Sv: VolvoBrud´s Volvo 940

Projekttråden skapades utan problem.

Galen brud som lever livet nu. Ångra inget du gjort, ångra de du inte gjort. LEV!

Sv: VolvoBrud´s Volvo 940

http://www.gatbilar.se/galleries/365/3/4e787562e388a.JPG
Min vildkatt i fronten

http://www.gatbilar.se/galleries/694/3/4e787580226bd.JPG
Min bakrutedekal

http://www.gatbilar.se/galleries/413/3/4e78758d75a13.png
Ja så ser pärlan ut. Lr gjorde iaf

http://www.gatbilar.se/galleries/730/3/4e78759988dbb.png
O detta är en vinkel från fro.. nä just de bakifrån av bilen hehe


Ja jag håller på o gör om min svarta 940 LTT till en troligen grön 940 me mer tryck i motor o förhoppningsvis synas lite mer

Har mål att göra den i utställningsskick.  men kan hända den blir i bättre bruksskick. Men sikta högt o då faller du int te botten om ngt skull skita sig  Så min förhoppning är att den ska bli klar innan Elmia o kuna ställa ut den.
Får se om jag lyckas. tips o trix mottagets gärna:)

Galen brud som lever livet nu. Ångra inget du gjort, ångra de du inte gjort. LEV!

Sv: VolvoBrud´s Volvo 940

http://www.gatbilar.se/galleries/486/3/4e7f45978031a.JPG
inuti bilen efter DAG 1


DAG 2 i projektet
http://www.gatbilar.se/galleries/735/3/4e7f44de76ff0.JPG
Ja så kan de se ut när de blir klart

http://www.gatbilar.se/galleries/672/3/4e7f452232f1d.JPG
tanklockslossning, oj råka ta sönder lite. Äh finns folk som livnär sg på att fixa reservdelar =P

http://www.gatbilar.se/galleries/753/3/4e7f453897f1a.JPG
ett handtag på väg att tas bort


DAG 3 i projektet
http://www.gatbilar.se/galleries/696/3/4e7f4565d2dc5.JPG
oj där försvann motorhuven

http://www.gatbilar.se/galleries/459/3/4e7f45aede365.JPG
skuffen rensad

http://www.gatbilar.se/galleries/586/3/4e7f457d6ec28.JPG
bagageluckan bortskruvad

http://www.gatbilar.se/galleries/757/3/4e7f454eb0d84.JPG
bagageluckad rensad. Helt sj utan att fråga om hjälp. visst e blondi duktig =P haha

http://www.gatbilar.se/galleries/90/3/4e7f44f53256c.JPG
Min motorhuv.  vill nästan spara den o ha vildkatten kvar wink


Ja de hände lite dom första dgrna. Få se hur snabbt de går sen big_smile

Senaste redigerad av VolvoBrud (2011-09-25 16:26:48)

Galen brud som lever livet nu. Ångra inget du gjort, ångra de du inte gjort. LEV!

Sv: VolvoBrud´s Volvo 940

Så nu kommer de upp ilte nya bilder efter lite uppehåll.

http://www.gatbilar.se/galleries/855/3/4e8abd6273ecc.JPG
Oj den blev visst enögd=P

http://www.gatbilar.se/galleries/706/3/4e8abd7e3edb3.JPG
Jag skruvar loss alla detaljer från skuffluckan

http://www.gatbilar.se/galleries/802/3/4e8abd96c4996.JPG
Nästintill tomt där bak.

http://www.gatbilar.se/galleries/89/3/4e8abdaa462ab.JPG
lite fix så får man bort detaljer som man inte gillar

http://www.gatbilar.se/galleries/393/3/4e8abdbe4eafd.JPG
Nästan tomt fram=)

http://www.gatbilar.se/galleries/543/3/4e8abdd56039d.JPG
Här plockas lister bort


Detta ha hänt på bilen/kjolen under2-3v tid. Jag ha sj inte gjort nått för kompisen ville göra detta o fick fria händer. för jag o plast hör inte ihop wink hehe (plus jag ha istället jobbat som en galning för o kunna köpa grejer till min favvobil, hihi )

