Sv: VolvoBrudÂŽs Volvo 940

ProjekttrÄden skapades utan problem.

Galen brud som lever livet nu. Ångra inget du gjort, Ă„ngra de du inte gjort. LEV!

Sv: VolvoBrudÂŽs Volvo 940

http://www.gatbilar.se/galleries/365/3/4e787562e388a.JPG
Min vildkatt i fronten

http://www.gatbilar.se/galleries/694/3/4e787580226bd.JPG
Min bakrutedekal

http://www.gatbilar.se/galleries/413/3/4e78758d75a13.png
Ja sÄ ser pÀrlan ut. Lr gjorde iaf

http://www.gatbilar.se/galleries/730/3/4e78759988dbb.png
O detta Àr en vinkel frÄn fro.. nÀ just de bakifrÄn av bilen hehe


Ja jag hÄller pÄ o gör om min svarta 940 LTT till en troligen grön 940 me mer tryck i motor o förhoppningsvis synas lite mer

Har mĂ„l att göra den i utstĂ€llningsskick.  men kan hĂ€nda den blir i bĂ€ttre bruksskick. Men sikta högt o dĂ„ faller du int te botten om ngt skull skita sig  SĂ„ min förhoppning Ă€r att den ska bli klar innan Elmia o kuna stĂ€lla ut den.
FÄr se om jag lyckas. tips o trix mottagets gÀrna:)

Galen brud som lever livet nu. Ångra inget du gjort, Ă„ngra de du inte gjort. LEV!

Sv: VolvoBrudÂŽs Volvo 940

http://www.gatbilar.se/galleries/486/3/4e7f45978031a.JPG
inuti bilen efter DAG 1


DAG 2 i projektet
http://www.gatbilar.se/galleries/735/3/4e7f44de76ff0.JPG
Ja sÄ kan de se ut nÀr de blir klart

http://www.gatbilar.se/galleries/672/3/4e7f452232f1d.JPG
tanklockslossning, oj rĂ„ka ta sönder lite. Äh finns folk som livnĂ€r sg pĂ„ att fixa reservdelar =P

http://www.gatbilar.se/galleries/753/3/4e7f453897f1a.JPG
ett handtag pÄ vÀg att tas bort


DAG 3 i projektet
http://www.gatbilar.se/galleries/696/3/4e7f4565d2dc5.JPG
oj dÀr försvann motorhuven

http://www.gatbilar.se/galleries/459/3/4e7f45aede365.JPG
skuffen rensad

http://www.gatbilar.se/galleries/586/3/4e7f457d6ec28.JPG
bagageluckan bortskruvad

http://www.gatbilar.se/galleries/757/3/4e7f454eb0d84.JPG
bagageluckad rensad. Helt sj utan att frÄga om hjÀlp. visst e blondi duktig =P haha

http://www.gatbilar.se/galleries/90/3/4e7f44f53256c.JPG
Min motorhuv.  vill nĂ€stan spara den o ha vildkatten kvar wink


Ja de hÀnde lite dom första dgrna. FÄ se hur snabbt de gÄr sen big_smile

Senaste redigerad av VolvoBrud (2011-09-25 16:26:48)

Galen brud som lever livet nu. Ångra inget du gjort, Ă„ngra de du inte gjort. LEV!

Sv: VolvoBrudÂŽs Volvo 940

SÄ nu kommer de upp ilte nya bilder efter lite uppehÄll.

http://www.gatbilar.se/galleries/855/3/4e8abd6273ecc.JPG
Oj den blev visst enögd=P

http://www.gatbilar.se/galleries/706/3/4e8abd7e3edb3.JPG
Jag skruvar loss alla detaljer frÄn skuffluckan

http://www.gatbilar.se/galleries/802/3/4e8abd96c4996.JPG
NÀstintill tomt dÀr bak.

http://www.gatbilar.se/galleries/89/3/4e8abdaa462ab.JPG
lite fix sÄ fÄr man bort detaljer som man inte gillar

http://www.gatbilar.se/galleries/393/3/4e8abdbe4eafd.JPG
NĂ€stan tomt fram=)

http://www.gatbilar.se/galleries/543/3/4e8abdd56039d.JPG
HĂ€r plockas lister bort


Detta ha hÀnt pÄ bilen/kjolen under2-3v tid. Jag ha sj inte gjort nÄtt för kompisen ville göra detta o fick fria hÀnder. för jag o plast hör inte ihop wink hehe (plus jag ha istÀllet jobbat som en galning för o kunna köpa grejer till min favvobil, hihi )

Han tyckte jag skull fÄ lite egentouch pÄ de hela sÄ de mÀrks att de e jag som kommer glidandes me bilen i fÀrdigt skick smile


http://www.gatbilar.se/galleries/727/3/4e8abde6b890b.JPG
HÀr försvann lite grejer

http://www.gatbilar.se/galleries/695/3/4e8abdf865797.JPG

http://www.gatbilar.se/galleries/968/3/4e8abfc9db385.JPG
en motor i nuvarande skick

http://www.gatbilar.se/galleries/200/3/4e8abfded901e.JPG
enögd volvo Undra va besiktningsmÀnnen sÀger. FÄr jag godkÀnt? hihi

http://www.gatbilar.se/galleries/950/3/4e8abff0a1a59.JPG
Kjolen före

http://www.gatbilar.se/galleries/153/3/4e8ac00296555.JPG
kjoldel

http://www.gatbilar.se/galleries/20/3/4e8ac01478b2c.JPG
va skummt de blev

Galen brud som lever livet nu. Ångra inget du gjort, Ă„ngra de du inte gjort. LEV!

