Àr dock instrumentbrÀdan i stort sett klar och det ÄterstÄr bara lite jobb med slutfinishen innan den kan klÀs in. Jag inser dock att det dÀr med att klÀ den kommer jag inte att klara av sjÀlv, inte med ett resultat jag blir nöjd med i alla fall. NÄvÀl, hÀr kommer lite bilder.

http://www.gatbilar.se/galleries/554/3/4f36c7df2fcf2.jpg
Ett lager vÀvd glasfiber som förstÀrkning till det tunna högtalartyget.

http://www.gatbilar.se/galleries/951/3/4f36c7d5da9cb.jpg
Lite glasfiberspackel för att justera nÄgra mindre ojÀmnheter.

http://www.gatbilar.se/galleries/147/3/4f36c7cfe3bfa.jpg
Blev riktigt bra med den tunna, ganska mjuka 10 cm breda plastspackeln frÄn Biltema-kitet.

http://www.gatbilar.se/galleries/239/3/4f36c7e52bbfd.jpg
Glasfiberspacklet slipat. Tog en gammal hederlig rasp först innan det hade hÀrdat helt. Det gÄr att fÄ vÀldigt slÀtt trots de grova tÀnderna. Avslutade med 240-papper.

http://www.gatbilar.se/galleries/492/3/4f36c82067159.jpg
Kunde ju inte vara sÀmre Àn er andra sÄ Àven jag provade att mixa finspackel och polyester som sen penslades pÄ.

http://www.gatbilar.se/galleries/763/3/4f36c8299d6f7.jpg
Innan avslipningen. Hade jag varit lite mer noga hade jag antagligen sluppit slipa. wink

Impulsshoppade lite igÄr nÀr jag var in om Biltema. RÄkade fÄ syn pÄ att dom stÀllt fram lite prylar till utförsÀljning och sÄn't fÄr man ju kolla in. Fick syn pÄ en sak, eller rÀttare sagt tvÄ saker, som jag bara inte kunde motstÄ.

http://www.gatbilar.se/galleries/638/3/4f36cf79c5b52.jpg

http://www.gatbilar.se/galleries/718/3/4f36cf807ec42.jpg

Jag tycker dom Ă€r snygga och stilrena och det Ă€r mĂ„nga gĂ„nger som jag har gĂ„tt och tittat pĂ„ dessa Ă€ndrör men avstĂ„tt frĂ„n att köpa för att jag tyckt att jag inte haft rĂ„d att lĂ€gga ut 899 kr pĂ„ nĂ„got jag egentligen inte behöver, för att montera twinpipe pĂ„ V70'n har aldrig inte varit aktuellt. Men pĂ„ C70'n..... Nu sĂ„ldes sista paret ut för 299 kr sĂ„ jag kunde bara inte lĂ„ta bli. ÅterstĂ„r nu att se om dom hamnar pĂ„ C70'n framöver.

//Magnus

BrÀdan börjar se riktigt bra ut, ska bli riktigt spÀnnande att se slutresultatet som jag vet kommer bli kanon.

// Mange

Kika gÀrna in pÄ min projekttrÄd: XC70 Goes SQ and Showcar 2013

BrÀdan kommer bli sÄÄÄ grym. Riktigt snygga former!
Kul med ett par nya Àndrör ocksÄ... kan nog göra sig bra pÄ c70'n big_smile

Mvh Kenta Edvardsen
Ordförande i NORDISKA X40 KLUBBEN
PROJEKTTRÅDEN: SOUL FIRE - MAKEOVER
SPONSORER: BILRADIOHUSET  |  HOVA.COM  |  BILLACKERING.EU

Kul att ni gillar i-brÀdan! Hoppas bara att jag kan hitta nÄgon som kan hjÀlpa mig att klÀ den utan att jag blir ruinerad.

kommer bli riktigt snyggt.

MVH
Björne "NALLEN"

Sponsorer: SC Styling, ABS wheels, DO88.se

Blir riktigt snyggt med brÀdan smile Har lite funderingar efetrsom jag sjÀlv hÄller pÄ med brÀdan smile
Hur reagera skumet pÄ den mot polyn? La du vÀv pÄ hela eller endast delvis?

Tack grabbar! smile

MRsandgren skrev:

Blir riktigt snyggt med brÀdan smile Har lite funderingar efetrsom jag sjÀlv hÄller pÄ med brÀdan smile

Vad jag mÀrkt reagerar inte skummet alls pÄ polyestern. Heller inga problem att fÄ det att fÀsta trots att skummet har en ganska blank yta.

I dagslÀget Àr det vÀv pÄ hela ovansidan utom ovanför passagerarairbagen. Tanken var att den skulle kunna fungera som vanligt Àven med den moddade överdelen, men jag inser att det nog blir klurigt att fÄ det snyggt sen nÀr den skall klÀs för det blir ju lite nivÄskillnad mellan den plastade ytan och den oplastade. Lutar Ät att koppla ut pass-bagen och plasta Àven den delen av brÀdan sÄ att det blir en jÀmn yta.

MrH skrev:

Tack grabbar! smile

MRsandgren skrev:

Vad jag mÀrkt reagerar inte skummet alls pÄ polyestern. Heller inga problem att fÄ det att fÀsta trots att skummet har en ganska blank yta.

I dagslÀget Àr det vÀv pÄ hela ovansidan utom ovanför passagerarairbagen. Tanken var att den skulle kunna fungera som vanligt Àven med den moddade överdelen, men jag inser att det nog blir klurigt att fÄ det snyggt sen nÀr den skall klÀs för det blir ju lite nivÄskillnad mellan den plastade ytan och den oplastade. Lutar Ät att koppla ut pass-bagen och plasta Àven den delen av brÀdan sÄ att det blir en jÀmn yta.