Han tyckte jag skull få lite egentouch på de hela så de märks att de e jag som kommer glidandes me bilen i färdigt skick smile


http://www.gatbilar.se/galleries/727/3/4e8abde6b890b.JPG
Här försvann lite grejer

http://www.gatbilar.se/galleries/695/3/4e8abdf865797.JPG

http://www.gatbilar.se/galleries/968/3/4e8abfc9db385.JPG
en motor i nuvarande skick

http://www.gatbilar.se/galleries/200/3/4e8abfded901e.JPG
enögd volvo Undra va besiktningsmännen säger. Får jag godkänt? hihi

http://www.gatbilar.se/galleries/950/3/4e8abff0a1a59.JPG
Kjolen före

http://www.gatbilar.se/galleries/153/3/4e8ac00296555.JPG
kjoldel

http://www.gatbilar.se/galleries/20/3/4e8ac01478b2c.JPG
va skummt de blev

Galen brud som lever livet nu. Ångra inget du gjort, ångra de du inte gjort. LEV!

Sv: VolvoBrud´s Volvo 940

Nu kommer de upp lite fler bilder från dom gågna 2-3 v.


http://www.gatbilar.se/galleries/805/3/4e8ac2ed1cce3.JPG
Här ha de kapats lite

http://www.gatbilar.se/galleries/434/3/4e8ac2ca6cf4a.JPG
Då satte han dom såhär istället, ja men de kan nog bli bra

http://www.gatbilar.se/galleries/141/3/4e8ac2dc66f0e.JPG
Lite annorlunda stuk

http://www.gatbilar.se/galleries/133/3/4e8ac2ba6e25f.JPG
Så kan de se ut ungefär i färdigt skick

http://www.gatbilar.se/galleries/204/3/4e8ac2fd4fdba.JPG
Här bli de gälar så bilen kan andas under vatten. Undervattensbil =P

http://www.gatbilar.se/galleries/770/3/4e8ac31023079.JPG
ny vinkel

http://www.gatbilar.se/galleries/970/3/4e8ac31fef5a1.JPG

http://www.gatbilar.se/galleries/253/3/4e8ac331ea76d.JPG

http://www.gatbilar.se/galleries/446/3/4e8ac344dc639.JPG
Lite mer stödmaterial så den sitter där sen, blir nog bra ska vi se

http://www.gatbilar.se/galleries/133/3/4e8ac3569cd61.JPG
Ja nu börja de likna nått


Så va tycks om projektet hittills?
Nåra tips o ideér?

Galen brud som lever livet nu. Ångra inget du gjort, ångra de du inte gjort. LEV!

Sv: VolvoBrud´s Volvo 940

http://www.gatbilar.se/galleries/141/3/4e8ac96ccada1.JPG
Lite fler bilder på gälarna. Blir bara bättre o bättre

http://www.gatbilar.se/galleries/227/3/4e8ac9a02aeff.JPG
Kan bli nått detta=)

http://www.gatbilar.se/galleries/239/3/4e8ac9c3da234.JPG
ny vinkel=p

Galen brud som lever livet nu. Ångra inget du gjort, ångra de du inte gjort. LEV!

Sv: VolvoBrud´s Volvo 940

ser bra ut, detta ska följas smile

Sponsorer: Plånboken, Mamma & Pappa

Sv: VolvoBrud´s Volvo 940

blir nog bra..men,skum på insidan ? å bättre du plastar stöden innefrån..behövs d ju bara lite spackel på utsidan..lite tips bara

www.dnbilradio.se
www.wickedpaint.se
www.collexstyling.se
www.robbansdack.se
www.mantonracing.se

Sv: VolvoBrud´s Volvo 940

Iceen skrev:

ser bra ut, detta ska följas smile

Tack=)

Galen brud som lever livet nu. Ångra inget du gjort, ångra de du inte gjort. LEV!

Sv: VolvoBrud´s Volvo 940

salleracing skrev:

blir nog bra..men,skum på insidan ? å bättre du plastar stöden innefrån..behövs d ju bara lite spackel på utsidan..lite tips bara

e int jag som står för plastdelen. Han sa de håller bättre då för den va så vek i konstruktionen. Jag ha ingen koll alls. men ska kika me han. Om han int läse detta sj.

Galen brud som lever livet nu. Ångra inget du gjort, ångra de du inte gjort. LEV!

Sv: VolvoBrud´s Volvo 940

Kul att fler tjejer sätter igång med bilbyggen. big_smile (Det blir så enformiga fester under påsken annars...) wink

Det ska bli kul att se vägen fram till att dina mål med bilen uppfylls.