Sv: VolvoBrudÂŽs Volvo 940

Nu kommer de upp lite fler bilder frÄn dom gÄgna 2-3 v.


http://www.gatbilar.se/galleries/805/3/4e8ac2ed1cce3.JPG
HĂ€r ha de kapats lite

http://www.gatbilar.se/galleries/434/3/4e8ac2ca6cf4a.JPG
DÄ satte han dom sÄhÀr istÀllet, ja men de kan nog bli bra

http://www.gatbilar.se/galleries/141/3/4e8ac2dc66f0e.JPG
Lite annorlunda stuk

http://www.gatbilar.se/galleries/133/3/4e8ac2ba6e25f.JPG
SÄ kan de se ut ungefÀr i fÀrdigt skick

http://www.gatbilar.se/galleries/204/3/4e8ac2fd4fdba.JPG
HÀr bli de gÀlar sÄ bilen kan andas under vatten. Undervattensbil =P

http://www.gatbilar.se/galleries/770/3/4e8ac31023079.JPG
ny vinkel

http://www.gatbilar.se/galleries/970/3/4e8ac31fef5a1.JPG

http://www.gatbilar.se/galleries/253/3/4e8ac331ea76d.JPG

http://www.gatbilar.se/galleries/446/3/4e8ac344dc639.JPG
Lite mer stödmaterial sÄ den sitter dÀr sen, blir nog bra ska vi se

http://www.gatbilar.se/galleries/133/3/4e8ac3569cd61.JPG
Ja nu börja de likna nÄtt


SĂ„ va tycks om projektet hittills?
NÄra tips o ideér?

Galen brud som lever livet nu. Ångra inget du gjort, Ă„ngra de du inte gjort. LEV!

Sv: VolvoBrudÂŽs Volvo 940

http://www.gatbilar.se/galleries/141/3/4e8ac96ccada1.JPG
Lite fler bilder pÄ gÀlarna. Blir bara bÀttre o bÀttre

http://www.gatbilar.se/galleries/227/3/4e8ac9a02aeff.JPG
Kan bli nÄtt detta=)

http://www.gatbilar.se/galleries/239/3/4e8ac9c3da234.JPG
ny vinkel=p

Galen brud som lever livet nu. Ångra inget du gjort, Ă„ngra de du inte gjort. LEV!

Sv: VolvoBrudÂŽs Volvo 940

ser bra ut, detta ska följas smile

Sponsorer: PlÄnboken, Mamma & Pappa

Sv: VolvoBrudÂŽs Volvo 940

blir nog bra..men,skum pÄ insidan ? Ä bÀttre du plastar stöden innefrÄn..behövs d ju bara lite spackel pÄ utsidan..lite tips bara

www.dnbilradio.se
www.wickedpaint.se
www.collexstyling.se
www.robbansdack.se
www.mantonracing.se

Sv: VolvoBrudÂŽs Volvo 940

Iceen skrev:

ser bra ut, detta ska följas smile

Tack=)

Galen brud som lever livet nu. Ångra inget du gjort, Ă„ngra de du inte gjort. LEV!

Sv: VolvoBrudÂŽs Volvo 940

salleracing skrev:

blir nog bra..men,skum pÄ insidan ? Ä bÀttre du plastar stöden innefrÄn..behövs d ju bara lite spackel pÄ utsidan..lite tips bara

e int jag som stÄr för plastdelen. Han sa de hÄller bÀttre dÄ för den va sÄ vek i konstruktionen. Jag ha ingen koll alls. men ska kika me han. Om han int lÀse detta sj.

Galen brud som lever livet nu. Ångra inget du gjort, Ă„ngra de du inte gjort. LEV!

Sv: VolvoBrudÂŽs Volvo 940

Kul att fler tjejer sÀtter igÄng med bilbyggen. big_smile (Det blir sÄ enformiga fester under pÄsken annars...) wink

Det ska bli kul att se vÀgen fram till att dina mÄl med bilen uppfylls.


Ta chansen att dra nytta av de bilbyggare som finns hÀr pÄ sidan, dÄ kommer du ganska snart se att fogskummet ska skrapas bort, och du lÀr kÀnna hur hemska fingrarna blir efter 40-papper nÀr man försöker fÄ det plastade rakt inför lack. smile Ta ALLA genvÀgar som gÄr, det lönar sig. big_smile

Sv: VolvoBrudÂŽs Volvo 940

HÄller med sirmiro hÀr. kul med lite fler tjejer som ger sig in i denna hÀrliga vÀrld!=) Ska bli kul o fÄ följa ditt projekt hÀr pÄ gatbilar smile

Min projekttrÄd http://www.gatbilar.se/forum/viewtopic.php?id=10734
Sammarbetspartners 2012 :
UppsalaBilradio
ScStyling
Wickedpaint

Sv: VolvoBrudÂŽs Volvo 940

sirmiro skrev:

Kul att fler tjejer sÀtter igÄng med bilbyggen. big_smile (Det blir sÄ enformiga fester under pÄsken annars...) wink

Det ska bli kul att se vÀgen fram till att dina mÄl med bilen uppfylls.