Underbart tackar för den infon hjÀlpte mig en hel del med hur jag skall göra med min brÀda nu smile

Jo det Àr ju tyvÀrr sÄ att det blir en liten nivÄ skillnad med tror du inte airbagen kommer funka ÀndÄ Àr ju rÀtt bra tryck i den smile

Jo, den slÄr sÀkert igenom ett lager glasfibervÀv men frÄgan Àr ju hur mycket "skit" som flyger med upp i ansiktet pÄ den som ev sitter pÄ passagerarsidan. KÀnns lite bÀttre att den inte finns alls i sÄ fall.
Ett alternativ Àr vÀl möjligen att man skÀr upp den plastade ytan pÄ samma stÀllen som i-brÀdan har sina försvagningar i plaststommen. Det skulle ju bli som tvÄ lock som följer med originalöppningen. Teoretiskt sett i alla fall.

Edit: NÀr du skall plasta din överdel, för jag fattar det som att du ska göra det du med, sÄ tÀnk pÄ att anvÀnda den vÀvda varianten av glasfiber och inte den med trÄdarna liggande "huller om buller" och som gÄr att riva isÀr. Den vÀvda varianten ger dig en i det nÀrmaste helt slÀt och jÀmntjock laminering, och den Àr förvÄnansvÀrt följsam nÀr den blir indrÀnkt med polyester.

Senaste redigerad av MrH (2012-02-13 11:46:37)

MrH skrev:

Jo, den slÄr sÀkert igenom ett lager glasfibervÀv men frÄgan Àr ju hur mycket "skit" som flyger med upp i ansiktet pÄ den som ev sitter pÄ passagerarsidan. KÀnns lite bÀttre att den inte finns alls i sÄ fall.
Ett alternativ Àr vÀl möjligen att man skÀr upp den plastade ytan pÄ samma stÀllen som i-brÀdan har sina försvagningar i plaststommen. Det skulle ju bli som tvÄ lock som följer med originalöppningen. Teoretiskt sett i alla fall.

Kanske hade funkat att bara pensla poly dÀr och spackla resten med fin spackel smile Fast de e klart det spricker ju och flyger upp en massa dÄ med.

Men göra det som orginalet hade ju funkat kanske smile Tur jag inte har nÄgon airbag dÀr sÄ jag slipper fundera pÄ det i alla fall smile

Ser s...t bra ut Mange...
Slut rören kan du posta till mig... lol

Rille K

Jaha, om jag skulle bjuda pÄ en liten uppdatering..... wink

I-brĂ€dan börjar nĂ€rma sig ett stadie dĂ€r den nog fĂ„r vara klar. Idag har jag inriktat mig pĂ„ att slutjustera formerna pĂ„ urtaget i den extra upphöjningen.  Hmm... Det dĂ€r lĂ€t nog lite knepigt sĂ„ bilderna fĂ„r tala sjĂ€lva. smile

http://www.gatbilar.se/galleries/162/3/4f3ed1e283d46.jpg
SÄ hÀr ser det ut frÄn insidan. Dags att jÀmna till hÄlets kanter lite.

http://www.gatbilar.se/galleries/1/3/4f3ed1d6d9c8a.jpg
Jag visste vÀl att jag skulle fÄ nytta av den dÀr biten som blev över nÀr jag byggde strömbrytarpanelen till V70'n! Ena sidan hade till och med en lagom böj redan sÄ den passade nÀstan skrÀmmande bra direkt.
Kletade dit lite glasfiberspackel pÄ insidan av hÄlets kanter och pressade dit plexibiten.

http://www.gatbilar.se/galleries/566/3/4f3ed1dc41cff.jpg
SÄ hÀr ser det ut frÄn framsidan. Nu skall hÄlet fÄ en lite mer symetrisk form, i alla fall i ovankant. Bilder pÄ det kommer i morgon för jag glömde naturligtvis att ta med kameran in frÄn garaget.

SĂ„ i morgon lördag görs det sista sen Ă€r jag klar med I-brĂ€dan sĂ„ lĂ„ngt. ÅterstĂ„r "bara" att fĂ„ den snyggt klĂ€dd ocksĂ„, och det ser ut som om det har löst sig med den biten. wink

rilleK skrev:

Ser s...t bra ut Mange...
Slut rören kan du posta till mig... lol

Tack kompis! Det vÀrmer att höra frÄn en sÄn prefektionist som dig. smile
Men slutrören hÄller jag hÄrt i tillsvidare. wink

Snyggt!

Kan ha missat det men vad Àr det som ska vara i hÄlet dÀr?

.

Mvh Kenta Edvardsen
Ordförande i NORDISKA X40 KLUBBEN
PROJEKTTRÅDEN: SOUL FIRE - MAKEOVER
SPONSORER: BILRADIOHUSET  |  HOVA.COM  |  BILLACKERING.EU

premonitioner skrev:

Snyggt!

Kan ha missat det men vad Àr det som ska vara i hÄlet dÀr?

Tack!
Du har inte missat nÄgot för jag har inte avslöjat det Àn. MÄste ju se till att hÄlla er nyfikenhet vid liv sÄ jag tÀnkte hÄlla pÄ det tills första trÀffen i vÄr. lol
Fast egentligen Àr den frÀmsta anledningen att jag inte vet Àn om det funkar som jag har tÀnkt.

HÀrligt jobbat man Àr klart nyfiken pÄ resultatet....

Den som har flest prylar nÀr han dör vinner