Ta chansen att dra nytta av de bilbyggare som finns här på sidan, då kommer du ganska snart se att fogskummet ska skrapas bort, och du lär känna hur hemska fingrarna blir efter 40-papper när man försöker få det plastade rakt inför lack. smile Ta ALLA genvägar som går, det lönar sig. big_smile

Mikael Rosencrantz
Projekttråd - Nissan Stagea

Sv: VolvoBrud´s Volvo 940

Håller med sirmiro här. kul med lite fler tjejer som ger sig in i denna härliga värld!=) Ska bli kul o få följa ditt projekt här på gatbilar smile

Min projekttråd http://www.gatbilar.se/forum/viewtopic.php?id=10734
Sammarbetspartners 2012 :
UppsalaBilradio
ScStyling
Wickedpaint

Sv: VolvoBrud´s Volvo 940

sirmiro skrev:

Kul att fler tjejer sätter igång med bilbyggen. big_smile (Det blir så enformiga fester under påsken annars...) wink

Det ska bli kul att se vägen fram till att dina mål med bilen uppfylls.


Ta chansen att dra nytta av de bilbyggare som finns här på sidan, då kommer du ganska snart se att fogskummet ska skrapas bort, och du lär känna hur hemska fingrarna blir efter 40-papper när man försöker få det plastade rakt inför lack. smile Ta ALLA genvägar som går, det lönar sig. big_smile

Ja de blir enformigt me enkönat. Om man nu int e bi lr gay wink hehe

Jo men nu ha han redan gjort de. Han sa att de blir mer hårt o samtidgt följsamt. men ska kika runt lite.

Tips på vad man ska byta för motordelar för att få bättre effekt?  Vill ha T5a men blir mer jobb o pengar än va de smackar sen


Tack för tipsen. kanske se på elmia

Galen brud som lever livet nu. Ångra inget du gjort, ångra de du inte gjort. LEV!

Sv: VolvoBrud´s Volvo 940

selemark skrev:

Håller med sirmiro här. kul med lite fler tjejer som ger sig in i denna härliga värld!=) Ska bli kul o få följa ditt projekt här på gatbilar smile

Tack=)

Galen brud som lever livet nu. Ångra inget du gjort, ångra de du inte gjort. LEV!

Sv: VolvoBrud´s Volvo 940

VolvoBrud skrev:
sirmiro skrev:

Kul att fler tjejer sätter igång med bilbyggen. big_smile (Det blir så enformiga fester under påsken annars...) wink

Det ska bli kul att se vägen fram till att dina mål med bilen uppfylls.


Ta chansen att dra nytta av de bilbyggare som finns här på sidan, då kommer du ganska snart se att fogskummet ska skrapas bort, och du lär känna hur hemska fingrarna blir efter 40-papper när man försöker få det plastade rakt inför lack. smile Ta ALLA genvägar som går, det lönar sig. big_smile

Ja de blir enformigt me enkönat. Om man nu int e bi lr gay wink hehe

Jo men nu ha han redan gjort de. Han sa att de blir mer hårt o samtidgt följsamt. men ska kika runt lite.

Tips på vad man ska byta för motordelar för att få bättre effekt?  Vill ha T5a men blir mer jobb o pengar än va de smackar sen


Tack för tipsen. kanske se på elmia

Du ska se att du nog hinner bygga om den 3gånger innan det är dags för lack. wink (Det brukar bli så här.) big_smile

Rörande motorn måste det inte bli dyrt, men det gäller att sätta den effekt man vill uppnå och ta med i beräkningen att behöva bygga tillbaka till standard till besiktning - då varenda kontrollant vet exakt hur en volvo ser ut under huven. smile

Nu har jag inte 100% kontroll över vad volvomotorerna klarar med kolvar och stakar - men att ta sig till gränsen att de hindrar vidare utveckling kostar väl ca 10-15, men då bör du ha 400hk. Även om det är en del pengar så måste det inte vara svindyrt att köra med mycket effekt. smile

Mikael Rosencrantz
Projekttråd - Nissan Stagea

Sv: VolvoBrud´s Volvo 940

sirmiro skrev:
VolvoBrud skrev:
sirmiro skrev:

Kul att fler tjejer sätter igång med bilbyggen. big_smile (Det blir så enformiga fester under påsken annars...) wink

Det ska bli kul att se vägen fram till att dina mål med bilen uppfylls.


Ta chansen att dra nytta av de bilbyggare som finns här på sidan, då kommer du ganska snart se att fogskummet ska skrapas bort, och du lär känna hur hemska fingrarna blir efter 40-papper när man försöker få det plastade rakt inför lack. smile Ta ALLA genvägar som går, det lönar sig. big_smile

Ja de blir enformigt me enkönat. Om man nu int e bi lr gay wink hehe

Jo men nu ha han redan gjort de. Han sa att de blir mer hårt o samtidgt följsamt. men ska kika runt lite.