Ta chansen att dra nytta av de bilbyggare som finns hÀr pÄ sidan, dÄ kommer du ganska snart se att fogskummet ska skrapas bort, och du lÀr kÀnna hur hemska fingrarna blir efter 40-papper nÀr man försöker fÄ det plastade rakt inför lack. smile Ta ALLA genvÀgar som gÄr, det lönar sig. big_smile

Ja de blir enformigt me enkönat. Om man nu int e bi lr gay wink hehe

Jo men nu ha han redan gjort de. Han sa att de blir mer hÄrt o samtidgt följsamt. men ska kika runt lite.

Tips pĂ„ vad man ska byta för motordelar för att fĂ„ bĂ€ttre effekt?  Vill ha T5a men blir mer jobb o pengar Ă€n va de smackar sen


Tack för tipsen. kanske se pÄ elmia

Galen brud som lever livet nu. Ångra inget du gjort, Ă„ngra de du inte gjort. LEV!

Sv: VolvoBrudÂŽs Volvo 940

selemark skrev:

HÄller med sirmiro hÀr. kul med lite fler tjejer som ger sig in i denna hÀrliga vÀrld!=) Ska bli kul o fÄ följa ditt projekt hÀr pÄ gatbilar smile

Tack=)

Galen brud som lever livet nu. Ångra inget du gjort, Ă„ngra de du inte gjort. LEV!

Sv: VolvoBrudÂŽs Volvo 940

VolvoBrud skrev:
sirmiro skrev:

Kul att fler tjejer sÀtter igÄng med bilbyggen. big_smile (Det blir sÄ enformiga fester under pÄsken annars...) wink

Det ska bli kul att se vÀgen fram till att dina mÄl med bilen uppfylls.


Ta chansen att dra nytta av de bilbyggare som finns hÀr pÄ sidan, dÄ kommer du ganska snart se att fogskummet ska skrapas bort, och du lÀr kÀnna hur hemska fingrarna blir efter 40-papper nÀr man försöker fÄ det plastade rakt inför lack. smile Ta ALLA genvÀgar som gÄr, det lönar sig. big_smile

Ja de blir enformigt me enkönat. Om man nu int e bi lr gay wink hehe

Jo men nu ha han redan gjort de. Han sa att de blir mer hÄrt o samtidgt följsamt. men ska kika runt lite.

Tips pĂ„ vad man ska byta för motordelar för att fĂ„ bĂ€ttre effekt?  Vill ha T5a men blir mer jobb o pengar Ă€n va de smackar sen


Tack för tipsen. kanske se pÄ elmia

Du ska se att du nog hinner bygga om den 3gÄnger innan det Àr dags för lack. wink (Det brukar bli sÄ hÀr.) big_smile

Rörande motorn mÄste det inte bli dyrt, men det gÀller att sÀtta den effekt man vill uppnÄ och ta med i berÀkningen att behöva bygga tillbaka till standard till besiktning - dÄ varenda kontrollant vet exakt hur en volvo ser ut under huven. smile

Nu har jag inte 100% kontroll över vad volvomotorerna klarar med kolvar och stakar - men att ta sig till grĂ€nsen att de hindrar vidare utveckling kostar vĂ€l ca 10-15, men dĂ„ bör du ha 400hk. Även om det Ă€r en del pengar sĂ„ mĂ„ste det inte vara svindyrt att köra med mycket effekt. smile

Sv: VolvoBrudÂŽs Volvo 940

sirmiro skrev:
VolvoBrud skrev:
sirmiro skrev:

Kul att fler tjejer sÀtter igÄng med bilbyggen. big_smile (Det blir sÄ enformiga fester under pÄsken annars...) wink

Det ska bli kul att se vÀgen fram till att dina mÄl med bilen uppfylls.


Ta chansen att dra nytta av de bilbyggare som finns hÀr pÄ sidan, dÄ kommer du ganska snart se att fogskummet ska skrapas bort, och du lÀr kÀnna hur hemska fingrarna blir efter 40-papper nÀr man försöker fÄ det plastade rakt inför lack. smile Ta ALLA genvÀgar som gÄr, det lönar sig. big_smile

Ja de blir enformigt me enkönat. Om man nu int e bi lr gay wink hehe

Jo men nu ha han redan gjort de. Han sa att de blir mer hÄrt o samtidgt följsamt. men ska kika runt lite.

Tips pĂ„ vad man ska byta för motordelar för att fĂ„ bĂ€ttre effekt?  Vill ha T5a men blir mer jobb o pengar Ă€n va de smackar sen


Tack för tipsen. kanske se pÄ elmia

Du ska se att du nog hinner bygga om den 3gÄnger innan det Àr dags för lack. wink (Det brukar bli sÄ hÀr.) big_smile

Rörande motorn mÄste det inte bli dyrt, men det gÀller att sÀtta den effekt man vill uppnÄ och ta med i berÀkningen att behöva bygga tillbaka till standard till besiktning - dÄ varenda kontrollant vet exakt hur en volvo ser ut under huven. smile

Nu har jag inte 100% kontroll över vad volvomotorerna klarar med kolvar och stakar - men att ta sig till grĂ€nsen att de hindrar vidare utveckling kostar vĂ€l ca 10-15, men dĂ„ bör du ha 400hk. Även om det Ă€r en del pengar sĂ„ mĂ„ste det inte vara svindyrt att köra med mycket effekt. smile

Nja fast jag kommer nog int bygga om den sÄ mÄnga ggr. utan nÀr de blir blir de klart=P Men man ska aldrig sÀga aldrig ha jag lÀrt mig Ha funderingar pÄ o lÀgga igen hÄlranden ovanför dörrlisterna. O ta bort listerna helt. Men blir mer slip o spakel som jag inte kan nÄtt om... Men kan ev bli snyggare me clent slÀta dörrar.
Ja besmÀnnen ha ju tyvÀr koll pÄ de =P haha Vem kan int volvo=P iaf mÄnga i min krets kan dom utan o innan. big_smile

De jag fÄtt tips pÄ att byta i motorn Àr
*större turbo o förslaget Àr TD04 18T va de nu Àr=p haha
*nytt extraktorgrenrör.
*bÀttre top o dÀr e förslag 531top
*kamm ska bytas
*spridare


Sen ha int listan blitt lÀngre Men kÀnns som jag borde byta ut mer för att fÄ ut runt 300hk. att fÄ ut 800hk pÄ en bruks/utstllningsbil kÀnns helt onödigt. ska ju kunna köra me den oxÄ LÀngre Àn första kurvan=P haha
Sen sÄ bli de coilovers pÄ den oxÄ. BÀttre vÀghÄllning o mer axakt sÀnkning. Dyrt komam de bli men jag komma bli nöjd.
som jag bruka sÀga Lever hellre en mÄnad pÄ nudlar bara bilen mÄr bra=) haha Japp en galen brud e jag

Galen brud som lever livet nu. Ångra inget du gjort, Ă„ngra de du inte gjort. LEV!

Sv: VolvoBrudÂŽs Volvo 940

Du ser - redan mer funderingar. wink

För att lÀra dig spackel och plast rekommenderas PAIN's & Eplamojje's projekttrÄdar. LÀs igenom dem noga och titta pÄ filmerna - sen kan du mer Àn de som pluggat dessa saker i gymnasiet. wink

Ang motorn:
* 300hk - varför byta topp? Den klarar det garanterat utan problem. Toppen byter man nÀr insugstempen börjar stiga pga dÄligt flöde i toppen. Har jag fattat rÀtt ligger motorn pÄ 2.3liter och Àr en rad 4a, sÄ det ska inte vara nÄgot bekymmer till 300+.

* Grenrör ger ingen effekt pÄ turbomaskiner, allt som kan styras med dessa Àr hur flödet kommer in i turbon. Nu talar vi om sÄ smÄ turboaggregat för denna effekt att det kan göra att laddtrycket förflyttas ca 300-600rpm upp pÄ skalan.
DÄ kommer vi in pÄ brÀnsleekonomi och effektuttag. Folk talar om tidigt ladd - det innebÀr ofta att du pÄ motorvÀgen kör med laddtryck, vilket drar mycket mer brÀnsle. NÀr du 'leker' med bilen slÀpper du den ytterst sÀllan under 3500rpm - sÄ varför ha laddtryck under det? (Nu kommer du ha ladd tidigare dÄ aggregatet blir litet.)

* Turbo - vettig uppgradering (rent av ett mÄste). Finns helt nya att tillgÄ för ca 5000sek dÀr man vÀljer agg efter effekt. (Jag sÄg till att fÄ kontakt med fabriken för att hitta ett agg som passade bra - och har kvar kontakten om du letar nytt agg.)

* Spridare - Lika som turbon ett mÄste. Se till att de spridare du köper Àr rÀtt storlek.

* Styrsystem rekomenderas, sÄ du kan justera brÀnslemÀngden.

* Bredbandslambda rekommenderas, sÄ du kan kontrollera brÀnslemÀngden.

* Catchtank för brÀnsle + pump rekommenderas, för att vara sÀker pÄ att alltid ha brÀnsle till motorn.

* Större intercooler rekommenderas, högre temperatur i luften gör att den inte ger samma effekt. Jag fick 70(!)hk mer av att köra nÀr det var -30 istÀllet för +20. En skillnad mellan 0.3bar mot 1.0bar vid en specifik temperatur.