Tips på vad man ska byta för motordelar för att få bättre effekt?  Vill ha T5a men blir mer jobb o pengar än va de smackar sen


Tack för tipsen. kanske se på elmia

Du ska se att du nog hinner bygga om den 3gånger innan det är dags för lack. wink (Det brukar bli så här.) big_smile

Rörande motorn måste det inte bli dyrt, men det gäller att sätta den effekt man vill uppnå och ta med i beräkningen att behöva bygga tillbaka till standard till besiktning - då varenda kontrollant vet exakt hur en volvo ser ut under huven. smile

Nu har jag inte 100% kontroll över vad volvomotorerna klarar med kolvar och stakar - men att ta sig till gränsen att de hindrar vidare utveckling kostar väl ca 10-15, men då bör du ha 400hk. Även om det är en del pengar så måste det inte vara svindyrt att köra med mycket effekt. smile

Nja fast jag kommer nog int bygga om den så många ggr. utan när de blir blir de klart=P Men man ska aldrig säga aldrig ha jag lärt mig Ha funderingar på o lägga igen hålranden ovanför dörrlisterna. O ta bort listerna helt. Men blir mer slip o spakel som jag inte kan nått om... Men kan ev bli snyggare me clent släta dörrar.
Ja besmännen ha ju tyvär koll på de =P haha Vem kan int volvo=P iaf många i min krets kan dom utan o innan. big_smile

De jag fått tips på att byta i motorn är
*större turbo o förslaget är TD04 18T va de nu är=p haha
*nytt extraktorgrenrör.
*bättre top o där e förslag 531top
*kamm ska bytas
*spridare


Sen ha int listan blitt längre Men känns som jag borde byta ut mer för att få ut runt 300hk. att få ut 800hk på en bruks/utstllningsbil känns helt onödigt. ska ju kunna köra me den oxå Längre än första kurvan=P haha
Sen så bli de coilovers på den oxå. Bättre väghållning o mer axakt sänkning. Dyrt komam de bli men jag komma bli nöjd.
som jag bruka säga Lever hellre en månad på nudlar bara bilen mår bra=) haha Japp en galen brud e jag

Galen brud som lever livet nu. Ångra inget du gjort, ångra de du inte gjort. LEV!

Sv: VolvoBrud´s Volvo 940

Du ser - redan mer funderingar. wink

För att lära dig spackel och plast rekommenderas PAIN's & Eplamojje's projekttrådar. Läs igenom dem noga och titta på filmerna - sen kan du mer än de som pluggat dessa saker i gymnasiet. wink

Ang motorn:
* 300hk - varför byta topp? Den klarar det garanterat utan problem. Toppen byter man när insugstempen börjar stiga pga dåligt flöde i toppen. Har jag fattat rätt ligger motorn på 2.3liter och är en rad 4a, så det ska inte vara något bekymmer till 300+.

* Grenrör ger ingen effekt på turbomaskiner, allt som kan styras med dessa är hur flödet kommer in i turbon. Nu talar vi om så små turboaggregat för denna effekt att det kan göra att laddtrycket förflyttas ca 300-600rpm upp på skalan.
Då kommer vi in på bränsleekonomi och effektuttag. Folk talar om tidigt ladd - det innebär ofta att du på motorvägen kör med laddtryck, vilket drar mycket mer bränsle. När du 'leker' med bilen släpper du den ytterst sällan under 3500rpm - så varför ha laddtryck under det? (Nu kommer du ha ladd tidigare då aggregatet blir litet.)

* Turbo - vettig uppgradering (rent av ett måste). Finns helt nya att tillgå för ca 5000sek där man väljer agg efter effekt. (Jag såg till att få kontakt med fabriken för att hitta ett agg som passade bra - och har kvar kontakten om du letar nytt agg.)

* Spridare - Lika som turbon ett måste. Se till att de spridare du köper är rätt storlek.

* Styrsystem rekomenderas, så du kan justera bränslemängden.

* Bredbandslambda rekommenderas, så du kan kontrollera bränslemängden.

* Catchtank för bränsle + pump rekommenderas, för att vara säker på att alltid ha bränsle till motorn.