Alla har olika idéer nÀr det kommer till att trimma. Den viktigaste delen jag lÀrt mig av alla Är i garaget Àr att inte lyssna pÄ alla bondlösningar folk har dÀr saker Àr överdrivet dyra eller blÀnker. SÄnt ger sÀllan mer effekt eller hÄllbarhet. smile

Sv: VolvoBrudÂŽs Volvo 940

VolvoBrud skrev:

De jag fÄtt tips pÄ att byta i motorn Àr
*större turbo o förslaget Àr TD04 18T va de nu Àr=p haha
*nytt extraktorgrenrör.
*bÀttre top o dÀr e förslag 531top
*kamm ska bytas
*spridare

Sen ha int listan blitt lÀngre Men kÀnns som jag borde byta ut mer för att fÄ ut runt 300hk.

Turbo finns det ju olika lösningar pÄ, beroende pÄ vad man vill betala. Men 18 eller 19T Àr ju vanliga val. Extraktorgrenrör Àr bara overkill pÄ en 300hk maskin. Skippa 531-toppen och lÀgg pengarna pÄ en bra kam istÀllet. Spridare och ett större lmm-hus lÀr skaffas samt chip. Original intercooler Àr bara att kasta och ersÀtta med nÄt vettigare.

Tommy Widmark
Holset - Breathing Life Into Machines

Sv: VolvoBrudÂŽs Volvo 940

sirmiro skrev:

Du ser - redan mer funderingar. wink

För att lÀra dig spackel och plast rekommenderas PAIN's & Eplamojje's projekttrÄdar. LÀs igenom dem noga och titta pÄ filmerna - sen kan du mer Àn de som pluggat dessa saker i gymnasiet. wink

Ang motorn:
* 300hk - varför byta topp? Den klarar det garanterat utan problem. Toppen byter man nÀr insugstempen börjar stiga pga dÄligt flöde i toppen. Har jag fattat rÀtt ligger motorn pÄ 2.3liter och Àr en rad 4a, sÄ det ska inte vara nÄgot bekymmer till 300+.

* Grenrör ger ingen effekt pÄ turbomaskiner, allt som kan styras med dessa Àr hur flödet kommer in i turbon. Nu talar vi om sÄ smÄ turboaggregat för denna effekt att det kan göra att laddtrycket förflyttas ca 300-600rpm upp pÄ skalan.
DÄ kommer vi in pÄ brÀnsleekonomi och effektuttag. Folk talar om tidigt ladd - det innebÀr ofta att du pÄ motorvÀgen kör med laddtryck, vilket drar mycket mer brÀnsle. NÀr du 'leker' med bilen slÀpper du den ytterst sÀllan under 3500rpm - sÄ varför ha laddtryck under det? (Nu kommer du ha ladd tidigare dÄ aggregatet blir litet.)

* Turbo - vettig uppgradering (rent av ett mÄste). Finns helt nya att tillgÄ för ca 5000sek dÀr man vÀljer agg efter effekt. (Jag sÄg till att fÄ kontakt med fabriken för att hitta ett agg som passade bra - och har kvar kontakten om du letar nytt agg.)

* Spridare - Lika som turbon ett mÄste. Se till att de spridare du köper Àr rÀtt storlek.

* Styrsystem rekomenderas, sÄ du kan justera brÀnslemÀngden.

* Bredbandslambda rekommenderas, sÄ du kan kontrollera brÀnslemÀngden.

* Catchtank för brÀnsle + pump rekommenderas, för att vara sÀker pÄ att alltid ha brÀnsle till motorn.

* Större intercooler rekommenderas, högre temperatur i luften gör att den inte ger samma effekt. Jag fick 70(!)hk mer av att köra nÀr det var -30 istÀllet för +20. En skillnad mellan 0.3bar mot 1.0bar vid en specifik temperatur.


Alla har olika idéer nÀr det kommer till att trimma. Den viktigaste delen jag lÀrt mig av alla Är i garaget Àr att inte lyssna pÄ alla bondlösningar folk har dÀr saker Àr överdrivet dyra eller blÀnker. SÄnt ger sÀllan mer effekt eller hÄllbarhet. smile

SÄ nu blir de Ànnu mer frÄgor. JA ibland e jag trög ibland bara frÄgvis. Ja frÄgar man 40personer om en sak Kan man fÄ mellan 20-40 volika ŽrÀttaŽ svar. Sen fÄr ma blanda dessa o hitta en bra kÀnsla pÄ lösningen smile

*FÄr kika in trÄd o se om jag blir duktig sen=P
*hur möe hk klara min top? Man vill ju int ligga pÄ grÀnsen yikes
*SÄ inge grenrörsbyte, va ha den för éffektŽ m man hyter Eftersom folk sagt de till mig.
SÄ man ska ha sent ladd? hur vet man de o gör de?š
* sÄ hur vet man effekt o de? ska man bestÀmma de sj hur möe man vill ha lr? Just nu kÀnner jag mig totalblond. Men utan dumma frÄgor stÄr man ju Ànnu dummare om man tror en sak tongue haha
*styrsystem? e de boxen framför passageraren lr ? NÄn sa att man kan byta lr nÄtt o fÄ ut mer effekt...
*Vad e bredbandslamda? hört om lamda vÀrde men bredband?
*Catchtank?