* Större intercooler rekommenderas, högre temperatur i luften gör att den inte ger samma effekt. Jag fick 70(!)hk mer av att köra när det var -30 istället för +20. En skillnad mellan 0.3bar mot 1.0bar vid en specifik temperatur.


Alla har olika idéer när det kommer till att trimma. Den viktigaste delen jag lärt mig av alla år i garaget är att inte lyssna på alla bondlösningar folk har där saker är överdrivet dyra eller blänker. Sånt ger sällan mer effekt eller hållbarhet. smile

Mikael Rosencrantz
Projekttråd - Nissan Stagea

Sv: VolvoBrud´s Volvo 940

VolvoBrud skrev:

De jag fått tips på att byta i motorn är
*större turbo o förslaget är TD04 18T va de nu är=p haha
*nytt extraktorgrenrör.
*bättre top o där e förslag 531top
*kamm ska bytas
*spridare

Sen ha int listan blitt längre Men känns som jag borde byta ut mer för att få ut runt 300hk.

Turbo finns det ju olika lösningar på, beroende på vad man vill betala. Men 18 eller 19T är ju vanliga val. Extraktorgrenrör är bara overkill på en 300hk maskin. Skippa 531-toppen och lägg pengarna på en bra kam istället. Spridare och ett större lmm-hus lär skaffas samt chip. Original intercooler är bara att kasta och ersätta med nåt vettigare.

Tommy Widmark
Holset - Breathing Life Into Machines

Sv: VolvoBrud´s Volvo 940

sirmiro skrev:

Du ser - redan mer funderingar. wink

För att lära dig spackel och plast rekommenderas PAIN's & Eplamojje's projekttrådar. Läs igenom dem noga och titta på filmerna - sen kan du mer än de som pluggat dessa saker i gymnasiet. wink

Ang motorn:
* 300hk - varför byta topp? Den klarar det garanterat utan problem. Toppen byter man när insugstempen börjar stiga pga dåligt flöde i toppen. Har jag fattat rätt ligger motorn på 2.3liter och är en rad 4a, så det ska inte vara något bekymmer till 300+.

* Grenrör ger ingen effekt på turbomaskiner, allt som kan styras med dessa är hur flödet kommer in i turbon. Nu talar vi om så små turboaggregat för denna effekt att det kan göra att laddtrycket förflyttas ca 300-600rpm upp på skalan.
Då kommer vi in på bränsleekonomi och effektuttag. Folk talar om tidigt ladd - det innebär ofta att du på motorvägen kör med laddtryck, vilket drar mycket mer bränsle. När du 'leker' med bilen släpper du den ytterst sällan under 3500rpm - så varför ha laddtryck under det? (Nu kommer du ha ladd tidigare då aggregatet blir litet.)

* Turbo - vettig uppgradering (rent av ett måste). Finns helt nya att tillgå för ca 5000sek där man väljer agg efter effekt. (Jag såg till att få kontakt med fabriken för att hitta ett agg som passade bra - och har kvar kontakten om du letar nytt agg.)

* Spridare - Lika som turbon ett måste. Se till att de spridare du köper är rätt storlek.

* Styrsystem rekomenderas, så du kan justera bränslemängden.

* Bredbandslambda rekommenderas, så du kan kontrollera bränslemängden.

* Catchtank för bränsle + pump rekommenderas, för att vara säker på att alltid ha bränsle till motorn.

* Större intercooler rekommenderas, högre temperatur i luften gör att den inte ger samma effekt. Jag fick 70(!)hk mer av att köra när det var -30 istället för +20. En skillnad mellan 0.3bar mot 1.0bar vid en specifik temperatur.


Alla har olika idéer när det kommer till att trimma. Den viktigaste delen jag lärt mig av alla år i garaget är att inte lyssna på alla bondlösningar folk har där saker är överdrivet dyra eller blänker. Sånt ger sällan mer effekt eller hållbarhet. smile

Så nu blir de ännu mer frågor. JA ibland e jag trög ibland bara frågvis. Ja frågar man 40personer om en sak Kan man få mellan 20-40 volika ´rätta´ svar. Sen får ma blanda dessa o hitta en bra känsla på lösningen smile

*Får kika in tråd o se om jag blir duktig sen=P
*hur möe hk klara min top? Man vill ju int ligga på gränsen yikes
*Så inge grenrörsbyte, va ha den för éffekt´ m man hyter Eftersom folk sagt de till mig.
Så man ska ha sent ladd? hur vet man de o gör de?¨
* så hur vet man effekt o de? ska man bestämma de sj hur möe man vill ha lr? Just nu känner jag mig totalblond. Men utan dumma frågor står man ju ännu dummare om man tror en sak tongue haha
*styrsystem? e de boxen framför passageraren lr ? Nån sa att man kan byta lr nått o få ut mer effekt...
*Vad e bredbandslamda? hört om lamda värde men bredband?
*Catchtank?

HAha stro nog jag ska kolla runt lite på visa ord o mojänger jag aldrig hört vtalas om. Får ta en kväll o pluga in allt o bli superexpert:P hehe

Galen brud som lever livet nu. Ångra inget du gjort, ångra de du inte gjort. LEV!

Sv: VolvoBrud´s Volvo 940

Marlboroman skrev:
VolvoBrud skrev:

De jag fått tips på att byta i motorn är
*större turbo o förslaget är TD04 18T va de nu är=p haha
*nytt extraktorgrenrör.
*bättre top o där e förslag 531top
*kamm ska bytas
*spridare

Sen ha int listan blitt längre Men känns som jag borde byta ut mer för att få ut runt 300hk.

Turbo finns det ju olika lösningar på, beroende på vad man vill betala. Men 18 eller 19T är ju vanliga val. Extraktorgrenrör är bara overkill på en 300hk maskin. Skippa 531-toppen och lägg pengarna på en bra kam istället. Spridare och ett större lmm-hus lär skaffas samt chip. Original intercooler är bara att kasta och ersätta med nåt vettigare.

Nån sa att 19T e overkill. Va står dom värdena för?

Lmm_hus? Nån säger mappa bilen istället flr chippa Att den ställer bränsle o luft i rätt mängd för vad ´min´ bil just behöver.

Galen brud som lever livet nu. Ångra inget du gjort, ångra de du inte gjort. LEV!

Sv: VolvoBrud´s Volvo 940

Tack för alla tips o trix. Jag e fortfarande i lärandestadiet. Men försöker snappa upp de i lagom takt=)

Galen brud som lever livet nu. Ångra inget du gjort, ångra de du inte gjort. LEV!

Sv: VolvoBrud´s Volvo 940

VolvoBrud skrev:

Nån sa att 19T e overkill. Va står dom värdena för?

Lmm_hus? Nån säger mappa bilen istället flr chippa Att den ställer bränsle o luft i rätt mängd för vad ´min´ bil just behöver.

Ett 19T klarar mer än 300hk, men ger ju lite utrumme för vidare utveckling ifall man vill det. 19T talar om hur stort inloppet på turbion är och T'et talar om hur kompressorvingarna ser ut och T är gjorda för att funka bra med "höga" laddtryck.

Det sitter en givare som mäter hur mycket luft som går in i motorn. Huset till den lär bytas till ett större för att möjliggöra högre flöde och matchar man storleksökningen på det huset med rätt storlek på spridare så slipper man mappa. Eller ja, man kan få bra resultat utan att mappa. Och visst är mappning bäst, men obönhörligen dyrare än att chipa.

Den toppen du har nu i kombination med en bra kam klarar över 300hk utan bekymmer. Att byta till en 531:a ger visserligen någon extra häst på höga varv, men å andra sidan får man ett sämre lågvarvsregister.

Om ingen har slagit det så ligger rekordet fortfarnde på 440hk med ett förvisso portat originalgrenrör. Så när man börjar sikta på en bit över 300hk, säg 350hk och uppåt är det dags att titta på andra lösningar på grenrör.

Laddtrycket lär ju anpassas mot vad man har för grejjer i övrigt. Sen finns det ju olika sätt att styra laddtrycket på. Eller rättare sagt styra wastegaten på som i sin tur styr laddtrycket.

Man brukar få bäst resultat om man bestämmer sig för en viss budget till att börja med och sen börjar titta på vad man kan tänkas få ut för effekt. Men att ha ett visst efektmål gör det enklare att ta många beslut kring motorbygget.

Styrsystemet är ju det som styr tändning och bränslesystem. Antingen byter man ut chipen i boxarna, elelr så river man ur hela stysystemet och ersätter det med ett bättre. Det kostar dock en rejäl slant och kräver en del kunskap och kan ge bekymmer med besiktningen.

Lite enkelt förklarat så är skillnden mellan en vanlig lambdasond och en bredbandslambda att den senare mäter över ett större område. Används vid mappning för att se om motorn går för fett eller snålt.