HAha stro nog jag ska kolla runt lite pÄ visa ord o mojÀnger jag aldrig hört vtalas om. FÄr ta en kvÀll o pluga in allt o bli superexpert:P hehe

Galen brud som lever livet nu. Ångra inget du gjort, Ă„ngra de du inte gjort. LEV!

Sv: VolvoBrudÂŽs Volvo 940

Marlboroman skrev:
VolvoBrud skrev:

De jag fÄtt tips pÄ att byta i motorn Àr
*större turbo o förslaget Àr TD04 18T va de nu Àr=p haha
*nytt extraktorgrenrör.
*bÀttre top o dÀr e förslag 531top
*kamm ska bytas
*spridare

Sen ha int listan blitt lÀngre Men kÀnns som jag borde byta ut mer för att fÄ ut runt 300hk.

Turbo finns det ju olika lösningar pÄ, beroende pÄ vad man vill betala. Men 18 eller 19T Àr ju vanliga val. Extraktorgrenrör Àr bara overkill pÄ en 300hk maskin. Skippa 531-toppen och lÀgg pengarna pÄ en bra kam istÀllet. Spridare och ett större lmm-hus lÀr skaffas samt chip. Original intercooler Àr bara att kasta och ersÀtta med nÄt vettigare.

NÄn sa att 19T e overkill. Va stÄr dom vÀrdena för?

Lmm_hus? NÄn sÀger mappa bilen istÀllet flr chippa Att den stÀller brÀnsle o luft i rÀtt mÀngd för vad ŽminŽ bil just behöver.

Galen brud som lever livet nu. Ångra inget du gjort, Ă„ngra de du inte gjort. LEV!

Sv: VolvoBrudÂŽs Volvo 940

Tack för alla tips o trix. Jag e fortfarande i lÀrandestadiet. Men försöker snappa upp de i lagom takt=)

Galen brud som lever livet nu. Ångra inget du gjort, Ă„ngra de du inte gjort. LEV!

Sv: VolvoBrudÂŽs Volvo 940

VolvoBrud skrev:

NÄn sa att 19T e overkill. Va stÄr dom vÀrdena för?

Lmm_hus? NÄn sÀger mappa bilen istÀllet flr chippa Att den stÀller brÀnsle o luft i rÀtt mÀngd för vad ŽminŽ bil just behöver.

Ett 19T klarar mer Àn 300hk, men ger ju lite utrumme för vidare utveckling ifall man vill det. 19T talar om hur stort inloppet pÄ turbion Àr och T'et talar om hur kompressorvingarna ser ut och T Àr gjorda för att funka bra med "höga" laddtryck.

Det sitter en givare som mÀter hur mycket luft som gÄr in i motorn. Huset till den lÀr bytas till ett större för att möjliggöra högre flöde och matchar man storleksökningen pÄ det huset med rÀtt storlek pÄ spridare sÄ slipper man mappa. Eller ja, man kan fÄ bra resultat utan att mappa. Och visst Àr mappning bÀst, men obönhörligen dyrare Àn att chipa.

Den toppen du har nu i kombination med en bra kam klarar över 300hk utan bekymmer. Att byta till en 531:a ger visserligen nÄgon extra hÀst pÄ höga varv, men Ä andra sidan fÄr man ett sÀmre lÄgvarvsregister.

Om ingen har slagit det sÄ ligger rekordet fortfarnde pÄ 440hk med ett förvisso portat originalgrenrör. SÄ nÀr man börjar sikta pÄ en bit över 300hk, sÀg 350hk och uppÄt Àr det dags att titta pÄ andra lösningar pÄ grenrör.

Laddtrycket lÀr ju anpassas mot vad man har för grejjer i övrigt. Sen finns det ju olika sÀtt att styra laddtrycket pÄ. Eller rÀttare sagt styra wastegaten pÄ som i sin tur styr laddtrycket.

Man brukar fÄ bÀst resultat om man bestÀmmer sig för en viss budget till att börja med och sen börjar titta pÄ vad man kan tÀnkas fÄ ut för effekt. Men att ha ett visst efektmÄl gör det enklare att ta mÄnga beslut kring motorbygget.

Styrsystemet Àr ju det som styr tÀndning och brÀnslesystem. Antingen byter man ut chipen i boxarna, elelr sÄ river man ur hela stysystemet och ersÀtter det med ett bÀttre. Det kostar dock en rejÀl slant och krÀver en del kunskap och kan ge bekymmer med besiktningen.

Lite enkelt förklarat sÄ Àr skillnden mellan en vanlig lambdasond och en bredbandslambda att den senare mÀter över ett större omrÄde. AnvÀnds vid mappning för att se om motorn gÄr för fett eller snÄlt.

Catchtank Àr en liten extra brÀnsletank. Ibland sÄ bygger man om brÀnslesystemet sÄ att pumpen i tanken fyller en liten tank som har en egen brÀnslepump som matar motorn med brÀnsle. Bra om man ska Äka fort eller sladda seriöst med lite bensin i tanken.