Catchtank är en liten extra bränsletank. Ibland så bygger man om bränslesystemet så att pumpen i tanken fyller en liten tank som har en egen bränslepump som matar motorn med bränsle. Bra om man ska åka fort eller sladda seriöst med lite bensin i tanken.

Tommy Widmark
Holset - Breathing Life Into Machines

Sv: VolvoBrud´s Volvo 940

VolvoBrud skrev:

Så nu blir de ännu mer frågor. JA ibland e jag trög ibland bara frågvis. Ja frågar man 40personer om en sak Kan man få mellan 20-40 volika ´rätta´ svar. Sen får ma blanda dessa o hitta en bra känsla på lösningen smile

*Får kika in tråd o se om jag blir duktig sen=P
*hur möe hk klara min top? Man vill ju int ligga på gränsen yikes
*Så inge grenrörsbyte, va ha den för éffekt´ m man hyter Eftersom folk sagt de till mig.
Så man ska ha sent ladd? hur vet man de o gör de?¨
* så hur vet man effekt o de? ska man bestämma de sj hur möe man vill ha lr? Just nu känner jag mig totalblond. Men utan dumma frågor står man ju ännu dummare om man tror en sak tongue haha
*styrsystem? e de boxen framför passageraren lr ? Nån sa att man kan byta lr nått o få ut mer effekt...
*Vad e bredbandslamda? hört om lamda värde men bredband?
*Catchtank?

HAha stro nog jag ska kolla runt lite på visa ord o mojänger jag aldrig hört vtalas om. Får ta en kväll o pluga in allt o bli superexpert:P hehe

Frågar man inget får man inga svar. smile

Som du säger har alla sin egen typ av lösning, det gäller att välja det som passar en själv. smile

* Din topp bör inte vara något större problem upp till ca 400-500hk (gissning), det är först då det börjar krävas väldigt högt luftflöde. 400-500 är ganska normalt innan du måste börja ändra saker i den.

* Grenröret leder avgaserna den första biten. Om rören från de olika cylindrarna är olika långa så kommer avgaspulserna vid olika tillfällen och turbon varvar inte upp på absolut optimalt sätt om man inte har ett väldigt uträknat grenrör.
Med ett originalgrenrör så driver avgaserna på turbon utan problem och det räcker oftast lika länge som toppen 400-500hk.
(Man kan föreställa sig ett hamsterhjul man sätter fart på med 4st vattenpistoler. Om de skjuter med exakta mellanrum ger det hela tiden en jämn kraft - men om man skjuter av 2st med kortare intervall går det snabbare att få upp hög fart.)
Många gör alla rör lika långa för att det ska ge en jämn puls, de som lägger miljoner på utveckling (nybilstillverkning & tävlingsteam) gör det inte då det finns bättre sätt. smile

* Effekt beslutar du ett mål, och sedan bygger man motorn efter det. Ser vi t.ex. skylinemotorer finns det 2stora gränser - 300hk & 500hk. Upp till 300hk räcker det med att öka laddtryck, ska man över det måste man byta toppackning mm. Ska man över 500 bör man byta kolvar och stakar - och nästan allt runt om motorn.
På din motor finns troligen liknande gränser, som toppens flöde osv.
Det är med andra ord din känsla och plånbok som styr mot vilken effekt du siktar - men stirra dig inte blind på siffror, det ska vara roligt att köra. smile

* Styrsystem/ECU - den elektroniska hjärnan som säger till spridarna att skicka in bränsle och tändstiften att tända vid rätt tidpunkter. Sitter ofta vid passagerarens fötter. smile
När man trimmar stämmer inte fabrikens inställningar då man behöver mer bränsle när man gasar, men inte annars - därför behöver man ställa in denna (mappa) för att bilen ska gå bra i alla lägen. smile
Byter man spridare till t.ex. 30% större så ger dessa alltid 30% mer bränsle, då styrsystemet inte känner till att de är bytta - då kan det vara bra att kunna ställa in så styrsystemet får veta vad som hänt. smile

* Bredbandslambda är en mätare för blandning av luft och bränsle. Vid lambda 1.0 (som besiktningen vill att du har för att inte underkänna) så är det i regel 14.7delar luft och 1del bränsle, dvs 1liter bensin räcker till 14.7liter luft.
Om blandningen skulle få för LITE bränsle så finns inget bränsle som kyler ner cylindrarna och det blir ett haveri - därav är denna mätare bra att ha koll på när man mappar - och när man racear. smile

* Catchtank är en liten tank man med fördel sätter i motorutrymmet. Den bör vara på ca 0.5-1liter. Den har i uppgift att se till att det alltid finns bränsle sista biten, oavsett hur mycket det skvalpar i den stora tanken.
Man drar då matningen från tanken till catchtanken, sen sätter man en utgång i botten på catchtanken där man sätter en bränslepump som sedan går till spridarna. Returledningen från spridarna går till catchtanken och från toppen av catchtanken går returledningen till den stora tanken. På det sättet vet man att den tank där motorn tar sitt bränsle alltid är full. smile


Det är alltid bra att läsa på. smile När du kan teorin som ligger bakom varför vissa saker behövs är det mycket lättare att göra det i praktiken och se vad som blir fel.
Lär dig sedan av andras misstag istället för att göra dem själv. wink

Mikael Rosencrantz
Projekttråd - Nissan Stagea

Sv: VolvoBrud´s Volvo 940

Väldigt lärorikt att läsa här ju smile
Ja är inte så hemma på motorbiten utan lär mig när det rasar istället..

Sv: VolvoBrud´s Volvo 940

Marlboroman skrev:
VolvoBrud skrev:

Nån sa att 19T e overkill. Va står dom värdena för?

Lmm_hus? Nån säger mappa bilen istället flr chippa Att den ställer bränsle o luft i rätt mängd för vad ´min´ bil just behöver.

Ett 19T klarar mer än 300hk, men ger ju lite utrumme för vidare utveckling ifall man vill det. 19T talar om hur stort inloppet på turbion är och T'et talar om hur kompressorvingarna ser ut och T är gjorda för att funka bra med "höga" laddtryck.

Det sitter en givare som mäter hur mycket luft som går in i motorn. Huset till den lär bytas till ett större för att möjliggöra högre flöde och matchar man storleksökningen på det huset med rätt storlek på spridare så slipper man mappa. Eller ja, man kan få bra resultat utan att mappa. Och visst är mappning bäst, men obönhörligen dyrare än att chipa.

Den toppen du har nu i kombination med en bra kam klarar över 300hk utan bekymmer. Att byta till en 531:a ger visserligen någon extra häst på höga varv, men å andra sidan får man ett sämre lågvarvsregister.

Om ingen har slagit det så ligger rekordet fortfarnde på 440hk med ett förvisso portat originalgrenrör. Så när man börjar sikta på en bit över 300hk, säg 350hk och uppåt är det dags att titta på andra lösningar på grenrör.

Laddtrycket lär ju anpassas mot vad man har för grejjer i övrigt. Sen finns det ju olika sätt att styra laddtrycket på. Eller rättare sagt styra wastegaten på som i sin tur styr laddtrycket.

Man brukar få bäst resultat om man bestämmer sig för en viss budget till att börja med och sen börjar titta på vad man kan tänkas få ut för effekt. Men att ha ett visst efektmål gör det enklare att ta många beslut kring motorbygget.

Styrsystemet är ju det som styr tändning och bränslesystem. Antingen byter man ut chipen i boxarna, elelr så river man ur hela stysystemet och ersätter det med ett bättre. Det kostar dock en rejäl slant och kräver en del kunskap och kan ge bekymmer med besiktningen.

Lite enkelt förklarat så är skillnden mellan en vanlig lambdasond och en bredbandslambda att den senare mäter över ett större område. Används vid mappning för att se om motorn går för fett eller snålt.

Catchtank är en liten extra bränsletank. Ibland så bygger man om bränslesystemet så att pumpen i tanken fyller en liten tank som har en egen bränslepump som matar motorn med bränsle. Bra om man ska åka fort eller sladda seriöst med lite bensin i tanken.

Så nu ska vi se om den blonda ha fått in informationen till den lilla hårt arbetande cellen i hjärnan. tongue hehe
Alltså e 18T bättre än 19T?
Jag had tänkt runt 300hk För bilen ska bara gå lite vassare o inte tävlas med på bana lr så. Priset e mindre väsentligt. Bara de blir bra får de kosta Men int för möe. hade tänkt runt 20,000. Plus minus beror på.
Så byta ut chipen i boxen är att chiptrimma som vissa kallar de. ´
Då blir de införskaffa sån liten tank. Ska nog få plats nånstanns.

Jättetacksam för dessa svar på mina frågor.  Kan man glänsa bland sina vänner att man kan faktid lite grann iaf big_smile hihi

Galen brud som lever livet nu. Ångra inget du gjort, ångra de du inte gjort. LEV!