Tommy Widmark
Holset - Breathing Life Into Machines

Sv: VolvoBrudÂŽs Volvo 940

VolvoBrud skrev:

SÄ nu blir de Ànnu mer frÄgor. JA ibland e jag trög ibland bara frÄgvis. Ja frÄgar man 40personer om en sak Kan man fÄ mellan 20-40 volika ŽrÀttaŽ svar. Sen fÄr ma blanda dessa o hitta en bra kÀnsla pÄ lösningen smile

*FÄr kika in trÄd o se om jag blir duktig sen=P
*hur möe hk klara min top? Man vill ju int ligga pÄ grÀnsen yikes
*SÄ inge grenrörsbyte, va ha den för éffektŽ m man hyter Eftersom folk sagt de till mig.
SÄ man ska ha sent ladd? hur vet man de o gör de?š
* sÄ hur vet man effekt o de? ska man bestÀmma de sj hur möe man vill ha lr? Just nu kÀnner jag mig totalblond. Men utan dumma frÄgor stÄr man ju Ànnu dummare om man tror en sak tongue haha
*styrsystem? e de boxen framför passageraren lr ? NÄn sa att man kan byta lr nÄtt o fÄ ut mer effekt...
*Vad e bredbandslamda? hört om lamda vÀrde men bredband?
*Catchtank?

HAha stro nog jag ska kolla runt lite pÄ visa ord o mojÀnger jag aldrig hört vtalas om. FÄr ta en kvÀll o pluga in allt o bli superexpert:P hehe

FrÄgar man inget fÄr man inga svar. smile

Som du sÀger har alla sin egen typ av lösning, det gÀller att vÀlja det som passar en sjÀlv. smile

* Din topp bör inte vara nÄgot större problem upp till ca 400-500hk (gissning), det Àr först dÄ det börjar krÀvas vÀldigt högt luftflöde. 400-500 Àr ganska normalt innan du mÄste börja Àndra saker i den.

* Grenröret leder avgaserna den första biten. Om rören frÄn de olika cylindrarna Àr olika lÄnga sÄ kommer avgaspulserna vid olika tillfÀllen och turbon varvar inte upp pÄ absolut optimalt sÀtt om man inte har ett vÀldigt utrÀknat grenrör.
Med ett originalgrenrör sÄ driver avgaserna pÄ turbon utan problem och det rÀcker oftast lika lÀnge som toppen 400-500hk.
(Man kan förestÀlla sig ett hamsterhjul man sÀtter fart pÄ med 4st vattenpistoler. Om de skjuter med exakta mellanrum ger det hela tiden en jÀmn kraft - men om man skjuter av 2st med kortare intervall gÄr det snabbare att fÄ upp hög fart.)
MÄnga gör alla rör lika lÄnga för att det ska ge en jÀmn puls, de som lÀgger miljoner pÄ utveckling (nybilstillverkning & tÀvlingsteam) gör det inte dÄ det finns bÀttre sÀtt. smile

* Effekt beslutar du ett mÄl, och sedan bygger man motorn efter det. Ser vi t.ex. skylinemotorer finns det 2stora grÀnser - 300hk & 500hk. Upp till 300hk rÀcker det med att öka laddtryck, ska man över det mÄste man byta toppackning mm. Ska man över 500 bör man byta kolvar och stakar - och nÀstan allt runt om motorn.
PÄ din motor finns troligen liknande grÀnser, som toppens flöde osv.
Det Àr med andra ord din kÀnsla och plÄnbok som styr mot vilken effekt du siktar - men stirra dig inte blind pÄ siffror, det ska vara roligt att köra. smile

* Styrsystem/ECU - den elektroniska hjÀrnan som sÀger till spridarna att skicka in brÀnsle och tÀndstiften att tÀnda vid rÀtt tidpunkter. Sitter ofta vid passagerarens fötter. smile
NÀr man trimmar stÀmmer inte fabrikens instÀllningar dÄ man behöver mer brÀnsle nÀr man gasar, men inte annars - dÀrför behöver man stÀlla in denna (mappa) för att bilen ska gÄ bra i alla lÀgen. smile
Byter man spridare till t.ex. 30% större sÄ ger dessa alltid 30% mer brÀnsle, dÄ styrsystemet inte kÀnner till att de Àr bytta - dÄ kan det vara bra att kunna stÀlla in sÄ styrsystemet fÄr veta vad som hÀnt. smile

* Bredbandslambda Àr en mÀtare för blandning av luft och brÀnsle. Vid lambda 1.0 (som besiktningen vill att du har för att inte underkÀnna) sÄ Àr det i regel 14.7delar luft och 1del brÀnsle, dvs 1liter bensin rÀcker till 14.7liter luft.
Om blandningen skulle fÄ för LITE brÀnsle sÄ finns inget brÀnsle som kyler ner cylindrarna och det blir ett haveri - dÀrav Àr denna mÀtare bra att ha koll pÄ nÀr man mappar - och nÀr man racear. smile

* Catchtank Àr en liten tank man med fördel sÀtter i motorutrymmet. Den bör vara pÄ ca 0.5-1liter. Den har i uppgift att se till att det alltid finns brÀnsle sista biten, oavsett hur mycket det skvalpar i den stora tanken.
Man drar dÄ matningen frÄn tanken till catchtanken, sen sÀtter man en utgÄng i botten pÄ catchtanken dÀr man sÀtter en brÀnslepump som sedan gÄr till spridarna. Returledningen frÄn spridarna gÄr till catchtanken och frÄn toppen av catchtanken gÄr returledningen till den stora tanken. PÄ det sÀttet vet man att den tank dÀr motorn tar sitt brÀnsle alltid Àr full. smile


Det Àr alltid bra att lÀsa pÄ. smile NÀr du kan teorin som ligger bakom varför vissa saker behövs Àr det mycket lÀttare att göra det i praktiken och se vad som blir fel.
LÀr dig sedan av andras misstag istÀllet för att göra dem sjÀlv. wink

Sv: VolvoBrudÂŽs Volvo 940

VÀldigt lÀrorikt att lÀsa hÀr ju smile
Ja Àr inte sÄ hemma pÄ motorbiten utan lÀr mig nÀr det rasar istÀllet..

Sv: VolvoBrudÂŽs Volvo 940

Marlboroman skrev:
VolvoBrud skrev:

NÄn sa att 19T e overkill. Va stÄr dom vÀrdena för?

Lmm_hus? NÄn sÀger mappa bilen istÀllet flr chippa Att den stÀller brÀnsle o luft i rÀtt mÀngd för vad ŽminŽ bil just behöver.

Ett 19T klarar mer Àn 300hk, men ger ju lite utrumme för vidare utveckling ifall man vill det. 19T talar om hur stort inloppet pÄ turbion Àr och T'et talar om hur kompressorvingarna ser ut och T Àr gjorda för att funka bra med "höga" laddtryck.

Det sitter en givare som mÀter hur mycket luft som gÄr in i motorn. Huset till den lÀr bytas till ett större för att möjliggöra högre flöde och matchar man storleksökningen pÄ det huset med rÀtt storlek pÄ spridare sÄ slipper man mappa. Eller ja, man kan fÄ bra resultat utan att mappa. Och visst Àr mappning bÀst, men obönhörligen dyrare Àn att chipa.

Den toppen du har nu i kombination med en bra kam klarar över 300hk utan bekymmer. Att byta till en 531:a ger visserligen nÄgon extra hÀst pÄ höga varv, men Ä andra sidan fÄr man ett sÀmre lÄgvarvsregister.

Om ingen har slagit det sÄ ligger rekordet fortfarnde pÄ 440hk med ett förvisso portat originalgrenrör. SÄ nÀr man börjar sikta pÄ en bit över 300hk, sÀg 350hk och uppÄt Àr det dags att titta pÄ andra lösningar pÄ grenrör.

Laddtrycket lÀr ju anpassas mot vad man har för grejjer i övrigt. Sen finns det ju olika sÀtt att styra laddtrycket pÄ. Eller rÀttare sagt styra wastegaten pÄ som i sin tur styr laddtrycket.

Man brukar fÄ bÀst resultat om man bestÀmmer sig för en viss budget till att börja med och sen börjar titta pÄ vad man kan tÀnkas fÄ ut för effekt. Men att ha ett visst efektmÄl gör det enklare att ta mÄnga beslut kring motorbygget.

Styrsystemet Àr ju det som styr tÀndning och brÀnslesystem. Antingen byter man ut chipen i boxarna, elelr sÄ river man ur hela stysystemet och ersÀtter det med ett bÀttre. Det kostar dock en rejÀl slant och krÀver en del kunskap och kan ge bekymmer med besiktningen.

Lite enkelt förklarat sÄ Àr skillnden mellan en vanlig lambdasond och en bredbandslambda att den senare mÀter över ett större omrÄde. AnvÀnds vid mappning för att se om motorn gÄr för fett eller snÄlt.

Catchtank Àr en liten extra brÀnsletank. Ibland sÄ bygger man om brÀnslesystemet sÄ att pumpen i tanken fyller en liten tank som har en egen brÀnslepump som matar motorn med brÀnsle. Bra om man ska Äka fort eller sladda seriöst med lite bensin i tanken.

SÄ nu ska vi se om den blonda ha fÄtt in informationen till den lilla hÄrt arbetande cellen i hjÀrnan. tongue hehe
AlltsÄ e 18T bÀttre Àn 19T?
Jag had tÀnkt runt 300hk För bilen ska bara gÄ lite vassare o inte tÀvlas med pÄ bana lr sÄ. Priset e mindre vÀsentligt. Bara de blir bra fÄr de kosta Men int för möe. hade tÀnkt runt 20,000. Plus minus beror pÄ.
SÄ byta ut chipen i boxen Àr att chiptrimma som vissa kallar de. Ž
DÄ blir de införskaffa sÄn liten tank. Ska nog fÄ plats nÄnstanns.

JĂ€ttetacksam för dessa svar pĂ„ mina frĂ„gor.  Kan man glĂ€nsa bland sina vĂ€nner att man kan faktid lite grann iaf big_smile hihi

Galen brud som lever livet nu. Ångra inget du gjort, Ă„ngra de du inte gjort. LEV!